Dekkingsverplichting optimaal benutten

Dekkingsverplichting optimaal benutten Voor het schrijven van opties wordt door de banken een dekkingsverplichting gevraagd. Hoeveel dit is kunt u met de marge-formules uitrekenen. Er is echter een slimme manier om uw dekkingsverplichting ook wel marginverplichting genoemd, beter te benutten door een optieconstructie te schrijven van dezelfde maand. Het zal u verbazen wat dit als voordeel met zich meebrengt.

Dekkingsverplichting optimaal benutten

Wanneer u opties wilt schrijven zal de bank hier een dekkingsverplichting voor vragen. Met de marge-formules kunt u uitrekenen hoeveel dit is. Wanneer u echter een put en een call optie schrijft van dezelfde maand, zal de bank de optie die de meeste marge vraagt als dekkingsverplichting rekenen. Zo'n opgezette optieconstuctie wordt ook wel een strangle genoemd.

Voorbeeld

Stel u wilt een optieconstructie opzetten van de AEX door het schrijven van een put en een call optie van de maand november 2015. De AEX staat op 15 oktober 2015 op 444 punten. U denkt dat de komende maand de AEX niet lager dan 400 en niet hoger dan 480 punten komt te staan. U kiest daarom voor de volgende serie:
  • 1 put optie AEX november 2015 uitoefenprijs 400 met een te ontvangen premie van 2,20.
  • 1 call optie AEX november 2015 uitoefenprijs 480 met een te ontvangen premie van 0,80.

Marge-berekening putoptie

Zoals in voorgaand voorbeeld schrijft u een put optie op de AEX. U schrijft de put optie AEX november 2015 uitoefenprijs 400 met een te ontvangen premie van 2,20. De AEX staat op 15 oktober 2015 op 444 punten. Deze gegevens gaan we nu invullen in de put formule:

M = P + %(2E - S)
M = 2,20 + 10% (2 x 400 - 444)
M = 2,20 + 10% (800 - 444)
M = 2,20 + 10% (356)
M = 2,20 + 35,6
M = 37,8

Voor één optie moet deze uitkomst dus met 100 vermenigvuldigd worden. M = 3780,- per optie.

Marge-berekening calloptie

Zoals in voorgaand voorbeeld schrijft u ook een call optie op de AEX. U schrijft de call optie AEX november 2015 uitoefenprijs 480 met een te ontvangen premie van 0,80. De AEX staat op 15 oktober 2015 op 444 punten. Deze gegevens gaan we nu invullen in de call formule:

M = P + %(2S - E)
M = 0,80 + 10% (2 x 444 - 480)
M = 0,80 + 10% (888 - 480)
M = 0,80 + 10% (408)
M =0,80 + 40,8
M = 41,6

Dekkingsverplichting zwaarst wegende optie

U heeft nu van beide opties een marge-berekening gemaakt. De bank zal van deze twee opties altijd de zwaarst wegende optie kiezen. In dit geval dus de call optie met een gevraagde marge van 4160,-. Voor de geschreven put optie wordt door de bank dus in dit geval helemaal geen marge gevraagd. Dit komt omdat deze put optie afgedekt wordt door de call optie. Immers wanneer de AEX gaat zakken richting de 400 punten, zal de premie van de call optie wegsmelten.

Conclusie

Wanneer u een put en een call optie schrijft van dezelfde maand zal de bank alleen voor de zwaarste optie de marge rekenen. Dit betekent dat u in dit geval de put premie van 2,20 en de call premie van 0,80 kunt schrijven met een gevraagde marge van
4160,- U haalt dus in totaal 3,00 premie op. Deze uitkomst moet met 100 vermenigvuldigd worden. De totale premie is 300,- per optieconstructie. Bij een gevraagde dekking van 4160,- per constructie betekent dit een rendement van 300,- / 41,6 = 7,2%
Het rendement is 7,2% in 1 maand als de AEX tussen de 400 en de 480 expireert. Dit betekent dat de AEX die d.d 15 oktober 2015 op 444 punten staat bijna 10% mag zakken of 8% mag stijgen.

Tot slot

U heeft nu geleerd dat wanneer u een put en call optie van dezelfde maand schrijft, de zwaarst wegende optie als dekking wordt aangehouden door de banken. Hou er rekening mee dat u voldoende ruimte aanhoudt zodat u de koersschommelingen van de onderliggende waarde goed kunt opvangen. Veel succes, en zoals altijd, wees voorzichtig.
© 2015 - 2020 Oom-dagobert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
OptiestrategieënOptiestrategieënWe zullen de meest bekende strategieën met u langs lopen, te weten de straddle, strangle, price spread, time spread en d…
Beleggingen  beleggen in optiesBeleggingen beleggen in optiesBeleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggi…
Beleggen in optiesBeleggen in optiesMet de huidige rentestanden op een spaarrekening loont het niet meer om te sparen. De rente is minder dan de inflatie. D…
Wat is een optie?In deze tijden van kredietcrisis neemt de aandacht voor beleggen alleen maar toe. Toch bestaat er ook nog veel onduideli…

Beleggen in platinaBeleggen in platinaEdelmetalen, daar heeft men ongetwijfeld wel eens van gehoord. Over het algemeen is platina niet het eerste edelmetaal w…
Berekening dekkingsverplichting optiesBerekening dekkingsverplichting optiesWanneer u in opties gaat beleggen is er de mogelijkheid om opties te gaan schrijven. Hier zal uw bank echter een dekking…

Reageer op het artikel "Dekkingsverplichting optimaal benutten"

Infoteur: Oom-dagobert
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!