BKR notering uitgelegd

BKR notering uitgelegd Iedereen heeft wel te maken met het Bureau Krediet Registratie. Dit zolang je een telefoonabonnement hebt of lening. Maar wat betekent deze registratie?

Wat doet het BKR?

Het BKR is een instantie die in het Centraal Krediet Informatiesysteem het leen en aflosgedrag van consumenten en mobiele telefoonabonnementen registreert. Dit zal 5 jaar in het systeem zichtbaar zijn. Het BKR heeft dus een adviserende/informatieve rol en is dus niet zoals velen denken een instantie die verbiedt dat iemand een lening krijgt.
Het is meer ter bescherming van de consument zodat iemand financieel gezien niet teveel hooi op zijn vork neemt.

  • Alle kredieten die in Nederland af worden gegeven worden in het CKI opgenomen. Dit betekent niet dat je een negatieve notering hebt.
  • Het betekent dat er bekend is welk bedrag je geleend hebt bij een bepaalde geldverstrekker. Stel dat je een nieuwe lening wilt aanvragen bij de bank dan kan deze zien dat jij al een lening hebt lopen. Naar aanleiding van je inkomsten wordt dan bepaald of je in aanmerking komt voor een nieuwe lening of verhoging van de huidige lening.

Wat staat er geregistreert in het CKI?

  • het geleende bedrag of maximaal besteedbaar bedrag
  • Startdatum krediet
  • Einddatum krediet/contract krediet
  • Daadwerkelijke einddatum krediet
  • De Kredietsoort
  • Bijzonderheden in de looptijd van het krediet

BKR Codes

Qua bijzonderheden zijn er een aantal codes die gebruikt worden om aan te geven wat er is voorgevallen (bijv. achterstand betalingen). De deelnemers moeten dit verplicht melden aan het BKR(Een bank moet dus verplicht een achterstand in betalen melden) daarnaast moet ook de kredietnemer op de hoogte gesteld worden dat bij verder verzuim van betalen er een melding in in het CKI zal plaatsvinden.

Er zijn 2 soorten bijzonderheden die met de letters "A" of "H" worden aangeduid. De A staat voor achterstand de H voor herstel.

Als er een H wordt vermeld betekent dit dat er een achterstand was en dat die is ingelopen. Dit wordt alleen met een H aangeduid als het krediet nog doorloopt nadat de achterstand is ingelopen. Als de ingelopen achterstand ook het einde van het krediet is dan wordt er een einddatum vermeld. De A notering blijft na afloop van het krediet nog 5 jaar zichtbaar.

  • Code A1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
  • Code A2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
  • Code A3: Er is een bedrag van 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld
  • Code A4: De kredietnemer is /was onbereikbaar.
© 2008 - 2020 Deniseh1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwijtschelding persoonlijke lening bij overlijdenKwijtschelding persoonlijke lening bij overlijdenGaat bij uw overlijden de persoonlijke lening of het doorlopend krediet in 2020 over naar de nabestaanden of wordt deze…
Wat is woz krediet?Het WOZ krediet is een lening die het beste te vergelijken is met een doorlopend krediet. Een belangrijke voorwaarde voo…

Simpel geld besparenSimpel geld besparenWe voelen het allemaal in onze portemonnee. Sinds de invoering van de Euro is alles duurder geworden, ook al zegt de reg…
Woordenschat bank, post & verzekeringenWoordenschat bank, post & verzekeringenHieronder vindt u 95 woorden in verband met bank, post en verzekeringen en hun vertaling in het Engels en het Frans. Om…
Bronnen en referenties
  • www.bkr.nl

Reageer op het artikel "BKR notering uitgelegd"

Reacties

P. van Eekeren, 27-11-2010 15:27 #5
Ik heb hier een code A2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld bij BKR aangetroffen. Voor mijn hypotheek aanvraag. Bij navraag bij Telfort krijg ik een factuuroverzicht, vervallen bedrag 0,00? Ik heb dus geen schuld meer. Klopt wel bij mijn weten heb ik de laatste rekening betaald. Je kan toch geen notering hebben als je geen schuld hebt staan? Het ging idd om een verkeerde overboeking, ten tijde van de aanmaning was ik op vakantie. Moet BKR bureau dit niet corrigeren?

Deniseh1982 (infoteur), 14-05-2010 13:22 #4
Nee, het is niet mogelijk je registratie af te kopen. Zodra je je schuld voldaan hebt zal er een eindnotering vermeldt worden bij het BKR. Wel kunnen financiële instellingen nog 5 jaar zien dat je een achterstandsnotering hebt gehad ondanks de einddatum. Pas na 5 jaar begin je met een schone lei.

Johnny van Arkelen, 15-04-2010 19:18 #3
Hallo, Kun je ook je registratie afkopen?

Nc La Maitre, 12-10-2008 17:25 #2
Het is schandalig dat je BKR info mbt tot jezelf niet kunt inzien zonder kosten.

Ellen, 18-01-2008 17:08 #1
Geweldig artikel, boordevol info. Stond veel in wat ik nog niet wist, petje af hoor!

Infoteur: Deniseh1982
Laatste update: 01-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!