Telefonische fraude door boilerroom en callcenter

Telefonische fraude door boilerroom en callcenter Fraude met beleggen, telefonische verkoop van aandelen, het gebeurt nog steeds, ook in 2019 en 2020 met boilerrooms. Door een callcenter gebeld worden over een fantastische belegging op de beurs? Oppassen dus, de kans is groot dat u te maken hebt met een boilerroom. De gouden tip over een belegging, een bedrijf waarvan de koers straks enorm zal stijgen, een kans die u niet mag missen? Boilerroom dus, niet doen, het is oplichting.

Wat is een boilerroom?

Een boilerroom is een verzameling verkopers en oplichters die maar één ding voor ogen hebben: zelf rijk worden en dat ten koste van u. Deze gehaaide types bellen u op vanuit een kantoor dat veel handel uitstraalt, hectisch is, en vooral goede beleggingstips in de la heeft liggen. Allemaal optisch natuurlijk want in werkelijkheid zijn het fraudeurs die telefonisch vanuit een callcenter hun slachtoffers uitzoeken en u meestal in netjes Engels te woord staan. Netjes, voorkomend, maar ook uit op al uw geld. De filmliefhebbers hebben deze taferelen vast gezien in de film met Vin Diesel en Ben Affleck. Helaas vinden deze zaken elke dag plaats, niet alleen in de film dus. De AFM waarschuwt regelmatig voor ontmaskerde boilerrooms.

Waardeloze aandelen, loze praatjes

U wordt gebeld en de persoon aan de lijn doet u meteen allerlei loze beloftes. Natuurlijk is er een onbekend bedrijf met geweldige uitvindingen waarvoor binnenkort een patent wordt afgegeven. Of een medicijn dat wereldwijd erkenning gaat krijgen. Of een onontgonnen mijn of stuk grond dat nu zijn geld gaat opbrengen en u rijk gaat maken. Natuurlijk, maar niet heus. In de meeste gevallen gaat het dan om een boilerroom. Gewiekste praters die u willen overhalen om zo veel mogelijk geld te investeren in hun plannen. Het liefste hebben ze al het geld in één keer, maar vaak kunt u proefdraaien met een wat kleiner bedrag en tegen relatief lage kosten. Maar als dan uw vertrouwen is gewonnen wordt uw geld naar binnen gehengeld en blijkt de investering achteraf niets waard te zijn.

Manipulatie van koersen

De werkwijze van een boilerroom gaat gepaard met een manipulatie van koersen op de effectenbeurs. Omdat het vaak om kleine bedrijven gaat, kan een koers worden gestuwd met kleine extra aankopen. Zodra de belegger heeft toegehapt, worden de aandelen verkocht en blijft u met de schade zitten. In de meeste gevallen gaat het om een land waarop u vanuit Nederland toch weinig kijk hebt en waarvan u de koersontwikkeling moeilijk kunt volgen. Volgens de AFM zijn ook in Nederland een aantal boilerrooms actief.

Voorkom schade door boilerroom

Ga dus nooit in op dergelijke telefonische beloftes. Ga nooit in op dergelijke beloftes per email. Vertrouw niet zo maar op wat een buitenstaander u belooft, maar zoek op het internet uit of u met een betrouwbare partij van doen hebt. Bekijk of de organisatie een vergunning van de AFM heeft en maak zeker nooit zomaar geld over op een buitenlandse rekening.

Hoe kan ik veilig beleggen in 2019 en 2020?

Zoek om veilig te beleggen een betrouwbare partij uit of beleg zelf online via Lynx of Binck bank nadat u grondig onderzoek hebt gedaan. Raadpleeg uw bank en bekijk of uw bank over een goed beleggingsfonds beschikt. Neem geen overhaaste beslissingen. Als die gouden tip en gouden belegging echt bestaan, bent u toch te laat. In dat geval hebben anderen hun winsten al lang geïnd. Gelukkig is er veel informatie over beleggen te vinden op het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Telefonische fraude door boilerroom en callcenter"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2020
Schrijf mee!