InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Rijk worden met grondstoffen

Rijk worden met grondstoffen

Rijk worden met grondstoffen Niemand die er met pikhouweel en schop op uittrekt om grondstoffen te vinden, zal zijn doel, rijk worden met grondstoffen, ook maar één stap nader komen. Zijn enige winst ligt waarschijnlijk in een uitstekende fysieke conditie en alleen het eelt op zijn handen zal écht toenemen. Zoals met zo veel dingen liggen de winstkansen in de handelsmarges.

Ongekende rendementen bij belegging in commodityfondsen

Wie geld wil verdienen met grondstoffen moet niet zomaar lukraak het ene moment goud kopen en het andere moment een paar staven zilver op de kop tikken. Zonder enige deskundigheid komt men er niet. Met de juiste kennis echter, zijn er ongekende rendementen mogelijk.

De winsten van de zogenaamde commodity-fondsen zijn aanzienlijk. De vraag naar grondstoffen kent vooral in opkomende markten nauwelijks grenzen en die sterke vraag heeft de prijzen in de voorbije jaren aanzienlijk de hoogte in gedreven.

Keuze uit fossiele brandstoffen, metalen en landbouwproducten

Een écht geheim om rijk te worden met grondstoffen bestaat er eigenlijk niet, want dat de hoeveelheid waardevolle delfstoffen op deze planeet beperkt is, dat weet onderhand elk kind wel. Het feit dat landen als India, China en Rusland een enorme vraag naar grondstoffen hebben, is óók algemeen bekend. Niet alleen fossiele brandstoffen zoals kolen, gas en olie zijn in grote hoeveelheden nodig, ook metalen in allerhande soorten:
  • ijzer;
  • koper;
  • goud;
  • zilver;
  • platina.
Zelfs landbouwproducten zijn begeerde grondstoffen, denk maar aan biodiesel en de brandstof ethanol.

Beleggen in grondstoffen is veilig en zeer winstgevend

Een investering in de grondstoffenmarkt is over het algemeen veilig en zeer winstgevend. Daarmee is het een buitenbeentje onder de beleggingsmogelijkheden. Het risico van beleggen in de verkeerde grondstof is uitermate klein in te schatten.

Het grootste risico is waarschijnlijk gelegen in gewetenloze handelaren of zelfs oplichters, maar wie deelneemt in de commodityfondsen van gerenommeerde banken hoeft zich geen zorgen te maken over zijn geld.

Rijk worden worden met grondstoffen

Rijk worden met grondstoffen is een van de oudste manieren om tot welstand te komen. Zelfs bij onze voorouders bereikten degenen die snel grondstoffen konden leveren een speciale status. En in de Middeleeuwen heeft de handel in de grondstoffen zout en peper zelfs hele dynastieën voortgebracht!

Grondstoffen als belegging: waarop moet u letten?

  • beleg niet in één enkele grondstof, bijvoorbeeld alleen in goud;
  • waterfondsen hebben in de afgelopen jaren weliswaar slechts een beperkt Rijk worden opgeleverd maar omdat water voor de mens op deze planeet als een basisbehoefte wordt aangemerkt, zult u altijd winst maken. Het verschil met olie is, dat water geen object van speculatie is;
  • kies meerdere fondsen met nadruk op individuele marktsegmenten zoals hout, graan, olie, gas en grondstoffen uit de mijnbouw, óf selecteer een fonds dat het hele spectrum beslaat;
  • een investering in grondstoffencertificaten wordt niet aanbevolen. De ineenstorting van Lehman Brothers heeft aangetoond dat zelfs een eerbiedwaardige bank niet gevrijwaard is van faillissement.
Gerelateerde artikelen
Succesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffen hoeft niet moeilijk te zijn. Veel grondstoffen zijn schaars of zullen in de komende t…
Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?De meeste beleggers investeren doorgaans in aandelen en obligaties, terwijl ze de grondstoffen een beetje links laten li…
Handel: beleggen in grondstoffenEr kan veel geld worden verdiend met het beleggen in grondstoffen. Dit komt omdat er sprake is van een toenemende schaar…
Handel in grondstoffen: commodities of commodityHandel in grondstoffen: commodities of commodityDe handel in grondstoffen en basisgoederen die de mens nodig heeft, commodities, een vorm van beleggen, bestaat al duize…
Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020? Denk dan aan de bitcoin (BTC), de handel in edelmetalen zoals goud, zilver, pa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dawnfu, Pixabay

Reageer op het artikel "Rijk worden met grondstoffen"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 12-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!