InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Eenvoudige bespaartips

Eenvoudige bespaartips

Eenvoudige bespaartips "Wie spaart, die heeft wat" luidt het gezegde. En het is waar, maar hoe hard we het soms ook proberen, het is moeilijk om geld te besparen. Door alle rekeningen, belastingen, boodschappen en onvermijdelijke aankopen stroomt het geld zo uw portemonnee uit. Toch is het mogelijk om geld te (be)sparen. Lees hieronder een aantal eenvoudige tips.

Doe boodschappen met een lijstje

Doelloos rondlopen in supermarkten kan leiden tot meer impulsaankopen. Pluis in plaats daarvan de reclamefolders uit en maak aan de hand hiervan een weekmenu en vervolgens het boodschappenlijstje. Hiermee bezuinigt u gegarandeerd op onnodige en ongeplande aankopen. Ga ook nooit boodschappen doen met een lege maag! Dit voorkomt extra en onnodige aankopen.

Koop spullen in bulk

Artikelen zoals toiletpapier, wasmiddel, gloeilampen, blikken of potten groenten, deodorant, tandpasta en kaarten kunnen uitstekend in bulk worden gekocht. Wacht tot er scherpe aanbieding is en sla dan in.

Wacht een dag met het doen van die grote impuls aankoop

Stelt u zich voor; u bent aan het winkelen en ziet plotseling iets waar u helemaal enthousiast van wordt. Dit kan een nieuwe outfit zijn, een paar nieuwe schoenen of een dure gadget. Het is helemaal perfect, maar door de prijs zou u bijna gillend de winkel uit rennen. Kunt u het echt niet betalen, zet het dan sowieso uit uw hoofd. Kunt u het wel betalen, maar wilt u bezuinigen? Neem dan 24 uur bedenktijd. Als u er na die tijd nog regelmatig aan denkt, koop het dan.

Schrijf alles op

Houd een uitgavenboek bij. Schrijf ALLES op, hoe klein de aankoop ook is. Het bijhouden van uw uitgaven heeft veel nut omdat u ziet waar het geld heengaat. Bekijk aan het eind van de maand alle uitgaven en kijk waar u op zou kunnen besparen.

Schakel apparaten helemaal uit wanneer u ze niet gebruikt

U heeft het waarschijnlijk al vaker gehoord, maar hiermee kan er aanzienlijk bespaard worden op de energiekosten. Heel veel apparaten kunnen niet volledig uitgeschakeld worden en blijven op stand-by stand staan. Ze gebruiken dan dus toch elektriciteit. Schakel de elektriciteit dus helemaal uit wanneer u de apparaten niet gebruikt. Dit gaat makkelijk via een stekkerdoos met schakelaar.

Weeg de voors en tegens tegen elkaar af bij grote aankopen

Luxe artikelen zoals merkkleding, schoenen en make-up zijn zeer gewild, maar ze kunnen zeker een grote hap uit uw portemonnee zijn. Denk er daarom goed over na waarom u deze items wilt, voordat u ze overhaast aanschaft. Vraag uzelf van te voren af of u dat ene kledingstuk vaak zal dragen en of u het makkelijk kan combineren.

Spaar kleingeld

We hebben allemaal kleingeld en het sparen van de losse munten kan een mooi bedrag opleveren. Gooi het kleine geld in een spaarpot en wanneer deze vol is, breng hem naar de bank. U zal verrast zijn hoeveel u zo ongemerkt spaart.

Vrienden uitnodigen in plaats van uit te gaan

Discotheken, cafés, bioscopen en restaurants zijn geweldige plaatsen om tijd met vrienden door te brengen, maar ze zijn over het algemeen erg duur. Spreek in plaats daarvan bij jezelf of vrienden thuis af en laat iedereen zelf iets te eten en drinken meebrengen. Net zo gezellig, maar een stuk goedkoper!

Herinner u zelf aan uw spaardoel

Bent u aan het sparen voor iets specifieks? Misschien een nieuwe elektronische gadget, een nieuwe outfit of een vakantie? Schrijf het op een post-it en plak deze in uw portemonnee of tas op een goed zichtbare plaats. Zodra u iets wilt aanschaffen en u ziet deze post-it, dan zult u meer nadenken over de aankoop die u op het punt staat te doen. Is deze aankoop echt nodig of bespaart u dit geld liever om de andere aankoop te kunnen doen?

