InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > ETF: Exchange Traded Fund

ETF: Exchange Traded Fund

ETF: Exchange Traded Fund Sinds de introductie van de Exchange Traded Funds (ETFs) in 1993 is het beheerd vermogen in deze producten fors gestegen. Dit beleggingsinstrument combineert de flexibiliteit van een aandeel en de voordelen van beleggen in beleggingsfondsen. Dit klinkt interessant en vandaar dit onderzoek naar het fenomeen ETFs waarbij de voor- en nadelen voor u op een rij worden gezet. Daarnaast wordt er een vergelijking gemaakt met andere financiële producten. Opmerkelijk genoeg blijkt een door een fondsmanager actief beheerd beleggingsfonds in de meeste gevallen een lager netto rendement te behalen dan een ETF die passief wordt beheerd.

Wat is een Exchange Traded Fund

ETF staat voor Exchange Traded Fund. Het is dus een beleggingsfonds dat verhandelbaar is op de beurs. Het kenmerk van een ETF is dat ze nauwgezet een bepaalde index volgt. In de financiële wereld wordt ook de term tracker gebruikt. Koopt u bijvoorbeeld één ETF van de Amsterdamse beurs, de AEX index, dan koopt u een stukje van elk aandeel uit deze index. De AEX bevat 25 fondsen en elk van deze fondsen heeft een bepaalde weging. Zo heeft Royal Dutch Shell een weging van 15.21 procent en Ahold een weging van 3.61 procent. Besluit u als belegger 100 EUR te investeren in deze ETF dan koopt u dus voor 15.21 EUR Royal Dutch Shell, voor 3.61 EUR Ahold enzovoort. U koopt dus van alle aandelen genoteerd aan de AEX index een bepaald aantal stuks met als doel het mandje AEX na te bootsen. Op deze manier zorgt de fondsbeheerder ervoor dat het fonds exact de AEX index reflecteert en dus ook dat het bruto rendement identiek is aan het rendement van de index.

Populariteit van ETFs

In de Verenigde Staten is het beheerd vermogen in ETFs snel gegroeid. Vanaf 2008 tot en met 2014 is het beheerd vermogen zelfs met 270% gegroeid tot 4065 miljard USD. Een kanttekening bij de stijging in Amerika is dat ook het actief beheerd vermogen via de traditionele beleggingsfondsen is gestegen maar slechts met 53%. In Europa gaat het, zoals met zoveel dingen, iets minder hard dan in Amerika. In de onderzochte periode, 2008 tot en met 2014, is er in Europa sprake van een stijging van het beheerd vermogen van 261% tot 705 miljard EUR. De traditionele Europeaan geeft vooralsnog de voorkeur aan de beleggingsfondsen met een fondsbeheerder.

Voordelen van een ETF

Het voordeel van een ETF ten opzichte van een aandeel is de spreiding. Mocht u als belegger 100 EUR investeren in het aan de AEX genoteerde bedrijf Ahold en dit bedrijf mocht onverhoopt failliet gaan dan bent u uw investering volledig kwijt. Mocht u dit bedrag hebben geïnvesteerd in een ETF op de AEX index dan verliest u 3.61 EUR door dit faillissement en bent u afhankelijk van de rendementen van de andere 24 fondsen om uw totaalrendement te kunnen bepalen. U bent dus minder afhankelijk van de prestaties van één individuele onderneming. Naast ETFs hebben ook beleggingsfondsen het grote voordeel van een goede spreiding van uw geld. Een belangrijk verschil met een beleggingsfonds is echter dat u hierin maar één keer per dag kunt handelen. U handelt tegen de openingskoers van de volgende dag, dit betekent dat u een order inlegt terwijl u dus niet weet tegen welke koers deze order wordt uitgevoerd. Bij een ETF kunt u, tijdens openingstijden van de beurs waarop het ETF wordt verhandeld op elk moment het fonds bijkopen of juist verkopen tegen de dan geldende prijs.

Nadelen van een ETF

Een nadeel van een ETF is dat het beheer automatisch gaat met als doel een index na te bootsen. Dit betekent dat indien u kiest voor een ETF AEX u automatisch aandelen koopt van alle 25 fondsen die in dit aandelenmandje zijn vertegenwoordigd. Dus ook die bedrijven waarvoor mindere jaren worden voorspeld. Een fondsbeheerder van een traditioneel beleggingsfonds heeft wel de mogelijkheid af te wijken van de index met als doel de index te verslaan. U betaalt hiervoor, omdat het meer werk is voor de beheerder van het fonds, meer kosten maar heeft de mogelijkheid, indien de fondsbeheerder de index verslaat, op een hoger rendement dan de index. Kanttekening hierbij is dat de fondsbeheerder niet altijd de index verslaat en u toch deze hogere kosten dient te betalen.

Het verslaan van de index

Het klinkt natuurlijk heel plausibel, u betaalt meer kosten voor het beheer van uw geld omdat de fondsbeheerder met zijn kennis en ervaring waarde heeft toegevoegd en dit geld dubbel en dwars voor u heeft terugverdiend. Helaas is dit in de praktijk niet altijd het geval in. In 2014 versloeg slechts 1 op de 5 fondsmanagers de index. In het onderzoek van de Bank of America komt naar voren dat sinds 2003 alleen in 2007 de fondsmanagers een hoger netto rendement hebben behaald dan de vergelijkbare index trackers.

De brokers in ETFs

U kunt ETFs verhandelen bij alle grootbanken en de bekende brokers.

Conclusie

Het beheerd vermogen in ETFs is in de laatste jaren fors gegroeid. Dit heeft het product te danken aan haar transparante opzet en de lage beheerskosten. Het is een groot voordeel ten opzichte van beleggingsfondsen dat het product gedurende de hele handelsdag verhandelbaar is op de beurs in plaats van maar een keer per dag. In de meeste gevallen is een fondsmanager na aftrek van zijn kosten niet in staat de index te verslaan. In tegenstelling tot andere nieuwe financiële producten als binaire opties is dit product te verkrijgen bij alle grootbanken en de bekende brokers. Een ETF heeft de flexibiliteit van een aandeel en biedt de spreiding van een beleggingsfonds tegen lagere beheerskosten. De ETFs zijn een welkome aanvulling op het assortiment beleggingsproducten.
© 2015 - 2019 Analist, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Beleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogBeleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogWie zijn bank vraagt wat hij met zijn geld moet doen, krijgt vaak te horen dat beleggen in een beleggingsfonds het beste…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Exchange-traded_fund, bezocht op 31-05-2015
  • Beursaex, http://www.beursaex.nl/aandelen/, bezocht op 29-05-2015
  • IEX, http://www.iex.nl/Woordenboek/Definitie/217/Exchange-traded-fund-ETF.aspx, bezocht op 26-05-2015
  • Lynx, https://www.lynx.nl/tarieven-beleggen/etfs/, bezocht op 01-06-2015
  • Morningstar, http://www.morningstar.nl/nl/news/136420/, bezocht op 01-06-2015
  • Thinketfs, https://thinketfs.nl/academy/, bezocht op 01-06-2015
  • Telegraaf, www.telegraaf.nl/dft/beleggingsfondsen/Indexbeleggen/23311167/__Nog_maar_een_op_vijf_fondsmanagers_verslaat_index__.html, bezocht op 01-06-2015

Reageer op het artikel "ETF: Exchange Traded Fund"

Infoteur: Analist
Gepubliceerd: 05-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!