InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Belegger & is Aextra iets voor u

Belegger & is Aextra iets voor u

Belegger & is Aextra iets voor u Er wordt druk geadverteerd met het nieuwe beleggingsproduct Aextra. De vraag is of dit beleggingsproduct iets voor u is. We lopen daarom, op zoek naar informatie, een aantal kenmerken van het product langs.

SWP Holding

AEXTRA wordt uitgegeven door ParTrusT Beheer B.V. dat weer deel uitmaakt van SWP groep. De directie van SWP Holding wordt gevormd door de heren P.J.M. Spee en W.E.H. Peijer, die tevens de directie uitmaken van ParTrusT Beheer B.V.

Aextra

Volgens de prospectus van Aextra, die in januari 2008 is opgesteld, is Aextra een door ParTrusT Beheer B.V. uit te geven op naam gestelde obligatie met toegevoegde waarde.
Dit zijn de volgens de pospectus van Aextra de belangrijkste kenmerken:
  • Uitgifte van maximaal 125 stuks
  • Nominale waarde 80.000
  • Uitgifte van 10.000.000
  • Looptijd 3 jaar
  • Basis jaarrente van 7,2% ofwel 0,6% per maand
  • Rentebetaling naar keuze maandelijks of aan het eind van de looptijd
  • De toegevoegde waarde zit erin dat er extra rendement is, dat gelijk is aan de beweging omhoog of omlaag van de AEX-index ten opzichte van het moment van inleg op een door u gekozen moment gedurende de looptijd
  • Extra rendement dagelijks opvraagbaar
  • Uitbetaling van de obligatie-inleg aan het eind van de looptijd
  • Geen valuta- of koersrisico
  • Geen rentewijzigingen gedurende de looptijd.

AFM

De Autoriteit Financiële Markten, AFM, zal geen toezicht houden, omdat de minimale inleg hoger is dan 50.000. Aextra onttrekt zich daarmee aan een aantal artikelen uit de Wet Financieel Toezicht, Wft. Dit is overigens niet ongebruikelijk, maar stelt ook niet direct gerust. Er is daardoor bijvoorbeeld geen financiële bijsluiter beschikbaar wat verdere oordeelsvorming bemoeilijkt.

Rendement

Er wordt in de prospectus een basisrente van 7,2% per jaar beloofd, gedurende de gehele looptijd van 3 jaar. Een basisrente die volgens de prospectus alleen maar hoger kan uitvallen, wat de AEX ook doet. Nu zijn er allerlei gestructureerde beleggingsproducten op de markt, die hogere rendementen mogelijk maken. Maar extra rendement, ongeacht wat de beurs ook doet bovenop een basisrente van 7,2%, ben ik nog niet tegengekomen. Het zou interessant zijn te weten hoe men dat gaat doen, maar de prospectus zegt daarover niets. Men volstaat met te stellen dat wordt belegd in ondernemingen of projecten waaruit een hoog rendement wordt verwacht. Een vooralsnog onbekende heilige graal dus.

Reclame

Er wordt momenteel veel reclame voor het product gemaakt, en ook de websites zien er netjes uit. Maar veel reclame en nette sites zijn tot nog toe helaas niet altijd de beste raadgever geweest. Waar het voor de eenvoudige belegger aan ontbreekt, is een goede rekentechnische en financiële onderbouwing van het beleggingsproduct. Misschien is het een idee om de AFM te vragen het product eens na te rekenen. Waarom niet, als men zo zeker is van het produkt? Immers met een pluim van de AFM is het ook goed reclame maken. Zo niet, dan ziet het er naar uit dat zeker de beleggers die geen onnodig risico willen nemen, beter aan de zijlijn kunnen blijven staan. Er zijn voldoende andere mogelijkheden om succesvol te beleggen, die wellicht beter bij uw cliëntprofiel passen.

