InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Belegging in whisky: vloeibaar goud?

Belegging in whisky: vloeibaar goud?

Belegging in whisky: vloeibaar goud? De vraag is hoog, de prijzen stijgen en oude voorraden raken op veel plaatsen op. Ideale vooruitzichten derhalve om in whisky een veilige belegging te zien. Maar bij de duizenden whisky’s die de markt kent, is er slechts een beperkt aantal geschikt om in te beleggen. Bij de juiste keus echter, kan zich de belegger verheugen in een opmerkelijk rendement.

Als de verwachte waardestijging uitblijft

Whisky als beleggingsobject aanmerken, is iets wat de gemoederen soms erg verhit. Voor sommigen grenst het aan godslastering, anderen zien in Scotch een stabiele vermogensgroei met laag risico. Maar feit is, dat als u eenmaal hebt besloten om te beleggen in whisky, u al vrij snel het deksel op de neus kunt krijgen als u de verkeerde keuze hebt gemaakt. Anders uitgedrukt, als de verwachte waardestijging uitblijft. Weliswaar is dit geen beleggingsadvies, maar toch onderstaand enkele tips, die de selectie van geschikt distillaat vergemakkelijken en wat meer inzicht in whisky-belegging geven.

Vraag naar whisky blijft onverminderd groot vanuit Azië

Alleen al sinds de jongste eeuwwisseling kwam er een onafzienbare massa whisky's op de markt. En het einde lijkt nog niet in zicht. Terwijl de vraag in Nederland en andere Europese markten enigszins stagneerde, streven vooral Aziatische markten zoals China en India naar nóg meer graandistillaat. Het resultaat: ook de komende 10 tot 20 jaar blijven we verzekerd van een hoge vraag.

Single Malt Scotch Whisky

Ook al wordt er voor menige Bourbon Whisky inmiddels ook al grif een viercijferig bedrag neergeteld, eigenlijk geldt er in financiële kringen slechts één echte beleggingscategorie in whisky, en dat is Single Malt Scotch Whisky.

Whisky op leeftijd steeds schaarser

Overigens is er een toenemend gebrek aan “whisky-op-leeftijd”, iets wat zich mede vertaalt in het aantal No-Age-Statements. Daarmee wordt bedoeld dat op het label van de fles niet wordt vermeld hoeveel jaar de drank is gerijpt op houten vaten. Valt er dus voor de échte liefhebber van whisky al een geweldige tijd te beleven, ook voor beleggers is het ronduit geweldig. Veel beleggers bewandelen daarbij een eenvoudige en veilige weg door nieuwe, gelimiteerde Single Malts in te kopen en te bewaren. Als u ook deze weg wilt bewandelen, let dan op wat de fabrikant onder “limited’ verstaat. Wees op uw hoede bij een aantal flessen minder dan 10.000. Dit houdt in dat de Single Malt zich dan meestal bij de lancering al in de buurt van € 100,- bevindt.

Welke Single Malt Scotch kopen en welke niet?

Echt waardevol is of wordt alleen díé whisky die uit een bekende distilleerderij zoals Dalmore of Macallan afkomstig is. Let erop dat de whisky geen omweg maakt via een of andere onafhankelijke bottelaar. De prijs en daarmee ook het rendement achteraf, richt zich naar de vraag. In dat verband geldt: hoe bekender het merk, hoe groter de vraag. Gezien de beperkte aantallen, zijn bottelversies uit de jaren ‘60 en '70 van de vorige eeuw erg populair. In ieder geval is het tegenwoordig al moeilijk, zo niet onmogelijk, om Single Malts uit die periode onder 1000 euro te vinden. De jaargangen vóór die tijd, vooral de jaren voor de oorlog, vergaat het al niet anders. Hierbij moet doorgaans al een aanzienlijk kapitaal worden opgebracht.

Aan wie verkopen en voor hoeveel?

Doorgaans worden beleggingswaardige Single Malts uitgewisseld onder verzamelaars. Het motto "Geef jij me jouw whiskey, dan geef ik je de mijne" is echter meer een verzamelaarseigenschap dan een beleggerskwaliteit. Terwijl voor de belegger het rendement op de voorgrond staat, is het voor de verzamelaar de passie. Natuurlijk kan men ook direct aan verzamelaars verkopen via fora, netwerken etcetera. Wie problemen heeft om de actuele waarde van de Single Malts in te schatten, heeft verschillende opties. Kijk voor vergelijkbare whiskysoorten op veilingen zoals eBay of andere grote internetmarktplaatsen. Maar dat daar de populaire oude jaargangen worden verhandeld, is niet erg waarschijnlijk. Meestal bevinden zich daar veilingen onder de duizend-euro-limiet. Een andere mogelijkheid om de waarde van een fles te bepalen, bieden bedrijven zoals het Schotse Whisky Highland of de World Whisky Index.

Eén groot voordeel ten opzichte van andere beleggingen

Whisky als belegging heeft één beslissend voordeel ten opzichte van alle andere beleggingsvormen zoals aandelen, onroerend goed, goud, enzovoort. Indien de markt onverwacht instort of de vraag plotseling wegvalt, kunt u anderen de whisky nog steeds inschenken of er zelf van genieten. Alleen moet u de fles dan niet laten vallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cfesd, Pixabay

Reageer op het artikel "Belegging in whisky: vloeibaar goud?"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 19-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!