De pensioenproblematiek in België

De pensioenproblematiek in België Het is een onderwerp dat bijna dagelijks in de media verschijnt. Toch blijkt dat de meeste mensen hun pensioen overschatten. Daarom trachten wij het voor u nog een laatste keer haarfijn maar duidelijk te schetsen. Droomt u er ook van om met pensioen te gaan? Zorgeloos van uw oude dag te genieten? Die dingen doen die u altijd al had willen doen? Dan is dit artikel best ontnuchterend. Hoe zit dat nu eigenlijk met uw pensioen?

De gemiddelde levensloop:

Na de studententijd is het de bedoeling dat iedereen terecht komt op de arbeidsmarkt. De leeftijd waarop jongeren hun eerste baan aanvatten, is door de jaren heen gestegen van 18 naar 22 jaar. Zij beginnen te werken aan een bepaald loon. Door de indexatie en een flinke portie ambitie, zal dat loon tegen de pensioengerechtigde leeftijd (65 jaar) gevoelig gestegen zijn. In sommige gevallen zelfs een veelvoud zijn van het startersloon. Bovendien is het een feit dat door de jaren heen ook onze levensstandaard stijgt.

Enkele voorbeelden

Wie tijdens z'n studentenjaren spreekt over "eens lekker gaan eten" heeft het meestal over een stevige fastfood maaltijd. Op je 45e zal je deze uitdrukking misschien eerder met een gastronomisch diner invullen. Dit geldt ook op andere vlakken. Eén keer per jaar met de scouts op kamp gaan, vraagt nu eenmaal een ander budget dan een skivakantie in de winter, in combinatie met een strandvakantie in de zomer en nog een citytrip tussendoor.

Op een gegeven moment bereiken we dan uiteindelijk die pensioengerechtigde leeftijd. Hebt u een idee hoe groot onze pensioenuitkering is t.o.v. ons laatst verdiende (en dus ook hoogst verdiende) loon? Gemiddeld moet u het stellen met 40% van uw laatst verdiende loon. Zou u uw levensstandaard met 60% willen laten zakken? Laat ons even de oefening maken met uw huidige situatie en huidige levensstandaard. Van welk loon geniet u vandaag? Neem daar even 40% van. Indien u morgen met pensioen zou gaan, zal u het daarmee moeten rooien.

De cijfergegevens:

Waar komt dit concreet op neer. Als we de huidige situatie bekijken en we nemen het gemiddelde van alle statuten bij elkaar (zelfstandigen, ambtenaren, loontrekkenden) dan stellen we vast dat het gemiddeld pensioen net geen 1000 euro per maand bedraagt. Wie op latere leeftijd voor een rusthuis opteert, zal dus maandelijks aan z'n spaarcenten moeten zitten, wetende dat de maandelijkse kost voor een rusthuis al snel 1500 euro bedraagt. Uiteraard is niet iedereen gelijk aan de wet. Er wordt wel degelijk een verschil gemaakt tussen ambtenaren, loontrekkenden en zelfstandigen.

Demografische ontwikkeling:

De belangrijkste oorzaak van deze schrijnende vaststelling is de demografische ontwikkeling. Bij het repartitiesysteem in België, is het zo dat het de werkende van vandaag zijn, die het pensioen van de huidige gepensioneerden betalen. Het is nu eenmaal zo dat mensen:
  • Later op de arbeidsmarkt terecht komen dan vroeger
  • Vroeger stoppen met werken (brugpensioen)
  • Langer leven (medische vooruitgang)

Daar bovenop komt dat de babyboom generatie, een enorme groep mensen, tussen vandaag en 10 à 15 jaar met pensioen gaat. Allemaal factoren die door de jaren heen perfect door de overheid geregistreerd werden, toch werd er géén reserve opgebouwd en staan de wettelijke pensioenen erg onder druk.

Conclusie

Wie op pensioen gaat, heeft absoluut nog een behoorlijk eigen kapitaal nodig om z'n levensstandaard te kunnen behouden. Pensioensparen is de meest bekende vorm, maar ook andere vormen van sparen zullen absoluut nodig zijn. Over het wettelijk pensioen kunnen we enkel stellen: "te weinig om van te leven, te veel om van te sterven".
© 2012 - 2020 Duel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Itinera Insitiute, Johan Albrecht, Analyse van de publieke tewerkstelling periode 2001 - 2008

Reageer op het artikel "De pensioenproblematiek in België"

Infoteur: Duel
Gepubliceerd: 29-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!