InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Financiële vragen voor je toekomstige partner

Financiële vragen voor je toekomstige partner

Financiële vragen voor je toekomstige partner Zitten jij en jouw (toekomstige) partner financieel gezien wel op dezelfde lijn? Een groot gedeelte van de ruzies tussen partners gaat over geld. Wellicht is het slim dit voor te zijn en voor jullie verbintenis te controleren of jullie op het gebied van financiële inzichten wel bij elkaar passen.

Opmerking

Dit artikel is informatief bedoeld. Je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor (financiële) keuzes in je leven. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goed startpunt bij vragen over geld. Neem op tijd actie bij problemen en vraag advies aan betrouwbare en gekwalificeerde adviseurs.

Wel of niet in gemeenschap van goederen trouwen

Als je een verbintenis voor het leven (zeggen ze) met elkaar aangaat is het verstandig om elkaar op financieel gebied ook door en door te kennen. Dit geldt zeker als je van plan bent in gemeenschap van goederen te trouwen. Het is namelijk zo dat als je partner schulden maakt, dat jij hiervan de wrange vruchten plukt. Sluit een aantal onaangename verrassingen uit en laat je hierover goed voorlichten door betrouwbare adviseurs! Een voorbeeld hierbij is een vrouw die na het voortijdig overlijden van haar echtgenoot er achter kwam dat deze een enorme schuld had achtergelaten. Ze betaalt nu nog af!

Wat is je financiële DNA

Kom je uit een spaarzaam nest of kun je gekwalificeerd worden als big spender? Om een beetje een beeld te krijgen van elkaars onhebbelijkheden is het altijd verstandig om eerst eens op proef samen te wonen en samen de financiën te doen. Maak eerst eens ieder afzonderlijk een top tien van zaken die voor jou van belang zijn. Leg dan deze lijsten eens naast elkaar en kijk of jullie compleet andere prioriteiten hebben. Op je opsomming zou kunnen prijken: gezonde voeding, vakanties en uitstapjes, ontspanning, een blitse auto enzovoorts. Kijk dan of je tot overeenstemming kunt komen over een top vijf.

Hoe belangrijk is bezit voor jullie?

Verder is het van belang om eens te bespreken hoe belangrijk bezit voor jullie is. Wil je bijvoorbeeld graag een eigen huis, maar wil je partner huren dan heb je al een klein conflict in de dop. De een vindt namelijk huren weggegooid geld, de ander houdt wel van de vrijheid van kunnen verkassen als het uitkomt. Vind je het verder van belang om een buffer aan spaargeld op de bank te hebben? Hoeveel moet dat dan zijn? Het is verstandig dit uit te spreken zodat geen van jullie slapeloze nachten heeft.

Carrière en toekomst

Wat is je verdiencapaciteit? Door de veranderende economie is het niet meer zo zeker als vroeger dat je ieder jaar loonsverhoging krijgt. Denk erover na of je eventuele tegenslagen kunt opvangen. Als een van beiden zijn baan verliest is het handig dat je qua woonlasten niet aan je top zit. Dan kom je namelijk al vlug in de problemen. Houd bij de aanschaf van een huis rekening met je toekomstplannen.

Kinderen en de financiële consequenties

Wil je graag kinderen? Daar zitten ook financiële consequenties aan vast. Meestal gaat een van jullie beiden dan minder werken. Denk verder ook aan de tegenwoordig niet onaanzienlijke kosten van kinderopvang als je besluit toch te blijven werken. Het al dan niet krijgen van kinderen heeft een grote impact op je financiële situatie. Wacht niet tot het laatste moment met het rekensommetje te maken als je al een duur huis hebt gekocht. De kans is dan namelijk groot dat je voor de hypotheek moet blijven werken terwijl je het misschien graag (tijdelijk) wat rustiger aan had gedaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl
  • www.genoeg.nl

Reageer op het artikel "Financiële vragen voor je toekomstige partner"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 26-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!