InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)

NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)

NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813) Het Nationale Nederlanden Hoog Dividend Obligatie Fonds is een Nederlands beleggingsfonds dat belegt in obligaties met een hoge rente. Het fonds investeert voornamelijk in bedrijfsobligaties. Het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds keert ieder kwartaal dividend uit. Doordat het fonds belegt in obligaties met een hoge rente is het dividendrendement van het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds hoog.

NN Investment Partners

NN Investment Partners is de vermogensbeheertak van de Nationale Nederlanden Group. Nationale Nederlanden Group is één van de grootste financiële dienstverleners van Nederland. Het bedrijf heeft een beursnotering in Amsterdam. De basis van Nationale Nederlanden Group is begonnen in 1845. Al in 1991 begon de vermogensbeheertak met een 'hoogdividend-strategie'. Dividend is een winstuitkering, bij een hoogdividend-strategie is het doel om de behaalde winst zoveel mogelijk uit te keren aan de beleggers middels structurele betalingen.

Wat zijn obligaties

Met obligaties wordt er geld aan een bedrijf of een land geleend, in ruil voor deze lening ontvangt de belegger rente. Het rentepercentage dat bij een bepaalde obligatie hoort noemen we een 'coupon'. De uitbetaling van deze rente noemen we een couponbetaling, deze betalingen worden gedaan op de zogenaamde 'coupondatum'. Een obligatie is dus een schuldbewijs, uitgegeven door een bedrijf of een land. Obligaties worden over het algemeen gezien als beleggingen met een laag risico.

NN Hoog Dividend Obligatie Fonds

Het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds is gevestigd in Nederland, het fonds hanteert dus de Nederlandse belastingregels betreffende de dividendbelasting. Dit beleggingsfonds heeft de 'ISIN-code' NL0006311813. Een ISIN-code is een uniek nummer dat aan een beleggingsfonds wordt toegekend. Het fonds behoort tot de categorie obligatiefondsen. Het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds koopt hoofdzakelijk bedrijfsobligaties met een hoge couponrente. Deze obligaties hebben een lagere 'kredietwaardigheid' dan obligaties met een lage couponrente. De kredietwaardigheid zegt iets over de financiële situatie van een bedrijf. Bedrijven met een lage kredietwaardigheid hebben een grotere kans om failliet te gaan. Het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds heeft geen geografische focus, het koopt deze obligaties wereldwijd. Door een goede spreiding probeert het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds het risico zo laag mogelijk te houden.

Doelstelling

Het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds heeft als doel om beter te presteren dan de samengestelde index: '70% Bloomberg Barclays U.S. High Yield 2% Issuer Capped, 30% Bloomberg Barclays Pan-European High Yield 2% Issuer Capped'. Deze index wordt vaker gebruikt door obligatiefondsen als 'benchmark'. Een benchmark is een referentiekader. Door gebruik te maken van een benchmark kunnen de prestaties van een beleggingsfonds vergeleken worden. Het rendement van het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds wordt beschikbaar gemaakt voor haar beleggers door middel van het dividend.

Dividend NN Hoog Dividend Obligatie Fonds

De ontvangen couponrente wordt door het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds ieder kwartaal aan haar beleggers uitgekeerd in de vorm van dividend. Doordat het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds belegt in obligaties met hoge rentevergoedingen is het fonds in staat een hoog 'dividendrendement' aan haar beleggers uit te keren. Het dividendrendement van een fonds wordt berekend door het totale dividend dat in 1 jaar wordt uitgekeerd, te delen door de beurskoers van het beleggingsfonds. Deze uitkomst wordt vermenigvuldigd met 100%, en dit percentage is het dividendrendement. Op 3 januari 2020 bedraagt het dividendrendement van het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds 6,04%.

Samenstelling NN Hoog Dividend Obligatie Fonds

Het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds koopt wereldwijd obligaties met hoge rentevergoedingen. Begin 2020 waren de meeste obligatieleningen die het fonds in haar bezit had afkomstig uit de Verenigde Staten. Op 3 januari 2020 waren de 10 grootste posities van het fonds de volgende obligatieleningen:
  • VIRGIN MEDIA RECEIVABLE RegS 5.500% 2024-09-15 1,51%
  • BAUSCH HEALTH COS INC RegS 4.500% 2023-05-15 1,47%
  • UNITYMEDIA HESSEN / NRW RegS 4.625% 2026-02-15 1,27%
  • HCA INC 5.625% 2028-09-01 1,06%
  • DIAMONDBACK ENERGY INC 144A 4.750% 2024-11-01 1,03%
  • SPRINT CORP 7.250% 2021-09-15 0,99%
  • W and T OFFSHORE INC 144A 9.750% 2023-11-01 0,91%
  • QUINTILES IMS INC RegS 3.250% 2025-03-15 0,89%
  • LENNAR CORP 4.750% 2025-05-30 0,86%
  • ZIGGO SECURED FINANCE BV RegS 3.750% 2025-01-15 0,86%

Rendement

Het fonds heeft in de jaren 2009 - 2018, op twee jaar na, ieder jaar een positief resultaat weten te behalen. De jaren direct na de kredietcrisis was het rendement uitzonderlijk hoog te noemen. Het rendement van het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds in die 9 jaar bedroeg:
  • 2009 51,4%
  • 2010 13,4%
  • 2011 2,3%
  • 2012 18,4%
  • 2013 7 %
  • 2014 0,7%
  • 2015 -6,1%
  • 2016 16,4%
  • 2017 3,8%
  • 2018 -4,7%

Verhandelbaarheid NN Hoog Dividend Obligatie Fonds

Het fonds wordt op beursdagen verhandeld op de beurs in Amsterdam. Het fonds is te verhandelen via de meeste brokers. Je kunt het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds vinden bij je broker door te zoeken op de ISIN-code: NL0006311813.

Risico NN Hoog Dividend Obligatie Fonds

Het risico van het NN Hoog Dividend Obligatie Fonds wordt in 2020 ingeschaald op 3, in een schaal van 1 tot 7, waarbij 1 het laagste risico is en 7 het hoogste. Bij deze risico-indicator wordt gekeken naar koersbewegingen in de afgelopen 5 jaar. Hoe groter deze bewegingen zijn geweest hoe hoger het risico. Doordat de koersbewegingen van obligaties over het algemeen lager zijn dan die van aandelen, is het risico bij dit beleggingsfonds relatief laag.

Lees verder

© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)Het Kempen European High Dividend Fund investeert in Europese bedrijven die dividend uitkeren. Het Kempen European High…
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total returnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…
VanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersVanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersDe VanEck Vectors Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF is een ETF die investeert in beursgenoteerde…
Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenBeleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenGaat u dividendbeleggen in 2019 en 2020? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendre…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Deedster, Pixabay
  • https://www.nnip.com/nl-NL/professional/about/onze-geschiedenis
  • https://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04IR5
  • https://www.nnip.com/nl-NL/professional/funds/detail/NL0006311813
  • https://www.binck.nl/kennis/beleggingsinstrumenten/obligaties
  • https://www.bloomberg.com/professional/product/indices/bloomberg-barclays-indices/#/

Reageer op het artikel "NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 09-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!