InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Noorwegen

Beleggen in Noorwegen

Noorwegen is op dit moment een van de meest aantrekkelijke landen om in te beleggen. Het Scandinavische land maakt een stabiele economische groei door. Een belangrijke reden daarvoor is dat Noorwegen haar eigen munt, de Noorse Kroon, heeft behouden en niet is meegegaan met de Euro. Een andere reden voor de groei is dat het land beschikt over grote gas- en olievoorraden. Een snelgroeiende sector is het toerisme.

Beleggen in Noorse kronen

Een van de meest aantrekkelijke landen om in te beleggen voor de komende jaren is Noorwegen. Het land maakt de afgelopen jaren een stabiele economische groei door. Er zijn daar een aantal redenen voor. De belangrijkste reden is misschien wel dat het Scandinavische land nooit is meegegaan met de Euro. Noorwegen heeft haar eigen munt behouden, namelijk de Noorse Kroon. De Euro verkeert de laatste jaren in een crisis doordat verschillende landen, zoals Griekenland, Ierland en Portugal, hun boekhouding niet op orde hadden. Daardoor werden landen die wel een stabiele koers doormaakten meegesleurd in de crisis. Omdat zij een gemeenschappelijke munt hebben zijn ze ook afhankelijk van hoe het gaat met de andere economieën binnen de Eurozone. Landen als Nederland en Duitsland moeten nu regelmatig geld uitlenen aan de mindere broeders en zich maar afvragen of ze het geld terugkrijgen. Tegelijkertijd houdt deze continue angst ook beleggers tegen om veel geld in de eigen economieën te steken, waardoor deze niet tot slechts langzaam groeit.

Beleggen in Noorwegen

Een ander voordeel dat Noorwegen heeft is dat het land beschikt over grote voorraden gas en olie. Een deel daarvan gebruikt ze om elektriciteit op te wekken. Ook wordt een groot deel geëxporteerd naar het buitenland. Daarmee is het een belangrijke inkomstenbron voor de regering en kunnen de belastingen laag worden gehouden. Noorwegen heeft een speciaal fonds in het leven geroepen waarmee de toekomstige vergrijzing kan worden opgevangen.

Beleggen op de Noorse beurs

Er zijn steeds meer bedrijven en particulieren die beleggen in Noorwegen. Dit is via de beurs goed mogelijk. Via banken als de ING Bank en Rabobank hebben Nederlanders direct toegang tot de Noorse beurs. Er zijn verschillende bedrijven die erg in trek zijn. Dit zijn onder andere de gas- en oliebedrijven, maar ook zijn er verschillende andere grote industrieën. Zo heeft Noorwegen een grote visserijsector en wordt en is er een grote bosbouw en worden er veel edelmetalen gewonnen.

Toerisme in Noorwegen

In de toekomst is ook de verwachting dat het toerisme in Noorwegen verder hard zal groeien. Er is nu al jaarlijks een stijging van het aantal bezoekende toeristen. Dit komt mede door de opwarming van het klimaat. Vooral de wintersport is erg in trek. Veel skigebieden in bijvoorbeeld Frankrijk of Zwitserland kunnen niet altijd meer garanderen dat er ook daadwerkelijk sneeuw ligt op de piste. Wie dus op wintersport wil gaan en zeker wil weten dat er ook sneeuw ligt doet er goed aan om naar Noorwegen op vakantie te gaan. Het aantal skigebieden en ressorten neemt de laatste jaren dus ook snel toe.

Investeren in Noorse bedrijven

Wanneer u wilt beleggen in Noorwegen hoeft dat niet per se via de beurs. U heeft ook de mogelijkheid om een eigen bedrijf te beginnen of te investeren in een Noors bedrijf. Wanneer u niet zo goed weet waar u wilt beginnen zou u er ook goed aan doen om dit via de Noorse Kamer van Koophandel te spelen. Die kan u vervolgens in contact brengen met bedrijven of personen die op zoek zijn naar investeerders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in Noorwegen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in het buitenland
Schrijf mee!