InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Robijnen kopen? Bepaal eerst de waarde

Robijnen kopen? Bepaal eerst de waarde

Robijnen kopen? Bepaal eerst de waarde Robijnen kopen is niet gemakkelijk, want er is veel zwendel in robijnen. Het is een van de waardevolste edelstenen die er bestaan. De rode stenen hebben een prachtige uitstraling. Ze glinsteren mooi en ze hebben verschillende kleuren rood. Helaas is een namaak robijn voor een leek niet gemakkelijk te herkennen. Het is daarom aan te raden om alleen robijnen te kopen bij erkende juweliers, in gebieden waarvan u zeker weet dat u met erkende juweliers te maken heeft. Echte robijnen hebben bepaalde kenmerken. Deze kenmerken zijn interessant om te kennen, maar om een robijn op echtheid te laten taxeren, en op waarde, kunt u het beoordelen het beste overlaten aan een expert. Een vergissing is snel gemaakt en het kan u heel veel geld kosten als u valse robijnen koopt. Het is echter wel zinvol om te weten waarop robijnen zoal beoordeeld worden. Wat zijn de kenmerken van echte robijnen?

Kleur

Ten eerste is uiteraard de typische rode kleur van robijnen een kenmerk. Er worden echter frequent glinsterende stenen geverfd om deze als robijn te verkopen. Oplichters zijn erg goed in het namaken van robijnen. Echte robijnen hebben een helderrode kleur. Toch zijn er ook lichtgekleurde robijnen of donkerrode. Robijnen zijn verkrijgbaar in de kleuren:
  • helder rood.
  • donkerrood/wijnrood.
  • lichtrood.
  • helder roze.

De heldere rode robijnen zijn waardevoller dan de donkerrode of lichtroze robijnen. Men stelt wel dat robijnen die de kleur hebben van duivenbloed, de beste kleur hebben. Deze zijn dan ook de waardevolste.

Slijpsel

Het slijpsel bepaalt mede of u te maken heeft met echte robijnen of met namaak. Echte robijnen worden namelijk met veel zorg en precisie in bepaalde hoeken geslepen, waardoor het licht op de mooiste manier weerkaatst. Een erkende juwelier kan de robijn voor u op echtheid en fijn slijpsel controleren. Naast namaak robijnen kunt u ook te maken hebben met zogenaamde fish-eye robijnen, dit zijn echte robijnen die niet goed geslepen of gesneden zijn. Ook verkeerd geslepen stenen zijn uiteraard veel minder waard dan robijnen die correct geslepen zijn.

Afmeting

De afmeting van de rode edelstenen zijn ook kenmerkend. Robijnen worden niet breed gesneden. Ze mogen zeker niet breder zijn dan hun hoogte. Als robijnen breder zijn dan de hoogte, dan mogen ze niet duur zijn. Ook dan kan een expert het beste beoordelen wat de waarde dan wel is. Stenen die breder zijn dan hun hoogte zijn immers niet waardeloos, echter zijn deze wel minder waard dan een steen die de juiste verhoudingen heeft.

Helderheid

De helderheid van de stenen zijn kenmerkend voor echte robijn. Het binnenste van de stenen moet glashelder zijn. Robijnen die een slechte kwaliteit hebben bevatten witachtige streepjes en lijntjes.

Karaat

Net als bij goud en diamant en briljant, bepaalt het karaat (carat) ook bij robijnen mede de waarde. Het karaat staat voor het gewicht van de steen. Een waardevolle robijn is zwaar en heeft dus een hoger karaat. Bij een robijn van 1 karaat mag u denken aan een bescheiden prijs, rond de 800,-, terwijl een robijn van meer karaats ook aanzienlijk duurder zal worden, ook omdat grotere stenen zeldzamer zijn. De prijs wordt ook bepaald aan de kwaliteit van het snijden en slijpen.

Sieraden

In sieraden kunnen robijnen goed gecombineerd worden met verschillende edelmetalen en edelstenen, zoals:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alekseynemiro, Pixabay
  • http://o2s.replega.com/hoe-te-robijnen-kopen
  • http://www.nedgemlab.nl/74hod.htm

Reageer op het artikel "Robijnen kopen? Bepaal eerst de waarde"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 04-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Edelmetalen en edelstenen
Schrijf mee!