InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beursnotering voetbalclubs

Beursnotering voetbalclubs

Beursnotering voetbalclubs De meeste voetbalaandelen zijn iets voor de echte fans. Voor een lange-termijn-belegging daarentegen fluctueren ze te veel. Sportsuccessen immers, zijn nóg moeilijker te voorspellen dan winsten in andere sectoren. De aandelen van menige voetbalclub met beursnotering vergen minstens zoveel zenuwen als penalty schieten in een WK-finale. Maar sommige aandelen bieden ook serieuze winstkansen.

Eerste beursnotering op naam van Tottenham Hotspur

Als eerste voetbalclub in Europa, ging de Londense club Tottenham Hotspur in 1983 naar de beurs. Maar het grote succes van het aandeel bleef uit. En toen de club in 2012 haar stadion wilde renoveren, maakte de beursnotering de noodzakelijk financiering alleen maar moeilijk, volgens het management. En dus verdwenen de aandelen van Tottenham Hotspur van de beursvloer.

Voetbalaandelen als collector's item

Slechts enkele clubs lukt het om jaar na jaar ​​konsekwent een sterke prestatie neer te zetten. Economische prognoses die verder reiken dan het eerstvolgende seizoen, laten zich volgens beursanalisten voor de clubs niet gemakkelijk berekenen. Doorgaans worden voetbalaandelen daarom beschouwd als collector's items. Maar zelden laten ze zich weer met winst verkopen. Een uitzondering waren bijvoorbeeld de aandelen van AS Roma in 2013: toen er in de pers druk werd gespeculeerd over de komst van een Chinese miljardair, verdubbelde de prijs van de aandelen.

Voetbalclubs laten zich niet altijd gemakkelijk analyseren

Van de pakweg 30 voetbalaandelen wereldwijd, kunnen Nederlandse beleggers er maar een beperkt aantal direct kopen. Ter illustratie: in Turkije zijn zowat alle grote verenigingen (Galatasaray, Fenerbahçe, Besiktas) aan de beurs genoteerd, maar zonder een effectendepot in Turkije, zijn hun aandelen taboe. Om erin te kunnen handelen hebben beleggers immers een Turks BTW-nummer nodig. Ook de aandelen van enkele clubs uit Chili kunnen tot dusver niet worden verhandeld in ons land. Bovendien is de beschikbare informatie in Europa erg karig: wie, het Nederlandse Ajax uitgezonderd, een voetbalclub wil analyseren, moet zich door jaarverslagen in het Duits, Deens of Portugees heen worstelen.

Deense voetbalclubs goed vertegenwoordigd aan de beurs

Of voetbalclubs überhaupt aan de beurs genoteerd mogen zijn, is een zaak van de nationale voetbalbonden. Hoewel de Deense “eredivisie” geen rol van betekenis speelt in Europa, is dat een heel ander verhaal aan de beurs. Niet minder dan negen (!) Deense voetbalclubs zijn beursgenoteerd, zelfs kleinere teams uit lagere divisies. Ook de UEFA heeft zich al vaak verwonderd over het feit dat er zo veel beursgenoteerde verenigingen in Denemarken zijn. Een goede verklaring is er niet. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat het land geen strikte regels voor de eigendomsstructuren van clubs heeft.

Pennystocks

Veel voetbalaandelen zijn wat men noemt “pennystocks”, hun koers bedraagt minder dan één euro. De koers van FC Kopenhagen bijvoorbeeld, is ongeveer 0,08 Deense kronen, omgerekend een eurocent.

Verhandelbaarheid voetbalaandelen aan Europese beurzen

Voor een willekeurige beursweek in juni 2014 werden door de Duitse online broker Comdirect de omzetten van enige voetbalaandelen verzameld. Terwijl er dagelijkse 65.000 tot 220.000 aandelen van Bundesligaclub Borussia Dortmund van eigenaar wisselden, viel er op de Duitse beurzen voor geen enkele buitenlandse voetbalclub omzet te noteren. Voor veel stukken van bijvoorbeeld AS Roma en Olympique Lyon, waren er weliswaar bied- en laatkoersen maar die lagen dermate ver uit elkaar, dat er geen transacties tot stand kwamen. In dezelfde periode daarentegen, werd bijvoorbeeld het aandeel van Juventus in Milaan tot een miljoen keer per dag verhandeld. Conclusie: willen beleggers niet het risico lopen om met hun voetbalaandelen te blijven zitten, zouden beleggers de stap naar buitenlandse beurzen moeten zetten, ook als dat met hogere kosten gepaard gaat.

Controleer het businessmodel

Als eenmaal vasstaat dat het aandeel makkelijk verhandeld kan worden, dan geldt als volgende stap om de onderneming te analyseren. Wie geen emotionele binding met de club heeft (zoals bijvoorbeeld de Ajaxfan die een aandeel koopt), maar speculatief wil beleggen, moet de winstkansen van de club op langere termijn beoordelen. Van belang is in dat verband onder meer of de club een positieve vrije cashflow in de afgelopen jaren heeft gekend. Als dat het geval is, zou men mogen verwachten dat ondanks fikse investeringen in nieuwe spelers, er ook op langere termijn geld overblijft voor de aandeelhouders.

Licentie afhankelijk van schuldenpositie

Het tweede belangrijke aspect zijn de schulden. Die bepalen per slot van rekening of het team dan niet een licentie voor het nieuwe seizoen krijgt. Negatief voorbeeld is in dat verband Glasgow Rangers: na insolventie in 2012 werd de club teruggeplaatst naar de vierde divisie in de Schotse competitie. Een beursgang in het najaar van 2012 in Londen vulde de kas met 27 miljoen euro en maakte de club weer grotendeels schuldenvrij. Uiteindelijk vochten de Rangers zich weer terug naar de tweede divisie terwijl ze bovendien in staat waren om Coca-Cola als sponsor te behouden. En na een ingrijpende reorganisatie konden beleggers weer hopen dat de Schotse club haar plaats aan de top weer zou innemen.

Succesvolle transfers kunnen de koers omhoog stuwen

Bijzonder in trek aan de beurs zijn verenigingen die jonge spelers opleiden en later met deze een hoge transferopbrengst realiseren. De Deense club Bröndby maar ook ons eigen Ajax, heeft wat dat betreft een uitstekende reputatie en leidt met succes de eigen jeugd op. Talenten goedkoop aankopen en na een aantal succesvolle jaren duur verkopen, kan ook de moeite waard zijn. Succesvol transfers kunnen de koers van een aandeel voor korte tijd behoorlijk omhoog stuwen.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVoor beleggers is het vaak niet eenvoudig om een juiste vergelijking te maken tussen de verschillende vastgoedfondsen en…
Universele postdienst PostNLPostNL is een beursgenoteerd bedrijf dat voorziet in het verzamelen en bezorgen van post. Het bedrijf is door de overhei…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…
Waarom beleggen in aandelen?Waarom beleggen in aandelen?Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2017 om een hoog rendement te halen op uw vermogen, ook in crisis…
Wat kost een kaartje voor een voetbalwedstrijd? 2014/2015Wat kost een kaartje voor een voetbalwedstrijd? 2014/2015De kosten van kaartje om een voetbalwedstrijd in de eredivisie te bezoeken verschillen sterk in prijs. De prijzen variër…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Juanmaalmazan, Pixabay
  • Börsengang einer Fußball-Kapitalgesellschaft door Wolfgang Lang zoals toegelicht op https://www.sparkasse-re.de/pdf/wissenschaftsfoerderung/wissenschaftsfoerderung_2000.pdf?

Reageer op het artikel "Beursnotering voetbalclubs"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!