Betaal op tijd de creditcard rekeningen

Als u wilt besparen is het beter om de creditcard helemaal de deur uit te doen, maar heeft u hier toch wel erg veel moeite mee, zorg dan in ieder geval dat u zo snel mogelijk de creditcardrekening betaalt. Zo voorkomt u dat de rente hoog op loopt.

Neem een eigen gemaakte lunch mee naar school of naar je werk

In plaats van uw lunch te kopen in de cafetaria of de snoepautomaat op het werk of school, kunt u het beste uw eigen lunch en snacks meenemen. Dit is aanzienlijk goedkoper (en vaak ook gezonder).

Maak je eigen cadeaus

In plaats van cadeaus te kopen in winkels, zou u ze ook zelf kunnen maken. Handgemaakte items zoals sieraden, schilderijen, gehaakte en gebreide items, woondecoraties zijn allemaal uitstekende cadeaus. Het bespaart geld en het is erg persoonlijk (en wordt zeer gewaardeerd!).

Carpool

Carpoolen naar school of werk met collega's of vrienden is een geweldige manier om te bezuinigen op brandstof. Daarnaast is het ook nog eens een stuk gezelliger om samen te reizen.

Klantenkaarten

Kijk of uw favoriete winkels, restaurants en websites klantenkaarten hebben. Deze zijn meestal gratis en hiermee kunt u vaak sparen voor een tegoed, korting of gratis spullen.

Zoek vlucht- en hotelkamerkoopjes online

Boek uw reis niet zomaar bij de eerste de beste touroperator, maar ga op zoek naar de scherpste prijs. Voor pakketreizen kunt u www.travelta.nl raadplegen, deze site vergelijkt achttien reiswebsites. Bent u opzoek naar de goedkoopste vlucht, kijk dan eens op www.cheaptickets.nl. Vaak is het ook goedkoper om geen pakketreis te boeken, maar zelf de vlucht te regelen en apart een hotelkamer te boeken. Voor een vergelijking van hotels zijn www.trivago.nl en www.booking.com prima sites.

Kleren kopen in de uitverkoop

Om geld te besparen zou u zich voor kunnen nemen om alleen nog maar kleding in de uitverkoop te kopen. Dit scheelt vaak heel veel geld! Let wel op: de uitverkoop maakt vaak hebberig, kijk daarom uit dat u niet koopt om het kopen zelf. Maak dezelfde afweging als bij andere aankopen. Wilt u echt veel op kleding besparen, ga dan eens kijken bij de kringloopwinkel. Het zal u verbazen hoeveel kleding daar hangt wat bijna niet gedragen is.

Sparen met een doel

Open spaarrekening(en) waarop u spaart voor een specifiek doel. U kunt er voor kiezen uw geld voor langere tijd vast te zetten. Over het algemeen geldt: hoe langer de looptijd, hoe hoger de rente. Wilt u sparen voor uw oude dag, dan is dit dus een goede manier om een extra zakcentje voor later op te bouwen. U kunt ook doelsparen voor bijvoorbeeld een vakantie.
© 2013 - 2018 Ma-lin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezuinigen in en om het huisBezuinigen in en om het huisBezuinigen doen we als eerste op de luxe artikelen natuurlijk. Etentjes, uitjes, vakanties en kleren. Maar het zou u ver…
Hoe maak je een budget voor je gezinAls u precies wilt weten wat er elke maand binnenkomt, wat u uitgeeft,en wat u overhoudt, moet u een begroting opstellen…
Slim met geld om gaan, meer geld overhoudenIn de tijd van economische crisis hebben veel mensen per maand minder geld om te besteden, of hetzelfde bedrag te bested…
Sparen, hoe leer je goed en redelijkerwijs te sparen?Sparen is belangrijk, maar niet iedereen heeft dat van kleins af aan goed geleerd. In dit artikel worden bespaartips geg…
Hoe houdt u uzelf aan een budget?Hoe houdt u uzelf aan een budget?Bent u in staat zich te houden aan uw budget? Of heeft u hulp nodig om controle te krijgen over uw uitgaven als het gaat…

Reageer op het artikel "Eenvoudige bespaartips"

Infoteur: Ma-lin
Gepubliceerd: 02-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!