InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in onroerend goed, tips

Beleggen in onroerend goed, tips

Beleggen in onroerend goed, tips Onroerend goed in plaats van geld, die slogan ontwikkelde zich tijdens de economische crisis tot een veel gehoord devies. Vooral in tijden van historisch lage spaarrente zijn spaarders op zoek naar alternatieven en wil men graag instappen. Liever koopt men dan bijvoorbeeld een vakantiehuisje als belegging, dan zijn geld vrijwel gratis bij de bank te stallen. Maar niet alle onroerend goed staat garant voor duurzame waardestijging. Want de mogelijkheden om daarin te beleggen zijn erg divers. Waar moet je zoal op letten?

Onroerend goed biedt zekerheid

Grond bezit immers waarde en biedt bescherming tegen inflatie. Dat zou je tenminste denken. Maar zoals zo vaak in het leven hangt dat ervan af. Want niet elke vorm van belegging die schermt met de benaming onroerend goed brengt ook zekerheid. Een voorbeeld hiervan zijn de onroerendgoedaandelen van Real Estate Finance. Maar zelfs bij onroerend goed dat u in eigendom verkrijgt, is niet gezegd dat u een constante waardestijging zult ervaren.

Onroerend goed in eigendom

De meest directe manier om in onroerend goed te beleggen is uiteraard die waarbij men een object in eigendom verwerft. De zekerheid is bij deze variant het grootst, aangezien u hierbij volgens het kadaster als eigenaar wordt aangemerkt.

Factoren die de waarde van onroerend goed beïnvloeden

Toch is het van belang om op te merken dat vele factoren de waarde van uw onroerend goed beïnvloeden, waarop u geen invloed heeft:
  • Stedelijke ontwikkelingen of ontwikkelingen in de regio bijvoorbeeld, kunnen de waarde van uw object ook naar beneden halen.
  • En standaards of voorzieningen die in de loop der tijd nieuw worden gedefinieerd en die uw object mist, beïnvloeden de koopprijs evenzeer. Denk daarbij aan de aanwezigheid van een lift, een balkon, de juiste isolatie, enz.
  • Ook moet men bedenken dat we bij tijd en wijle een hausse in de vraag naar onroerend goed hebben gezien die prijzen fors heeft opgedreven. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van bouwgrond kan weliswaar een bepaalde prijsstabiliteit worden verondersteld, maar niet worden gegarandeerd.
  • En men moet zich realiseren dat er ook investeringen nodig zijn om een object zijn waarde te laten behouden. Vanuit dat standpunt bekeken, is een belegging in onroerend goed het meest logisch, als u van plan bent om zelf uw intrek in het object te nemen.

Verhuur van onroerend goed

Bij een andere variant worden woningen en appartementen door vastgoedontwikkelaars als beleggingsobject aangeboden. In dat geval koopt u een huis, bent kadastraal eigenaar, maar de woning is niet bedoeld voor eigen gebruik. Die moet inkomsten genereren in de vorm van huuropbrengsten.

Dat concept is vooral dán bruikbaar indien u 30 tot 40 procent van de aankoopprijs van de woning in de vorm van eigen middelen inbrengt en de rest met een lening financiert. Het model leent zich met name voor beleggers die onroerend goed als investeringsobject beschouwen, maar die geen object voor eigen gebruik nodig hebben. Voor een optimale fiscale constructie is het verstandig een accountant te raadplegen.

Een dergelijk concept kan men uiteraard zelf opzetten maar er bestaan ook mogelijkheden om in collectief verband deel te nemen. Het voordeel van gemeenschappelijke afwikkeling is dat u zich zelf niet om het beheer van de woning hoeft te bekommeren. Bovendien raakt leegstand u niet zozeer omdat alle huurinkomsten vaak in één pot belanden en conform de gebruikswaarde van de panden worden verdeeld. Staat een appartement leeg, dan krijgen alle eigenaren in verhouding minder inkomsten betaald. Slecht voor jou als je huis verhuurd is, goed voor jou als je huis toevallig leeg staat.

Nadeel van vastgoedbelegging

Nadeel van de eerder genoemde varianten is echter dat uw geld vast ligt. Om het liquide te maken, moet u eerst uw eigendom verkopen en dat kan enige tijd duren. Bovendien moet u aanzienlijk wat kosten op de koop toenemen, wat weer meer pleit voor een indirecte belegging in vastgoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingen  beleggen in onroerend goedBeleggingen beleggen in onroerend goedOnroerend goed is de algemene benaming die wordt gegeven aan goederen die verbonden zijn aan de grond niet te roeren,…
Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenSuccesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenBeleggen in vastgoed voor een hoog en een waardevast rendement, dat kan ook in 2019. De vastgoedmarkt en de zeker de won…
Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in onroerend goed, tips"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!