InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: handel in CFD

Beleggen: handel in CFD

Beleggen: handel in CFD Er kan veel geld worden verdiend met de handel in CFD. CFD staat voor contract for difference. Bij deze manier van beleggen wordt gebruik gemaakt van de hefboomconstructie. Dat betekent dat de bank of broker een groot bedrag bijlegt. Daardoor kan er makkelijker veel meer geld worden verdiend. Tegelijkertijd betekent dat ook dat er snel veel geld kan worden verloren. U loopt dus een groter risico. Lees er alles over in dit artikel. Er zijn veel beleggers die niet het geduld hebben om op een normale manier hun geld te verdienen. Zij vinden dat te langzaam gaan. Soms hebben zij de behoefte aan een snel rendement en daarom is er voor deze groep beleggers een extra vorm van beleggen ontwikkeld. Deze vorm van beleggen heet contract for difference. De afkorting daarvoor is CFD. Dit is in een aantal vormen een andere manier van beleggen. Een belangrijk begrip bij CFD-handel is het woord ‘leverage’. In het Nederlands betekent dat woord hefboom, of ook wel aangeduid als de hefboomconstructie. Het betekent dat met een klein kapitaal relatief veel geld kan worden verdiend of verloren.

Handel in CFD

Bij deze constructie komt het er op neer dat u voor een groter bedrag aandelen kan kopen dan u daadwerkelijk inlegt. Dit komt omdat de bank een groot deel van het geld bijlegt. Stel bijvoorbeeld dat u als onderpand duizend euro inlegt, maar in totaal voor vijftigduizend euro kan beleggen. Dan betekent dat dat de bank of uw broker zelf negenenveertig duizend euro extra inlegt. De hefboom is dan 1/50. U kunt daardoor op een veel snellere manier winst boeken. Wanneer een aandeel licht stijgt is uw winst vijftig keer zo hoog. Dit fenomeen is sinds de tweede helft van de jaren negentig in opkomst. Het is sinds een paar jaar mogelijk om via Nederlandse banken te beleggen in grondstoffen. Sinds 2009 is het ook mogelijk om CFD toe te passen op een groot aantal Nederlandse aandelen.

Beleggen in CDF

Dit betekent tegelijkertijd ook dat u veel geld kunt verliezen wanneer een aandeel in waarde daalt. In dat geval draait u ook op voor het totale verlies. De bank of broker zal dit verlies op u verhalen. Denk er dus goed over na of deze manier van beleggen voor u wel geschikt is. Het is in ieder geval belangrijk dat u stalen zenuwen heeft. Elk aandeel en grondstof zal af en toe in waarde dalen en toenemen. U moet niet in paniek raken wanneer u tijdelijk in het rood staat. Tegelijkertijd moet u wel aanvoelen wanneer het verstandig is om te verkopen, zodat een verlies niet te groot wordt of dat u de winst weer kwijt raakt die u al had. Het is een aanrader om alleen te beleggen in CFD wanneer u veel ervaring heeft als belegger.

Risico van het beleggen in CFD

De broker brengt meestal wel bepaalde kosten in rekening voor het beheren van uw vermogen. Meestal gaat het om een paar procent op jaarlijkse basis. Dit komt omdat de broker zelf ook een risico loopt, omdat hij u wel kapitaal verstrekt. Hij loopt het risico dat u dit vervolgens niet meer kunt terugbetalen. Los daarvan moet de broker er zelf natuurlijk ook aan verdienen. Door een jaarlijks percentage in rekening te brengen, bijvoorbeeld 3 procent, verdient hij op deze manier toch aan u. Die paar procent lijkt weinig, maar het is wel goed om er rekening mee te houden wanneer u gaat beleggen, want het zijn wel kosten die u maakt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen: handel in CFD"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!