Waarom beleggen in whisky?
Vergeet alle crash-angsten en investeer in vloeibare waarden als whisky, of in wijn en cognac. Beleggers doen er goed aan om eens diep in het glas van de drankenindustrie te kijken want de handel in spirituosa is erg lucratief. Niet voor niets stond de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de markt in november 2014 officieel toe om whisky aan te bieden als beleggingsproduct aan kleinere beleggers.
Kleinere beleggingen in whisky onder toezicht AFM
Spaargeld levert niks meer op, beleggers in aandelen leven bij de waan van de dag, maar een product als whiskey wordt met het jaar zeldzamer en dus meer waard. De afgelopen pakweg 5 jaar werd een gemiddeld rendement van zo’n 15% behaald. Waar tot voor kort alleen beleggers met 100.000 euro of meer welkom waren, zijn onder toezicht van de AFM ook kleinere beleggingen toegestaan.
Drinken zullen we altijd blijven doen
Deze slimme spreuk heeft ieder van ons ongetwijfeld wel eens gehoord. Met die leus in het achterhoofd kan het ook aan de beurs toch niet zo moeilijk zijn, toch? Simpelweg enkele concerns in de portefeuille opnemen die hun geld verdienen met wijn, bier en sterke drank en aanstoten op vorstelijke rendementen. Maar wees voorzichtig! Zo eenvoudig gaat dat natuurlijk niet want de drankenmarkt is gecompliceerd en laat zich niet met zo’n simpele levenswijsheid verklaren. En belangrijk: je moet niet in cognac of whisky beleggen als je het geld mogelijk over enige maanden weer nodig hebt. Beschouw het als een langetermijnbelegging.
Vloeibare beleggingen: whisky of wijn?
Dat de handel in
wijn maar vooral in whisky een bijzonder interessante markt voor beleggers is, staat vast. Maar welke aandelen beloven nu die stijgende prijzen? En waarom kopen voorzichtige beleggers liever een wijncertificaat terwijl echte liefhebbers en verzamelaars zweren bij whisky? Het voordeel van whisky vergeleken met wijn: wijn verliest na enige jaren aan kwaliteit. Whisky daarentegen blijft altijd goed, mits juist bewaard uiteraard. De duurste whisky is een fles Springbank die dateert uit 1919. Althans volgens de World Whisky index, de officiële beursgraadmeter voor whisky.
Vanwaar die stijgende winsten in de whiskybranche?
Vier zaken kunnen voor het succes van whiskyreuzen als Brown-Forman en Constellation Brands worden aangevoerd:
- de individuele consument drinkt meer;
- meer mensen over de hele wereld drinken;
- de marges stijgen;
- en de whiskyreuzen verdringen hun kleinere concurrenten.
De gulzige consument
Wees eens heel eerlijk: drinkt u meer dan vroeger? Tsja, wie weet dat nu precies. Maar uit een rapportage van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat we met zijn allen onverminderd
veel drinken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke consument zich permanent meer inschenkt. In een land als Duitsland bijvoorbeeld deed de wijnmarkt in 2013 zelfs een stapje terug, niet alleen in termen van geldbedragen, maar vooral in volume.
Stijgende marges, maar niet voor wijn
Bij wijnen ziet het er wat de marges betreft somber uit: de Liv-ex-Bordeaux500 index daalt namelijk al geruime tijd. Hoogwaardige Bordeauxwijnen verkopen met name in
China beduidend slechter. Reden: de Chinese overheid heeft de wetten tegen corruptie verscherpt. Daarvoor was het er “chic” en volkomen normaal om schandalig dure wijnen te schenken, daarna stortte de markt in. Maar dat geldt slechts voor de duurste druivensoorten. Over het algemeen blijft de markt voor luxe wijnen groeien, zij het langzamer. De marges in de whiskybranche daarentegen zijn fors toegenomen: bij Brown-Forman steeg de brutomarge met 23,7 procent sinds 2010 en bij Constellation Brands was er in dezelfde periode een stijging met 14 procent te zien.