InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen, hoe leer je goed en redelijkerwijs te sparen?

Sparen, hoe leer je goed en redelijkerwijs te sparen?

Sparen is belangrijk, maar niet iedereen heeft dat van kleins af aan goed geleerd. In dit artikel worden bespaartips gegeven met de bedoeling dat ieder zijn eigen manier van sparen kan ontwikkelen. De een wil namelijk snel en veel sparen en is bereidt om daarvoor veel op te geven. Een ander wil wel graag leren sparen, maar wil daarvoor niet alle luxe opgeven.

Sparen: het principe en waarom het goed is om te sparen

Sparen is goed, dat is iets wat je meegegeven wordt. Maar waarom is sparen eigenlijk goed? Sparen zorgt voor bepaalde stabiliteit en mogelijkheden in je financiële situatie. Door te sparen heb je altijd een potje geld achter de hand voor onverwachte uitgaven, denk aan het stuk gaan van een wasmachine of auto. Als je dan zelf geld achter de hand hebt, levert dat eigenlijk op twee manieren geld op: je krijgt in de tussentijd rente over je spaargeld (als je het niet thuis spaart tenminste) en je hoeft geen rente te betalen over het geld dat je eventueel anders moet lenen om de onverwachte uitgaven te kunnen doen.

Als je van jongs af aan goed spaart, geeft het je vooral vele mogelijkheden om net wat meer te kunnen en keuzes te hebben als je bijvoorbeeld klaar bent met studeren. Veel jongeren willen na hun studie een mooie reis maken, een auto kopen en/of verhuizen. Daar is geld voor nodig en daar kun je beter geen geld voor lenen. Het beste is om alleen een lening in de vorm van een hypotheek aan te gaan en anders niet. Zoek in andere situaties naar een andere oplossing of heb gewoon geduld tot wanneer je het geld wel hebt.

Laat je niet afschrikken door wat er in 2008 gebeurd is met de Ijslandse bank Icesave. Deze bank is failliet gegaan, maar er is een regeling getroffen om ervoor te zorgen dat de mensen die daar spaargeld hadden staan hun spaargeld terug krijgen. Alleen de mensen met bijzonder veel spaargeld (meer dan €100.000,-) lopen dan nog risico.

Laat je niet verleiden om risico te lopen met je spaargeld: zet het gewoon op de bank! Je krijgt daar rente over je geld al is het misschien niet zoveel als je zou willen. Probeer het te bekijken dat alles wat je zo krijgt zonder er iets voor te doen, mooi meegenomen is. Voorstellen van hoge rentes (vaak bij onbekende partijen) die “te mooi klinken om waar te zijn”, zijn dat meestal ook!

Sparen: je eigen balans erin vinden

Leren sparen is een proces dat met gelijkmatige stappen moet verlopen. Het moet namelijk te doen blijven, waardoor je gemotiveert blijft en door blijft gaan met sparen. Het is namelijk een proces dat pas echt zin heeft, als je het op lange termijn blijft doen. Het is eigenlijk goed te vergelijken met afvallen: ineens niets lekkers meer eten, snoepen of drinken hou je misschien 1-2 weken vol en dan verval je in je eigen patroon. Langzaam mindere is wel vol te houden, je moet ook daar je eigen weg in vinden.

Je balans vinden hangt van twee dingen af: je beginpositie en de waarde die je aan luxe dingen geeft:
  • Beginpositie: hoe zuinig je nu leeft bepaalt mede de mogelijkheden om te sparen. Let je al op de prijzen in de supermarkt en zet je iedere maand al een vast bedrag van je inkomen op je spaarrekening, dan zijn de mogelijkheden om nog meer te sparen beperkter dan wanneer je dat niet doet.
  • Waarde van luxe: sommige mensen vinden het erg fijn om regelmatig uiteten te kunnen gaan, een weekendje weg of om duurdere kleren te dragen. Andere kunnen prima zonder (een aantal van) deze luxe. Je moet dat eerlijk toegeven en je spaargedrag daarop aanpassen. Minder eventueel wel iets met de luxe, maar wel met mate zodat het te doen blijft.

Kortom: als je wilt sparen wil dat niet per definitie zeggen dat je geen geld meer uit kan geven aan luxe. Je moet het hooguit opnieuw overwegen en er grenzen aan verbinden, zoals bijvoorbeeld maar één keer per maand uiteten gaan.

Sparen: (be)spaartips

In dit artikel staan al enkele mogelijkheden om geld te sparen en te besparen. Het belangrijkst is om goed naar je uitgavenpatroon te kijken en je bij alles af te vragen “heb ik dat echt (in die hoeveelheid) nodig?” Zo kun je sommige kostenposten schrappen of bijvoorbeeld halveren.

Je hebt dan ook meteen inzicht in wat je bespaart en dus als het goed is (extra) kan sparen. Een goed idee is om dit bedrag automatisch iedere maand naar je spaarrekening over te laten maken (indien je het kan missen). Indien je een deel van het geld nodig hebt, probeer dan in ieder geval iedere maand iets automatisch te sparen, hoe klein het bedrag ook is. Door het automatisch iedere maand over te laten boeken, hoef je er voor je gevoel nauwelijks moeite voor te doen.

Kijk vervolgens op het eind van de maand of er nog geld op je lopende rekening staat. Maak dat geld over naar je spaarrekening; zodra je het echt nodig hebt kun je het altijd terugstorten en in de tussentijd krijg je er rente over!

Probeer financiële meevallers te gebruiken om te sparen. Als je geld terugkrijgt van de belastingdienst, een loonsverhoging krijgt of op een andere manier ineens extra geld hebt, is de verleiding groot om dat te gebruiken voor iets extra’s. Probeer minimaal de helft te gebruiken om te sparen en overweeg wat je met de rest doet.

Daarnaast heb je de standaard bespaartips, zoals het buiten sporten in plaats van bij een fitnesscentrum en het kopen van huismerken of B-merken in de supermarkt. Deze tips zijn in erg veel boekjes en websites verzameld, maar niet voor iedereen even haalbaar. Dus probeer deze gewoon uit en bekijk voor je zelf wat te doen is en wat niet. Ook hierbij is het belangrijk: vind je eigen balans!
Gerelateerde artikelen
Vijf spaartips succesvol sparenVijf spaartips succesvol sparenU wilt tips om te sparen in 2017 en 2018. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Wat zijn klim spaarproducten?Wat zijn klim spaarproducten?Klim spaarproducten, ook wel klim spaardeposito genoemd, zijn in 2011 door enkele Nederlandse banken geintroduceerd. Het…
Sparen met de hoogste rente bij kleinere bankSparen met de hoogste rente bij kleinere bankSparen bij een kleinere bank kan aantrekkelijk zijn en is tegen de hoogste rente. Kies bij het sparen ook in 2017 en 201…

Reageer op het artikel "Sparen, hoe leer je goed en redelijkerwijs te sparen?"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!