Slot

Voor mij als particuliere belegger ontbreekt nu een goede financiële onderbouwing van Aextra. De prospectus mist op dit punt nogal wat uitleg. Overigens meldt Partrust op 1 februari 2008 dat er een rendement is behaald van 11,5% bij een sterk dalende beurs. Zou het dan toch kunnen?
Gerelateerde artikelen
Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel hebt u, welk risicoprofiel hoort bij uw beleggingen en hoe kunt u dat in 2019 bepalen? Beleggen is…
Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?Een financiële bijsluiter is vaak verplicht, maar krijgt u die automatisch in 2019? Deze bijsluiter geeft u belangrijke…
Bijsluiter bij medicijnenBijsluiter bij medicijnenBijsluiter bij medicijngebruik: bij iedere verpakking hoort een bijsluiter te zitten. Op de bijsluiter staan belangrijke…
De financiële bijsluiter, doe er uw voordeel meeDe financiële bijsluiter, doe er uw voordeel meeDe complexe financiële producten, zoals de beleggingen in een beleggingsfonds vereisen in 2018 een goede financiële bijs…
Bijsluiters bij medicijnen of geneesmiddelenEen bijsluiter is een bedrukt vel papier met daarop de beschrijving van de samenstelling van een medicijn, de wijze waar…

Reageer op het artikel "Belegger & is Aextra iets voor u"

Reactie

Paul Spee, 28-01-2008 22:57 #1
U bent de eerste die een redelijk objective beoordeling doet van ons produkt, de door ons verstrekte informatie en onze organisatie. Ik heb wel een aantal opmerkingen. Allereerst betekent het onder toezicht staan van de AFM niet dat zij toezicht houdt op eventueel ingelgde gelden. De AFM voert die controle namelijk niet uit bij de bij hen geregistreerde instellingen. U geeft daarmee een onjuist beeld van de rol en taken van de AFM en daarmee een onjuist beeld naar potentiële beleggers. Daarnaast onttrekt ParTrusT zich niet aan de WFT en handelt zij exact conform de WFT. Daardoor en daarom is zij vrijgesteld van enkele artikelen maar gelijkertijd wel gehouden aan artikelen van diezelfde regelgeving. Heel recent nog heeft Minister Bos helder en nadrukkelijk uiteengesteld, naar aanleiding van Kamervragen, waarom deze (Europese) regelgeving ongewijzigd moet blijven.

Het kan verder zo zijn dat u extra rendement, ongeacht wat de beurs ook doet bovenop een basisrente van 7,2%, nog niet bent tegengekomen, is op zichzelf geen bewijs dat het niet kan bestaan. Ook het eerste wiel is uitgevonden. Dat u dat vervolgens de onbekende heilige graal vindt, beschouw ik dan ook als een terecht aanvullend compliment aan de reputatie van ParTrusT omdat zij al 10 jaar in deze markt actief is en nog geen belegger heeft moeten teleurstellen. In die jaren heeft ParTrusT een gezonde vermogenspositie weten te bereiken en grote belangen weten te verwerven. ParTrusT verwacht overigens in 2008 meer dan uitstekende rendementen te gaan realiseren vanuit haar belangen en deelnemingen. In januari alleen al zijn er voor miljoenen contracten gesloten.

Tenslotte; in reclameboodschappen is een produkt niet volledig te onderbouwen door goede en technische berekeningen en of het delen van het geheim van de smid (oftewel de heilige graal prijs te geven!). Aan een oplossing wordt gewerkt maar ik garandeer u dat ParTrusT dat extra rendement bij een professionele partij heeft ingedekt. Ik hoop een juiste aanvulling aan uw analyse te hebben gedaan. Mochten er nog vragen zijn, dan beantwoorden wij die graag omdat wij het contact met onze (potentiële) klanten bijzonder op prijs stellen. Wij praten tenslotte over hun en onze centen.

Vriendelijke groet, Paul Spee, directeur ParTrusT Beheer BV.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-07-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!