Zo voorkom je bankrekening fraude!
Bankrekeningfraude, we komen het steeds vaker tegen. We kregen eerst nog emails die in slecht Nederlands geschreven waren met de vraag of we via de email onze bankgegevens willen doorgeven. Daar prikten gelukkig al veel mensen doorheen (al is één al teveel). Nu zijn de fraudeurs al wat slimmer geworden en komen ze met steeds geloofwaardiger redenen om bankrekening gegevens te krijgen. Oppassen geblazen!
De statistieken
In 2009 was er bij de banken een schade geconstateerd van 1,9 miljoen euro voor bankrekening-fraude en in 2011 was dit al opgelopen tot bijna 35 miljoen euro. Per slachtoffer wordt er zo'n 4.600 euro afhandig gemaakt. Ook is het aantal phishing-emails dat verzonden wordt bijna verdrievoudigd in deze jaren, tot bijna 300.000 in 2011.
Per email
Bijna iedereen krijgt wel eens, of vaker zelfs, een email afkomstig van een bank (zogenaamd) die uitleggen dat er iets mis is met je rekening en vervolgens wil dat je je gegevens wilt doorgeven aan hen. Dit soort email berichten noemen ze Phishing-emails. Als je goed leest zul je merken dat het berichtje in slecht Nederlands is geschreven en bovendien heb je waarschijnlijk helemaal geen rekening lopen bij de bank waarvan het email bericht zogenaamd afkomstig is. De meeste mensen hebben het al snel door dat er iets niet in de haak is en reageren dus niet op zo'n email. De nieuwe soort phishing-emails die tegenwoordig verstuurd worden zijn al veel beter geformuleerd en zonder taalfouten. Dit komt al veel vertrouwder over en meer mensen trappen hier helaas dan ook in.
Per telefoon
Het kan ook gebeuren dat je wordt gebeld door iemand die beweert een bankmedewerker te zijn en je in perfect Nederlands uitlegt dat er iets mis is met je rekening en die je overhaalt om per telefoon je bankgegevens door te geven. Als je het even niet doorhebt kan je dit zo overkomen. Vooral het feit dat de persoon aan de andere kant van de lijn perfect Nederlands spreekt, maakt dat het wel eens echt zou kunnen zijn. Dit is echter niet zo!
Via Social Media
Ook via social media zoals Facebook kunnen fraudeurs je gegevens afhandig maken. Ze leiden je dan tot een pagina die lijkt op een Facebook pagina, maar dit is het niet. Je kunt dan in de adresbalk wel zien dat het hier niet gaat om een Facebook pagina, maar de pagina zelf ziet er echt uit. Vooral mensen die hun bankrekening-gegevens gekoppeld hebben aan Facebook, omdat ze wel eens geld uitgeven aan wat er op Facebook aangeboden wordt.
Hoe houd je je rekeninggegevens van fraudeurs vandaan?
De algemene regel is dat een bank nooit via email of telefoon zal vragen om je bankgegevens, en hiermee bedoelen we dus je (internationale) bankcodes en pincode waarmee ze toegang kunnen krijgen tot je rekening. Mocht er echt een probleem zijn met je rekening zullen echte bankmedewerkers wel telefonisch contact opnemen, maar ze zullen je dan gewoon vragen bij de bank langs te komen. Word je dus gebeld en gevraagd om je bankgegevens door te geven, zeg dan dat je wel bij de bank zal langskomen om het te bespreken. Zo weet je meteen waar je aan toe bent.
Worden je gegevens gevraagd per email, reageer hier dan nooit op door een bericht terug te sturen! Ook niet om te klagen of iets dergelijks. Twijfel je of het bericht echt is of niet, neem dan zelf contact op met je bank en leg de situatie uit. Zij kunnen je dan uitleggen of dit bericht echt is of niet.
© 2012 - 2024 Esthercita79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Fraude met internetbankieren9,8 miljoen is de schade die banken in het jaar 2010 opliepen aan fraude met het internetbankieren. In dit jaar is dat h…
Bronnen en referenties
- www.wikipedia.org
- www.veiligbankieren.nl