Wat doet een Daytrader?

Een daytrader koopt en verkoopt aandelen en andere beleggingsobjecten binnen een korte termijn. De volumes zijn groot en het is een snelle manier van handelen. Het beleggen is over het algemeen voor de lange termijn. Bij het handelen in aandelen houden de kopers de aandelen voor een langere tijd aan. Dit is in de meeste gevallen ook noodzakelijk om de kosten van het kopen en verkopen weer te compenseren. Bij daytrading reageert de speculant op schommelingen en nieuws waarvan hij denkt dat het invloed gaat hebben op de koersen. Hij kan speculeren op een stijging, maar ook op een daling. De daytraders kunnen tegen lagere kosten transacties laten verwerken

Wat is daytraden?

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om handelen op de zeer korte termijn. In sommige gevallen wordt er gekocht en weer verkocht met een paar seconden er tussen. De daytrader reageert op de technische analyse en denkt te weten wat bijvoorbeeld aandelen gaan doen. Op basis van zeer actuele informatie weet de daytrader ongeveer wat de reactie van de markt gaat zijn op bepaalde informatie.

Voorbeeld

Eens in de drie maanden maken beursgenoteerde bedrijven hun kwartaalcijfers bekend. Vooraf gaan beursanalisten al een inschatting maken van wat de resultaten zullen zijn. Tot het moment van het bekendmaken reageert de markt al op deze verwachtingen. Hierdoor sluit de beurs de dag voor het bekendmaken uitgaande van de verwachting van de analisten, met een marge omdat de analisten het ook maar baseren op vermoedens.

Op het moment dat de cijfers bekend worden gemaakt, reageert de markt ook gelijk. Een daytrader heeft realtime informatie en ziet eerder dan de meerderheid dat de resultaten beter of slechter zijn dan de verwachting. De daytrader gaat op dat moment gelijk anticiperen op de resultaten door te gaan kopen. Hiermee kan hij meeliften op positief nieuws en negatief nieuws.

Nadat de cijfers bekend zijn gemaakt, kan de koersontwikkeling in de loop van de dag nog weer veranderen, doordat er meer bekend is gemaakt dan uitsluitend de harde cijfers. Als bijvoorbeeld uit de toelichting blijkt dat de toekomstverwachtingen naar beneden zijn bijgesteld, kan positieve cijfers alsnog resulteren in een koersdaling.

Handelen met grote bedragen

De daytraders handelen met grote aantallen. Dit moet wel doordat het steeds om kleine bedragen gaat wat betreft de opbrengst. De daytrader reageert bijvoorbeeld op nieuws over de werkloosheidscijfers in de Verenigde Staten. Hij koopt een aandeel voor €4,80 en verkoopt deze weer voor €4,90 omdat hij geen grote stijging verwacht op basis van het nieuws op korte termijn. Mogelijk blijft de koers stijgen de komende maanden, maar de daytrader heeft geen belangstelling voor lange termijn beleggingen in zijn portefeuille.

De risico’s van het daytraden

Het gaat bij deze manier van beleggen om grote bedragen die zeer speculatief worden ingezet. Naast kennis is een dosis geluk ook belangrijk. Op het moment dat er aandelen of bijvoorbeeld opties worden gekocht, verwacht de speculant een bepaalde richting wat betreft de koersontwikkeling. Op het moment dat het tegenvalt, heeft hij door zijn manier van beleggen niet de mogelijkheid om een beter verkoopmoment te kiezen. Zijn doelstelling is namelijk om de aankopen zo snel mogelijk weer van de hand te doen. Een daytrader kan in één dag grote winsten behalen, maar de verliezen kunnen ook zeer groot zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet een Daytrader?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 05-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!