InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Alternatief investeren in je pensioen

Alternatief investeren in je pensioen

Alternatief investeren in je pensioen Een flink aantal Nederlanders maakt zich zorgen over hun pensioen. Pensioenfondsen staan onder druk en traditionele manieren van geld sparen zorgen lang niet altijd meer voor een mooie oudedagsvoorziening. Traditioneel sparen hoeft echter niet. Er zijn meerdere manieren om te investeren in je pensioen. Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over beleggen in kunst, antieke auto’s of vastgoed? Hierbij de voor- en nadelen.

Beleggen in kunst

Beleggen in kunst is een uitstekende manier van investeren in je pensioen, zo stellen verschillende experts. Dat betekent niet dat het voor iedereen is weggelegd. Een groot voordeel van investeren in kunst is dat de kopersmarkt de afgelopen jaren flink is vergroot. Vooral Aziaten willen graag investeren in kunst en de prijs ervan is de afgelopen jaren zelfs met 35 tot 40 procent gestegen. Er zitten echter ook nadelen in het beleggen in kunst. Zo is de liquiditeit van kunst laag, zijn er veel verborgen kosten en het is uiteraard ‘de kunst’ om een geschikte koper te vinden. Mensen die redelijk veilig willen beleggen kunnen het best investeren in een kunstfonds.

Investeren in oldtimers

Helemaal gek van antieke auto’s? Dan is beleggen in oldtimers misschien wel een stap naar een onbezorgd pensioen. Een investering in een antieke wagen doet het regelmatig zelfs beter dan investeren in goud en aandelen. Vooral duurdere modellen leveren flink rendement op. Bijvoorbeeld Mercedes, Porsche en Jaguar of Amerikaanse wagens uit de jaren vijftig. Ook aan deze investering kleven uiteraard risico’s. Onderdelen voor klassieke wagens zijn vaak duur of moeilijk verkrijgbaar en er gaat vaak jaren overheen voor een investering is terugverdiend. Beleggen in klassieke wagens is dan ook alleen geschikt voor mensen die veel geld te besteden hebben en over een lange adem beschikken.

Pensioen in vastgoed

Investeren in vastgoed is jarenlang een lucratieve business geweest. Lange tijd stegen de huizenprijzen in rap tempo, maar de crisis op de huizenmarkt heeft hier verandering in gebracht. Toch kan investeren in vastgoed nog altijd een leuk rendement opleveren. Goede research is echter belangrijker dan ooit. De toekomstperspectieven in de omgeving en mogelijkheden op het vlak van verhuur zijn belangrijke kwesties. Al met al is het huidige klimaat in de Eurolanden niet heel rooskleurig. Investeren in zogenoemde groeiregio’s is dan nog altijd een optie, maar ook daar kleven risico’s aan. Niet iedereen is immers in staat de projecten goed in de gaten te houden en kennis over de internationale vastgoedmarkt is essentieel.

Investeren in wijn

Ook gek van een wijntje op z'n tijd? Je bent absoluut niet de enige. En daarom kan het best aantrekkelijk zijn je oudedagsvoorziening te investeren in wijn. Beleggen in wijn rendeerde de afgelopen jaren beter dan beleggingen in aandelen. Dit is vooral te danken aan de Chinezen, die zich meer en meer met de wijnmarkt bemoeien. In China draagt het drinken van (dure) wijnen bij aan je status. Voor je investeert in wijnen, zul je wel over een aantal zaken moeten nadenken. Waar ga je de wijn opslaan en hoe transporteer je de wijn? Dit brengt immers kosten met zich mee. Ook worden soms vervalste etiketten op de flessen geplakt. Wil je dus een goed rendement behalen, dan dien je enig verstand te hebben van wijn.
© 2013 - 2020 Vluggejapie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alternatief investeren in je pensioen"

Infoteur: Vluggejapie
Gepubliceerd: 15-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!