Mijn partner heeft problematische schulden

Mijn partner heeft problematische schulden Als één van de partners problematische schulden heeft, kan deze schuld ook het probleem worden van de partner. Bij schulden moet er goed gekeken worden naar de eventuele samenlevingsvorm. Partners die gehuwd zijn in gemeenschap van goederen hebben een gezamenlijk vermogen. De schulden van de ene partner behoren in dat geval ook toe aan de andere partner. Hetzelfde geldt voor een geregistreerde partnerschap, tenzij er afwijkende regels zijn vastgelegd in het contract. Gehuwden kunnen het samensmelten van vermogens voorkomen door te trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Partners die samenwonen houden in principe gescheiden bezittingen en schulden, maar ook samenwonenden doen er verstandig aan om het nodige vast te leggen.

Schulden van de partner waarmee niet wordt samengewoond

U kunt nooit worden aangesproken door schuldeisers als er geen sprake is van een samenlevingsvorm. Tenzij u heeft meegetekend voor bijvoorbeeld een lening. In dat geval kan de schuldeiser één van de contractpartijen aanspreken voor de schulden, dus ook de partner. Het is toegestaan om de partner te helpen door een schenking te verrichten. Let hierbij wel op dat de schenking niet hoger is dan € 2.092. Bij het financieel helpen van een partner met schulden, moet u er vanuit gaan dat u het “uitgeleende” geld niet terug krijgt.

Trouwen met een partner met schulden

Als u gaat trouwen zonder tussenkomst van de notaris, trouwt u in gemeenschap van goederen. Na het uitspreken van het ja-woord smelten de schulden en bezittingen ook samen. Door huwelijkse voorwaarden op te laten stellen kunt u dit voorkomen. Hetzelfde geldt voor een geregistreerd partnerschap. Het is dus belangrijk dat u de vermogenspositie van uw partner weet voordat u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aan gaat.

Samenwonen, ieder houdt eigen bezittingen en schulden

Beheersbare schulden binnen een huishouding hoeven geen probleem te zijn. Zolang er aan de financiële verplichtingen wordt voldaan is er geen man over boord. Er ontstaan pas problemen zodra er niet meer aan de betalingsverplichtingen wordt voldaan. In een uiterste geval kan de schuldeiser ook de samenwonende partner aanspreken. Dit kan voorkomen worden door goed vast te leggen wie wat bezit. Een samenlevingscontract kan uitkomst bieden.

Samen verplichtingen aan gaan is samen verantwoordelijk dragen

Bij het afsluiten van een lening eist de bank vaak ook een handtekening van de partner. Dit doen ze zodat ze bij betalingsproblemen ook nog een tweede persoon voor de schulden kunnen aanspreken. De schuldeiser kan zelf kiezen wie wordt aangesproken om de schulden af te betalen. Vaak wordt gedacht dat ieder voor de helft aansprakelijk is, maar dat is niet het geval. Ieder van de contractpartijen is voor het volledige bedrag aan te spreken. Onderling moet eventueel weer verrekend worden, maar dat is niet het probleem van de schuldeiser.

Is het verstandig om samen te wonen met iemand met schulden?

Het hebben van schulden hoeft geen probleem te zijn. Het is wel belangrijk om de onderlinge afspraken goed vast te laten leggen door een notaris. In tijden dat het slechter gaat met de relatie is het belangrijk dat alles schriftelijk goed vast ligt. In het geval één van beide schulden heeft moeten de financiën wel schrikt gescheiden worden gehouden. Anders kan de partner zonder schulden alsnog met een schuld blijven zitten bij het verbreken van de relatie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mijn partner heeft problematische schulden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!