InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Grameen bank oprichter professor Mohammad Yunus

Grameen bank oprichter professor Mohammad Yunus

Grameen bank oprichter professor Mohammad Yunus Dienstbaarheid loopt als een rode draad door het leven van professor Mohammad Yunus, oprichter van de Grameen bank en uitvinder van het micro krediet. Hij was geschokt toen hij ontdekte dat de allerarmsten slechts 27 dollar nodig had om een menswaardig bestaan op te bouwen. Geen bank wilde hem helpen om leningen te verstrekken aan de armen. Mohammad Yunus richtte zelf zijn bank op, Grameen bank, en gaf leningen in de vorm van microkredieten aan de armen zodat zij een bedrijfje konden starten. Professor Mohammad Yunus en zijn Grameen bank won de Nobelprijs voor de Vrede in 2006 voor zijn dienstbaarheid aan de allerarmsten.

Mohammad Yunus

Geboren in de stad Chittagong, een heuvelachtig gebied, op 28 juni 1940, in Bangladesh. Hij studeerde economie aan de universiteit in Chittagong, waar hij later als hoogleraar economie ging werken. Rond 1974 ontstond zijn idee voor het verlenen van microkrediet: achter de ramen van de universiteit zag hij de bittere armoede van zijn landgenoten. Bangladesh was in het jaar 1974 getroffen door hongersnood en Yunus wilde niets liever dan deze honger en armoede bestrijden.

Geld voor een nieuw bestaan

Op een dag had Yunus niets te doen en liep de stad in. Hij nam een lijst mee en vroeg aan de allerarmsten hoeveel geld zij dachten nodig te hebben om een nieuw, menswaardig, bestaan op te bouwen. De uitkomst was schokkend: slechts 27 dollar hadden deze arme mensen nodig om een nieuw bestaan op te bouwen. Yunus gaf alle mensen op zijn lijst deze 27 dollar en klopte ondertussen bij verschillende banken aan om hun een lening te vragen voor de allerarmsten. Geen van deze banken was bereid de allerarmsten een lening te geven.

Bangladesh

Bangladesh, officieel de Volksrepubliek Bangladesh, is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld en ligt in Zuid-Azië. Aan drie zijden wordt Bangladesh begrensd door India en in het zuidoosten met Myanmar (Burma). In het zuiden van Bangladesh bevindt zich de kustlijn die grenst aan de Golf van Bengalen. Bangladesh ligt laag en het bestaat voornamelijk uit een delta van grote rivieren. Overstromingen komen vaak voor in Bangladesh. Behalve overstromingen heeft het land ook regelmatig te maken met andere natuurrampen, zoals tornado’s en tropische stormen.

Armoede

89.9% van de bevolking van Bangladesh leeft onder de armoedegrens volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties.

Grameen bank

Door de weigering van alle banken, besloot Yunus in 1976 zelf een bank op te richten: de Grameen bank. De Grameen bank verleent leningen (microkrediet) aan de allerarmsten en geeft daarmee gelegenheid om een menswaardig bestaan op te bouwen. Inmiddels maken 10 miljoen mensen uit 45 landen gebruik van het microkrediet systeem om eigen bedrijfjes te starten en in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

Microkrediet

Professor Mohammad Yunus is de grondlegger, ontdekker en ontwikkelaar van het microkrediet. De meeste mensen die om een mircokrediet vragen zijn vrouwen en ruim 95% van de leningen worden netjes terug betaald. Een wonderlijk aantal, aangezien er geen contracten worden getekend tijdens het verstrekken van de leningen en er geen advocaten te pas komen.

Leningen

Rijke mensen in rijke landen die een lening aanvragen bij hun bank schijnen de 95% in de verste verte niet te halen. Naar het schijnt betaalt slechts twee derde hun leningen terug aan de bank.

Nobelprijs voor de Vrede

In 2006 ontving professor Mohammad Yunus samen met zijn Grameen bank de Nobelprijs voor de Vrede. Mohammad Yunus was niet de eerste Aziaat die een Nobelprijs kreeg, die eer kwam Rabindranath Tagore toe, een schrijver die voornamelijk in zijn moedertaal het Bengaals schreef.
Gerelateerde artikelen
Het microkredietMicrokrediet is eigenlijk een kleine lening. Met behulp van microkrediet kun je bijvoorbeeld een bedrijf of winkel opsta…
Wat is microkrediet?Microkrediet is een vorm van ontwikkelingshulp. Door kleine leningen kunt u investeren in ontwikkelingslanden.
Microkrediet in Nederland, de Raad voor MicrofinancieringMicrokrediet in Nederland, de Raad voor MicrofinancieringMicrokrediet en micro financiering werden al in 1720 in Ierland ontwikkeld. Later werd het ook een commercieel concept o…
Microkrediet als ontwikkelingshulp en in NederlandMicrokrediet is een vorm van ontwikkelingshulp, het is eigenlijk een kleine lening. Met behulp van microkrediet kun je b…
Qredits: Microfinanciering voor Nederlandse ondernemersQredits: Microfinanciering voor Nederlandse ondernemersMicrokrediet is er niet alleen voor het buitenland. Vraag een willekeurig iemand naar wat een microkrediet is en toch is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kate Heuisler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bengaals
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Yunus
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bangladesh
  • http://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/75164-waar-op-aarde-komen-tornados-voor.html
  • http://www.undp.org/content/undp/en/home/search.html?q=bangladesh
  • Het geheim van genialiteit – Tijn Touber – 2012 – A.W. Bruna Uitgevers B.V. Utrecht

Reageer op het artikel "Grameen bank oprichter professor Mohammad Yunus"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 22-06-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!