InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?

Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?

Door deel te nemen in een beleggingsfonds kunnen particuliere beleggers hun portefeuille spreiden, zonder dat zij daarbij een zéér groot vermogen hoeven te hebben. Het zoveel mogelijk spreiden van beleggingen klinkt aantrekkelijk voor wie zo min mogelijk risico's wil nemen met zijn geld. Maar zijn deze risico's wel beperkt binnen beleggingsfondsen?

Soorten beleggingsfondsen

Om te beginnen zijn er veel beleggingsfondsen waaraan kan worden deelgenomen, die in verschillende objecten beleggen. Er zijn bijvoorbeeld beleggingsfondsen die in aandelen beleggen of in obligaties of in obligaties en aandelen. Daarnaast zijn er beleggingsfondsen die zich op een specifieke sector of regio richten.

Voordelen van beleggingsfondsen

Er zijn een aantal voordelen te noemen die pleiten voor het beleggen via beleggingsfondsen. Zo kun je via een beleggingsfonds inderdaad een goed gespreide portefeuille opbouwen. Dit kan risicodekkend zijn. Als bepaalde aandelen uit de portefeuille een onverwachte val maken, dan kan dit worden opgevangen door eventuele stabiele of goedlopende aandelen uit de portefeuille. Daarbij moet wel worden aangemerkt dat teveel spreiding ook niet goed is, omdat er dan een zo grote versnippering ontstaat dat er alsnog grote risico's bestaan op onverwachte verliezen

Een ander voordeel is dat bij een beleggingsfonds de beleggingen voor je beheerd worden. Zo hoef je je alleen te verdiepen in welk beleggingsfonds je wilt kiezen en wordt de rest van het werk vervolgens voor je gedaan.

Tenslotte zijn er vele beleggingsfondsen op de markt en zijn er dus veel keuzemogelijkheden voor de particuliere belegger.

Nadelen van beleggingsfondsen

Natuurlijk kent het beleggen middels een beleggingsfonds ook nadelen. Een belangrijk nadeel is de kosten, die vaak hoog op kunnen lopen. Dit terwijl de banken of vermogensbeheerders regelmatig aangeven dat de fondsen 'gratis' door hen worden beheerd. Voor niets gaat de zon op, ook in beleggingsland en daarom is het altijd aan te raden goed de prospectus erop na te slaan om uit te vinden wat de werkelijke kosten zullen zijn. De kosten gaan immers ten koste van het rendement.

Een ander nadeel is dat het beleggen in een fonds een passieve vorm van beleggen is. Als belegger heb je zelf weinig tot geen invloed op de keuzes die de vermogensbeheerder voor je maakt. Daarnaast hebben banken en vermogensbeheerders vaak ook zelf beleggingsfondsen opgericht. Als in dergelijke fondsen wordt belegd is er meestal geen sprake van objectiviteit in de besluiten die gemaakt worden. Of dit fonds binnen zijn categorie wel tot de beste behoort en of er wel een zo goed mogelijk rendement voor de belegger wordt behaald is in deze gevallen minder van belang.

Wellicht ten overvloede geldt daarnaast natuurlijk ook voor beleggingsfondsen dat behaalde resultaten in het verleden, geen garantie bieden voor de toekomst.

Conclusie

Zoals aan de meeste beleggingsproducten kleven ook aan beleggingsfondsen voordelen en nadelen en is er sprake van risico's. Als je besluit in een beleggingsfonds te investeren, doe dan altijd nauwkeurig onderzoek en schakel daarbij zonodig de hulp in van een onafhankelijk adviseur. Verder is het raadzaam na te gaan of een beleggingsfonds beursgenoteerd is. Ook de keuze voor de regio waarin je wilt overleggen is van belang. Kijk goed naar de economische ontwikkelingen en naar de vooruitzichten. Houdt daarbij ook rekening met het landenrisico. Vermijd waar mogelijk landen waarin het onrustig is en waarvan de economische vooruitzichten onzeker zijn. Vergaar daarnaast zoveel mogelijk informatie over de beleggingsfondsen waar de interesse naar uit gaat. Lees goed de prospectus en alle kleine lettertjes en stel kritische vragen. En kijk vooral uit voor hebzucht. Beloftes van (onrealistisch) hoge rendementen zijn meestal te mooi om waar te zijn.
© 2011 - 2018 Multivalue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen: BeleggingsfondsBeleggen: BeleggingsfondsBeleggen, steeds actueler. Als je wilt gaan beleggen komt daar wel vanalles bij kijken. Wat dacht je bijvoorbeeld van al…
Wat is actief of passief beleggen?Als je wilt gaan beleggen moet je een keuze maken tussen actief en passief beleggen. Wanneer kies je voor actief belegge…
Veiliger beleggen met Lifecycle fondsenVeiliger beleggen met Lifecycle fondsenWie belegt in aandelen en obligaties weet dat de koersen kunnen schommelen. Soms zijn er heel scherpe dalingen zoals in…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Slim beleggen in aandelen en obligaties + verschillen (info)Beleggen, ongeveer de helft van onze bevolking belegt. Je kan belegen in verschillende dingen, zo zijn er obligaties en…
Bronnen en referenties
  • Schaaij, G. 'Beleggen met Geert Schaaij. Ook u kunt een topbelegger worden.' 2009. Nederland: Naarden. Strengholt United Media BV.

Reageer op het artikel "Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?"

Infoteur: Multivalue
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!