InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingen – beleggen in onroerend goed

Beleggingen – beleggen in onroerend goed

Beleggingen – beleggen in onroerend goed Onroerend goed is de algemene benaming die wordt gegeven aan goederen die verbonden zijn aan de grond – niet te roeren, vaststaand. Ook vallen onder deze term de afgeleide rechten, waaronder opstal- en appartementsrechten. Onroerend goed is tevens een vorm van beleggen. Wie belegt in vastgoed, investeert in een huis of pand, dat in latere stadia meer waard kan worden.

Beleggen in ontroerend goed

In feite belegt iedereen met een eigen huis in onroerend goed. De meeste mensen staan hier niet bij stil als ze een huis kopen. Toch gaat het dan meestal om één huis. Het is voor de meeste mensen ook financieel gezien niet mogelijk om een tweede huis aan te schaffen, of nog meer onroerend goed op te nemen. Desondanks is er een optie, ook voor mensen die niet over bijzonder veel geld beschikken, om in onroerend goed te beleggen middels een beleggingsfonds dat in onroerend goed investeert.

Direct en indirect beleggen

Met onroerend goed wordt een beleggingsportefeuille efficiënter. Er zijn verschillende vormen van beleggen in onroerend goed en bij iedere vorm zijn aandachtspunten. Zo kun je direct beleggen. Dit doe je wanneer je zelf het onroerend goed aanschaft. Let wel, dit gaat verder dan je eigen huis en is dus niet je eigen woning. Je kunt indirect beleggen. Dat doe je als je aandelen koopt in een beleggingsfonds dat tevens in onroerend goed geïnvesteerd heeft.

Risico

Als we kijken naar het risico dat beleggen in onroerend goed met zich meeneemt, kunnen we stellen dat deze risico’s tussen aandelen en obligaties in liggen. De huizenmarkt is normaal gesproken een relatief stabiele factor, die gestaag aan het groeien is. Helaas zijn er soms ook tijden van economische chaos, waardoor dit onoverzichtelijker wordt. Ook kunnen er dan verliezen gedraaid worden. In vergelijking met obligaties biedt onroerend goed binnen bepaalde grenzen wel een betere bescherming tegen inflatie. Prijzen van grond en nieuwbouw stijgen normaal gesproken met de inflatie, dus de waarde zal ook omhoog gaan.

Aandeel

Normaal gesproken beleggen institutionele beleggers in onroerend goed. Het aandeel kan sterk verschillen. Toch is het niet ongebruikelijk om tien tot twintig procent van het vermogen in onroerend goed te beleggen. Wanneer we dan kijken naar langere periodes lijkt het rendement van onroerend goed zich tussen dat van aandelen en obligaties te bevinden, net zoals de eerder besproken risico’s.

Voordelen

Een groot voordeel van het beleggen in onroerend goed is vooral de mindere samenhang met obligaties. Daarmee wordt bedoeld dat de ontwikkeling van de waarde van een portefeuille met onroerend goed weinig verband houdt met de ontwikkeling van waarde bij andere beleggingsvormen. Sommige onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat er een licht negatieve samenhang is met obligaties. Een gevolg daarvan is dat een portefeuille met obligaties een flinke waardedaling kan doormaken.

Deskundig advies

Als je van plan bent te gaan beleggen in een vorm van onroerend goed, kan het zeker geen kwaad de hulp van een deskundige in te schakelen om je te laten adviseren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldzaken-web.nl/

Reageer op het artikel "Beleggingen – beleggen in onroerend goed"

Reactie

Luc, 14-06-2009 20:28 #1
Geachte, als je dus de belegging van een obligatie neemt op een onroerend goed bv een garage, voor een periode van 30 jaar waarde obligatie 20.000,00 euro, kan je dan nog een bepaalde intrest verwachten na die termijn, want de eigenaar van het onroerend goed kan alleen de terugkoop van de obligatie doen? Tweede vraag wat ik mij stel is wat als de eigenaar (al dan niet vennootschap) in faling gaat of het onroerend goed als pand geeft. Kan men dan nog zijn inbrengwaarde (aankoop van de obligatie voor 30 jaar) nog terug krijgen? Reactie infoteur, 14-06-2009
Normaliter is het zo dat wanneer je middels deze weg gaat beleggen, je belegt in een tweede - extra - huis. Je eigen woning en wat daarbij hoort, zoals garage, tuinhuis en eventuele andere bijgebouwen, staan hier volledig buiten. De manier van extern beleggen die hier wordt besproken gaat over een beleggingsportefeuille, dus in feite kleine deeltjes van vastgoed. Je koopt hier min of meer een bepaald percentage (aandeel) van. Obligaties zijn vaak leningen die een bedrijf of de staat is aangegaan, waar je een aandeel in hebt. Hoe meer jij beschikbaar stelt, hoe groter je obligatie. Dit gaat om geld en doorgaans - in de algemene vorm - niet om onroerende (of roerende) goederen. Voor meer informatie raad ik je aan een bank of beleggingsinstantie te benaderen.

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!