InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen - oplichting door boiler room

Beleggen - oplichting door boiler room

Beleggen - oplichting door boiler room Met enige regelmaat zijn er boiler rooms actief. Boiler rooms zijn frauduleuze organisaties, scams die met behulp van tientallen gehaaide verkopers bellen voor gouden beleggingen. Maar het zijn in werkelijkheid waardeloze aandelen dan wel nep aandelen. Jaarlijks worden Nederlanders, die de gouden tip bij beleggen niet willen missen, voor honderden miljoenen door boiler rooms met deze telefonische verkoop opgelicht. Hoe herkent u een dergelijke oplichter en boiler room. Hoe werkt deze vorm van oplichting? Laat u niet misleiden maar ga bijvoorbeeld zelf goedkoop en zeker beleggen via Lynx of DeGiro.

Boiler rooms

De boiler rooms met de frauderende en gehaaide verkopers van beleggingsproducten, hebben een duidelijk stappenplan. Eerst moet het vertrouwen van de potentiële slachtoffers worden gewonnen. Vervolgens worden ze financieel uitgekleed. In vijf stappen bent u van uw geld af, geknipt en geschoren. Schokkend en spannend is de gelijknamige film uit 2000 met Vin Diesel en Ben Affleck die precies in beeld brengen hoe een boilerroom werkt. Berucht zijn inmiddels ook de oplichtingspraktijken via oplichtingtrucs per mail, 419 fraude. De Autoriteit Financiële Markten, AFM, waarschuwt tegen aanbiedingen om per telefoon of mail aandelen te kopen of verkopen via de Duitse bemiddelaar Hastings & Co. Deze partij biedt aandelen van Solpower Corp. en Dana Resources aan.

Oplichting met beleggen, ronde 1

In ronde 1 brengen boilerrooms hun slachtoffers het hoofd op hol met overtuigende verkooppraatjes. Grote winsten zijn namelijk te behalen. Hoe ze u onder druk zetten? Welnu, op de achtergrond hoort u rinkelende telefoons en schreeuwende verkopers. Dit scenario moet de indruk wekken dat u met een actief en eerlijk bedrijf te maken hebt en dat het gaat om uiterst belangrijke handel. Een kans die u uzelf niet kunt laten ontgaan. Snel beslissen is dan ook geboden, want anders mist u de boot. Beginnen met een klein bedrag kan. Geen probleem.

Oplichting, ronde 2

Als de verkopers u eenmaal aan haak hebben wordt u al snel doorverbonden met een senior medewerker of zelf hoger. U bent immers belangrijk en moet snel worden overgehaald om grote bedragen te investeren. Al snel wordt u gebeld met de mededeling dat er al een grote snelle winst op uw positie is gemaakt.

Oplichting, ronde 3

Het vertrouwen is nu gewonnen. U bent dus rijp voor ronde 3. Dat wil zeggen, u wordt opnieuw telefonisch benaderd en overgehaald om grote bedragen te investeren. Wederom een kans die u niet wilt laten lopen. Maar, als u hierop bent ingegaan, hoort u vervolgens niets meer. Niemand is nog telefonisch bereikbaar en helaas kunt u de aandelen niet meer verkopen. Kortom, u zit inmiddels in zak en as. Maar dan volgt ronde 4.

Oplichting, ronde 4

Net als u denkt uw geld volledig kwijt te zijn, wordt u na enige maanden of soms wel een jaar later, weer telefonisch benaderd. Door een ander bedrijf dit keer. Maar gelukkig is deze onderneming bereid uw aandelen te verkopen. Maar u begrijpt het natuurlijk wel: waarschijnlijk zijn het dezelfde oplichters, die zich aanbieden als koper van de aandelen of doen alsof ze een koper voor uw aandelen hebben gevonden. Trap daar niet in, want de volgende truc wacht. Ronde 5 begint vervolgens.

Oplichting, ronde 5

Het bedrijf spiegelt u nu voor dat u eerst een borgsom of een belasting van vele duizenden dollars moet betalen. Net zoals bij de Nigeriaanse connectie zal zon storting naar verluidt een bepaalde belemmering tot de handel in effecten opheffen. Maar let wel: ook na deze betaling bent u voor de tweede keer opgelicht. U zult niets meer van het bedrijf horen. Het gaat daarbij om bedragen van 2.000 tot 20.000.

Laat u zich niet oplichten

Dit leidt als snel tot een aantal lessen om oplichting te voorkomen:
  1. Ga nooit in op dergelijke telefonische aandelenverkoop.
  2. Ga eerst op de site van de AFM na met wie u in zee gaat. Bekijk daarvoor de openbare registers.
  3. Denk aan de financiële bijsluiter.
  4. Vuistregel is dat als er extreme hoge rendementen worden voorgespiegeld het aanbod ook te mooi is om waar te zijn.
  5. Win informatie in via internet. Gebruik de zoekmachines.
  6. Controleer altijd adressen en bedrijfsnamen op briefpapier.

AFM waarschuwt in 2013, maar let ook op in 2014 en 2015

In het derde kwartaal van 2013 waarschuwt de AFM voor:
  • Chicago Division of Securities.
  • Foerster Consulting Ltd.
  • Global Equity Group.
  • MAV-Group Ltd. / M-AV Invest.
  • Mayer & Connoly LLP.
  • Newport International Group.
  • Sheppard Capital Partners.
  • Summit Capital Management.

Waarschuwing boiler room 2014, 2015 en 2017

De AFM waarschuwde van oktober 2013 tot januari 2017 voor vele nieuwe vermoedelijke boiler rooms, waaronder:
  • Progression Mergers & Acquisitions;
  • Summit Private Equity LLP;
  • Guozijian Capital;
  • Sovereign Wealth Capital. Werkt samen met Hudson Strategic Partners en World Capital Consultants.
  • Kingsley Advice Group.
  • Jacob L. Callan.
  • Ashwoord Finance.
  • Kenje Group.
  • Eastern Quay Asset Management.
  • Oshiro Associates.
  • Arai, Endo and Associates.
  • Monex BMO Securities.
  • Orix Capital Trading.
  • Tatsuno International.
  • Universal Compliance Commission

Slot boiler room 2018 en 2019

Toezichthouder AFM waarschuwt sinds 2009 nadrukkelijk voor een significante toename van oplichting via boiler rooms. Wees dus op uw hoede en kies een betrouwbare bank of broker. Er is keuze genoeg om een goed rendement te maken zonder te worden opgelicht. Denk aan Robeco, de sprinters van ING of ga zelf goedkoop beleggen via Degiro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De financiële bijsluiter, doe er uw voordeel meeDe financiële bijsluiter, doe er uw voordeel meeDe complexe financiële producten, zoals de beleggingen in een beleggingsfonds vereisen in 2018 een goede financiële bijs…
Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?Een financiële bijsluiter is vaak verplicht, maar krijgt u die automatisch in 2019? Deze bijsluiter geeft u belangrijke…
Waarom een clientprofiel maken voordat u gaat beleggen?Waarom een clientprofiel maken voordat u gaat beleggen?Vanuit de zorgplicht naar de client moeten adviseurs gedegen informatie van hun klant verkrijgen en zelf ook deugdelijke…
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Jongeren vaker opgelichtJongeren vaker opgelichtJongere mensen tussen de achttien en vierendertig jaar zijn vaker slachtoffer van oplichting. De Wet oneerlijke handelsp…
Bronnen en referenties
  • Afm

Reageer op het artikel "Beleggen - oplichting door boiler room"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!