InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De New York Stock Exchange

De New York Stock Exchange

De New York Stock Exchange De New York Stock Exchange (NYSE) is de belangrijkste aandelenbeurs van de Verenigde Staten en tevens de grootste en meest bekende van de wereld. De NYSE is gevestigd op Wall Street, ook wel het financiële hart van de wereld genoemd. De NYSE is een van de weinige beurzen waar er nog werkelijk handelaren op de beursvloer rondlopen, waardoor er veel hectiek en drukte op de beurs is, wat altijd in Amerikaanse films wordt weergegeven.

Geschiedenis van de NYSE

Het begon allemaal op een gehuurde kamer op Wall Street 40. Het huidige bedrijf werd op 18 februari 1971 gevormd met 25 bestuursleden. De beurs is elke werkdag open, en de openingsbellen gaan om 09:30 AM. Behalve tijdens de terroristische aanslagen op dinsdag 11 september 2001, was de beurs dinsdag 11 september tot vrijdag 14 september 2001 gesloten.

De NYSE is op 21 april 2005 gefuseerd met een schermenbeurs uit Chicago, Archipelago. Waardoor er twee zwakke punten binnen de beurs waren opgelost. Er kon nu namelijk worden gewerkt met aandeelhouders in plaats van met een ledensysteem. Verder was het nu ook mogelijk om via een computersysteem te handelen in plaats van alleen op de beursvloer. De meeste transacties lopen tegenwoordig ook via de computer en het percentage van handelen op de beursvloer neemt steeds verder af.

De NYSE wordt sinds 2007 geleid door het bedrijf NYSE Euronext, een Amerikaans - Europees beursmaatschappij. Er is door de NYSE op 2 juni 2006 een bod gedaan op Euronext. Ze boden ongeveer 8 miljard euro. Door te fuseren zou de grootste beurs ter wereld ontstaan. Pas op 4 april 2007 zijn ze ook werkelijk samen gevoegd tot NYSE Euronext. De NYSE betaalde uiteindelijk 10 miljard dollar voor Euronext. Er werd afgesproken dat er in het NYSE Euronext bestuur elf mensen van NYSE en negen mensen van Euronext zouden zitten. Door de samenvoeging zijn ze het grootste beursbedrijf van de wereld geworden met beurzen in de Verenigde Staten en Europa. De grootste beurzen van de Verenigde Staten zitten in New York, San Francisco en Chicago. In Europa zitten de grootste in Amsterdam, Parijs en Londen.

Dow Jones Industrial Average

De Dow Jones Industrial Average is de oudste en meeste bekende index van de NYSE. Het is ook wel bekend als de Dow Jones, de Dow, de Dow 30 of DJIA. De Dow Jones is opgericht door de oprichter van Dow Jones & Company, Charles Dow en redacteuren van de Wall Street Journal. In eerste instantie waren er twaalf bedrijven opgenomen in de Dow Jones index. Alleen General Electric zit van deze twaalf bedrijven nog in de index. Uiteindelijk zijn er in 1928 dertig bedrijven in de Dow Jones index opgenomen. In 1929 beleefde de Dow Jones een beurscrash, en het duurde tot 1954 voordat de hoogtepunten van voor de beurscrash weer werden bereikt.

De Dow Jones heeft een aantal kritiekpunten. Het is een van de weinige indices die een prijs gewogen index heeft. Het duurste aandeel weegt namelijk het zwaarst op de beurs, wat niet altijd een juiste afspiegeling is van de meest waardevolle bedrijven. Verder is het aantal bedrijven dat opgenomen is in de index erg laag om de stand van de Amerikaanse beurs weer te geven. Deze dertig aandelen (bedrijven) gaan ook niet allemaal tegelijk open bij de opening van de beurs.

Bekende bedrijven die in de Dow Jones zitten zijn:

  • American Express
  • Bank of America
  • Coca Cola
  • Chevron
  • General Electric Company
  • Intel
  • JPMorgan Chase & Co
  • McDonald’s
  • Mircosoft
  • Procter & Gamble Corporation
  • Wal-Mart
  • Walt Disney

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arnoldius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/New_York_Stock_Exchange

Reageer op het artikel "De New York Stock Exchange"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 10-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Buitenlandse beurzen
Schrijf mee!