InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De binaire optie en haar gouden bergen

De binaire optie en haar gouden bergen

De binaire optie en haar gouden bergen Binaire opties zijn in opkomst en zo schieten ook in Nederland de brokers als paddenstoelen uit de grond. De interesse van de consument is snel gewekt met de advertenties waarin wordt aangegeven dat u tot wel 85% rendement kunt halen in één minuut! Voordat u ook maar overweegt om te gaan handelen in binaire opties is het belangrijk exact te weten wat een binaire optie is, welke mogelijkheden er zijn en uiteraard welk risico hiermee gepaard gaat.

De binaire optie

Er is sprake van een binair getalstelsel als er wordt gewerkt met slechts 2 getallen (1 en 0) en waarbij er aan deze getallen een betekenis wordt gehangen. In het geval van de binaire optie is deze betekenis omhoog of omlaag. De belegger dient dus te voorspellen of de door hem gekozen onderliggende waarde in het door hem geselecteerde tijdsbestek omhoog of omlaag gaat. Is deze voorspelling uitgekomen keert de broker de inleg + het winstpercentage uit. Komt deze voorspelling niet uit verloopt de optie waardeloos en is de belegger zijn inleg kwijt. Is de onderliggende waarde identiek aan het einde van de looptijd in vergelijking met het begin van de looptijd dan krijgt de belegger zijn inleg terug.

De onderliggende waarde

De belegger dient dus eerst een onderliggende waarde te kiezen. De brokers spreken vaak over een actief. De onderliggende waarde kan zijn een index (bijvoorbeeld de AEX Index), een aandeel (bijvoorbeeld Apple of Shell), een grondstof (bijvoorbeeld olie) of een valutapaar (bijvoorbeeld EUR/USD). Kort samengevat, een binaire optie is op vrijwel alle instrumenten waarin een belegger ook via opties, beleggingsfondsen en dergelijke in kan beleggen mogelijk.

De looptijd

De volgende keuze die de belegger dient te maken is de looptijd van de binaire optie. De mogelijkheden hier variëren van 1 minuut tot het einde van de week. Wat opvalt is dat het uitbetalingspercentage bij een correcte voorspelling oploopt naarmate de looptijd langer wordt. Zo keert de broker die voor dit onderzoek is gebruikt, Optie24, bij een 1 minuut binaire optie op EUR/USD slechts 65% uit, maar bij een 24 uur optie op dezelfde onderliggende waarde 80%.

De richting

De derde keuze is de belangrijkste keuze die de belegger moet maken. Gaat het actief (onderliggende waarde) omhoog of omlaag?

De statistieken

Het risico van de binaire optie is groot. De belegger kan in 1 minuut een verlies maken van 100%. Op basis van een uitbetalingspercentage van 80% zal de belegger in 56 van de 100 gevallen correct moeten voorspellen om quitte te spelen. Indien de belegger kiest voor een korte looptijd met een uitbetalingspercentage van 65% moet hij zelfs in 61 van de 100 gevallen correct voorspellen om quitte te spelen. Aan de roulettetafel dient u 50% van de gevallen rood versus zwart goed te voorspellen om break even te spelen. Uit deze cijfers blijkt dus dat indien u niet gehinderd door enige kennis, analyse of ervaring wilt gaan beleggen in een binaire optie, de roulettetafel de beste binaire optie is; ware het niet dat deze ook het cijfer 0 bevat met de kleur groen waardoor u hier statistisch altijd in het nadeel bent.

De broker

De gegeven informatie over uitbetalingspercentages, looptijden en onderliggende waarden zijn gebaseerd op de voorwaarden en beschikbare producten van Optie24. Dit artikel heeft als doel te omschrijven wat een binaire optie is en het risico hiervan in perspectief te plaatsen. Mocht u interesse hebben in het handelen in binaire opties is het raadzaam de verschillende brokers met elkaar te vergelijken op basis van flexibiliteit, uitbetalingspercentages, storting en opname mogelijkheden maar vooral op betrouwbaarheid.

AFM en binaire opties

De Autoriteit Financiële Markten heeft in december 2013 een publicatie geplaatst waarin ze waarschuwt voor het risico van de binaire optie. De nadruk wordt vooral gelegd op de reclamemethode waarbij wordt aangegeven dat de binaire optie een eenvoudig financieel product is waarmee u snel rijk kunt worden. Het risico wordt hier volgens de toezichthouder onvoldoende benoemd. De binaire optie is ook een eenvoudig financieel product, maar om er structureel geld mee te verdienen is helaas niet zo eenvoudig.

De conclusie

De binaire optie is een interessant financieel product waarmee de belegger kan verdienen maar ook een groot risico loopt. Gezien de statistieken is het product alleen interessant als de belegger in 6 van de 10 gevallen goed zit met zijn voorspelling. Mocht u ook na het lezen van dit artikel interesse hebben in binaire opties is het verstandig om eerst met een test account te beginnen en u te verdiepen in de onderliggende waarde waarop u de opties gaat plaatsen. Ook is het aan te raden een broker te zoeken die het beste past bij uw wensen.
© 2015 - 2019 Analist, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Binaire opties, ja of nee??Binaire opties, ja of nee??Binaire opties, ja of nee?? Snel veel geld verdienen, dat willen we allemaal wel! En dat kan met binaire opties! Tenmins…
Financieel onafhankelijkFinancieel onafhankelijkVeel mensen hebben de doelstelling om financieel onafhankelijk te zijn. Helaas is dit niet voor iedereen weg gelegd. Fin…
5 Tips voor veilig en minder risicovol beleggenAls je wilt gaan beleggen is het verstandig om je goed voor te bereiden en te weten hoe alles in zijn werk gaat op de be…
Bronnen en referenties
  • Encyclo, www.encyclo.nl/begrip/Binair, bezocht op 03-06-2015
  • Binoptie, www.binoptie.nl/binaire-optie-brokers, bezocht op 31-05-2015
  • Startpagina, www.binaire-opties.startpagina.nl/, bezocht op 27-05-2015
  • AFM, www.afm.nl/nl/nieuws/2013/dec/binaire-opties.aspx, bezocht op 29-05-2015

Reageer op het artikel "De binaire optie en haar gouden bergen"

Infoteur: Analist
Gepubliceerd: 05-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!