InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Crowdfunding voor een winstgevende investering

Crowdfunding voor een winstgevende investering

Crowdfunding voor een winstgevende investering Bij deze vorm van financiering wordt geld via het collectief verzameld, zodat een project kan worden betaald. Het project kan daarbij een idee van een ondernemer zijn of juist een particulier. Met het bijeengebrachte geld kan het project worden aangevangen, waarna de kredietnemer rente en aflossing betaalt. In principe vormt het collectief daarbij de bank. Wat kun je zoal met deze manier van financiering bereiken, wat zijn de voordelen en hoe werkt crowdfunding?

Crowdfunding investeren

Wat is het?

Crowdfunding is net als een bank. Het bestaat uit heel veel kleine investeringen van het collectief, zodat een investeringsbedrag bij elkaar wordt gebracht. Dat bedrag wordt gebruikt om een project te realiseren, waarover de kredietnemer gedurende de looptijd rente en aflossing betaalt. Heeft men dus een interessante en winstgevende mogelijkheid dan kan hiermee dat project effectief worden gerealiseerd. Daarbij profiteert de geldnemer en geldverstrekker. Het project kan worden gerealiseerd, waardoor de kredietnemer tot een beter resultaat komt. Daarnaast behaalt de geldverstrekker (de crowd) een beter resultaat. Oftewel een win-win situatie!

Transparantie van kredietnemer

De ondernemer of persoon die via crowdfunding voor een investering wil financieren, dient daartoe een concreet plan te hebben. Daarnaast moet er een goede ratio aanwezig te zijn tussen inkomen, opbrengst, rentelasten en aflossingsbetaling. Dat houdt in dat er slechts goedgekeurde projecten in aanmerking komen om via crowdfunding gefinancierd te worden. Oftewel iedereen die een goed idee heeft kan hiermee zijn eigen project financieren, waarnaast de geldverstrekkers van een gunstig rentetarief kunnen profiteren.

Geen banklening

Het is vaak lastig om een lening voor startende ondernemers voor elkaar te krijgen. Dat houdt in dat er business opportuniteiten mogelijk onbenut blijven. Dat kan jammer zijn omdat daarmee de economische vooruitgang van ondernemers wordt tegengehouden. Een dergelijke ontwikkeling is slecht voor het land. Om toch een lening voor het project of investering te kunnen krijgen, biedt collectieve financiering goede mogelijkheden. In dat geval wordt tussen de kredietnemer en de collectieve geldverstrekkers een collectief geldleningscontract aangegaan, zodat het project tot stand kan komen.

Wat voor projecten

Uiteenlopende projecten kunnen aanleiding zijn om te gaan investeren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende projecten:

Investeringen in duurzame projecten

Denk aan het investeren in zonnepanelen. Door collectief daarin te investeren kunnen vele woningbezitters een dak met zonnepanelen hebben, waarnaast zonnestraling de rekening terugbetaalt. Je wilt een dak vol met zonnepanelen zodat jij energie neutraal bent. Je vraagt een kapitaal aan via het collectieve financieren, zodat de zonnepanelen kunnen worden aangebracht. Je hebt dan praktisch geen energiekosten meer, waardoor jij die kosten kunt aflossen op de schuld. Is eenmaal alles afgelost dan heb je een dak vol zonnepanelen, waardoor je continu van duurzame energie kunt profiteren.

Gat in de markt

projecten waarbij ondernemers een gat in de markt zien. Er is echter een start kapitaal nodig om optimaal te kunnen profiteren van de winstgevende mogelijkheid. Daarnaast kan het gaan om verbouwingen, investeringen enzovoorts waarbij het eindresultaat altijd beter is of investeringen voor ondernemers, jurist, advocaten of starters.

Terugbetalen crowdfunding investering

Het is van belang dat de kredietnemer een bepaalt inkomen heeft om zo de lening met rente te kunnen aflossen. In principe geldt daartoe de financiële ruimte binnen het netto inkomen of de winstmarge van de onderneming. Er wordt dus altijd een check gedaan, zodat duidelijk is hoeveel risico de investeerder loopt. Indien het goed verloopt heeft iedereen de kans om er goed geld aan te verdienen, waarbij de werkelijke risico’s klein zijn. Dat vormt dan ook de basis van een geslaagd investeringsproject. De ondernemer of particulier haalt uit de crowdfunding investering een beter resultaat, zodat de geldverstrekker kan worden terugbetaald.

Rentevergoedingen

Over de openstaande schuld kan de kredietverlener een interessante rentevergoeding terug verwachten. Vaak kan men rekenen op vijf tot tien procent vergoeding om zo de crowdlening te kunnen realiseren. Er wordt een hoge vergoeding gegeven, omdat de verwachting is dat het eindresultaat veel meer opbrengt. Oftewel de investering loont zowel voor de kredietnemer als kredietverstrekker.

Ook investeren

Indien je ook wilt profiteren van de winstgevendheid van ludieke projecten doe dan ook mee aan crowdfunding. Zorg ervoor dat je daarbij investeert via een gedegen betrouwbare online mediator. Op die manier kan de financiering op een betrouwbare manier gefaciliteerd worden, zodat projecten worden gerealiseerd.

Voordat je gaat investeren lees altijd de algemene voorwaarden waartegen leningen worden verstrekt. Verdiep je aanvullend in welke projecten er lopende zijn, zodat jij je eigen inschatting daarover kunt maken. Investeer altijd een verantwoord deel van jouw spaargeld en verspreidt het over meerdere investeringsprojecten, zodat jij en de kredietnemer middels de win-win situatie beide kunnen profiteren. Check ook of de financieringsmediator is geregistreerd bij een financiële waakhond zoals de NMA en of er bepaalde consumenten keurmerken aanwezig zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelenCrowdfunding, oftewel het aantrekken van vermogen via een groot aantal mensen die allemaal een klein bedrag investeren,…
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Wat is crowdfundingWat is crowdfundingCrowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn,…
Deutsche Bank adviseert crowdfunding aan MKB'ersDeutsche Bank adviseert crowdfunding aan MKB'ersDeutsche Bank juicht de ontwikkelingen met betrekking tot crowdfunding toe, wat onder meer blijkt uit een publicatie beg…
Verdienen aan je studieschuldVerdienen aan je studieschuldHoge schuld kan een mens flink in de problemen brengen. Met aflossing kan je dat tegengaan. Maar bij studieschuld daaren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Reageer op het artikel "Crowdfunding voor een winstgevende investering"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Investeren
Schrijf mee!