Beleggen in plaats van sparen?

Beleggen in plaats van sparen? De spaarrente is anno 2013 lager dan de inflatie en de daling is wellicht nog niet ten einde. Het gespaarde vermogen slinkt daardoor elke maand. Veel spaarders kijken inmiddels rond naar alternatieven. Beleggen is zo'n alternatief. De koersen van de meeste bedrijven stegen in 2012, begin 2013. Ook het beleggersvertrouwen bleef op peil volgens de ING Beleggersbarometer. Beleggen is dus zo gek nog niet. Maar waar moeten beginnende beleggers goed op letten. Een paar tips. Allereerst, neem je tijd. Wanneer je je geld binnenkort nodig hebt, ga dan niet beleggen. Aandelen leveren bijna altijd meer rendement dan de rente van je spaarrekening, maar de koersen schommelen. Dat betekent dat wanneer een koers laag staat, je vermogen ten opzichte van gisteren ineens minder waard is. Geld dat je belegt, moet je ten minste vijf jaar de tijd geven.

Spanning

Beleggen geeft een zekere spanning. Wanneer de koersen dalen en je vermogen sterk vermindert moet je daar wel tegen kunnen. Wie 's nachts wakker ligt van de dalende beurskoersen, kan beter niet zelf actief gaan beleggen. Voor wie met een gerust hart veilig wil beleggen, zijn er beleggingsfondsen. Deze worden beheerd door experts die de risico's spreiden. Anders blijft natuurlijk gewoon sparen een goede optie.

Spreid de risico's

Zet niet alles op een paard. Daarmee maak je je vermogen kwetsbaar voor de koers van een bedrijf. Met name wanneer het vermogen groot is, kan dat tot een grote vermogensvermindering leiden die zich langzaam (of niet meer) hersteld. Spreid dus de risico's. Zorg voor een mandje met aandelen van verschillende bedrijven uit verschillende branches. Zo is de kans het grootste dat dalende koersen van het ene bedrijf worden opgevangen door de stijgende van een ander. Beleggen doe je met geld dat je kunt missen. Ga dus zeker niet beleggen met geleend geld.

Bekijk de alternatieven

Er zijn veel alternatieven voor beleggen. Sparen natuurlijk, maar ook investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen, het startende bedrijfje van je ondernemende neef of een tweede woning kan een prima alternatief zijn. De hypotheek afbetalen levert overigens vaak ook een goed rendement op.

Bepaal een doel

Het doel is van belang voor het bepalen van je beleggingsstrategie. Stel, je wilt beleggen voor een extra goed pensioen. In dat geval heb je waarschijnlijk nog enige tijd om het vermogen te laten groeien. Je kunt dan het beste kiezen voor aandelen van grote stabiele bedrijven waarvan de koersen meestal als een olietanker langzaam maar zeker oplopen.

Bijkomende kosten

Dit is belangrijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het gaat om bijvoorbeeld administratiekosten, bewaarkosten en transactiekosten. De kosten bepalen mee welk rendement je bereikt. Stel, je betaalt 2% kosten en hebt een jaarlijks rendement van 8% over een vermogen van 100.000. Dat scheelt je dan over 10 jaar maar liefst 17.600 of je 1 of 2% kosten betaalt. Kijk daarom altijd goed naar de bijkomende kosten.

Timing

Het juiste moment van instappen is belangrijk. Er bestaat een beurswijsheid die zegt 'sell in may but remember, come back in september'. Heel vaak dalen de koersen gedurende de zomer waardoor je beter in het begin van het najaar kunt instappen dan in mei. Het is een aloude wijsheid maar er zijn inmiddels genoeg succesvolle beleggers die de spreuk naast zich neerleggen. In de internationale beleggerswereld is het immers altijd wel ergens ter wereld zomer. Je kunt ook gespreid instappen. Dan leg je niet het hele bedrag ineens in, maar investeer je maandelijks in je aandelenportefeuille. Let wel op de transactiekosten.

Ken de bedrijven

Kijk de kat uit de boom en ken de bedrijven waarin je actief belegt. Koop geen aandelen bij beursgangen maar kijk het altijd even aan. Er zijn veel voorbeelden van emissies waarbij de koers direct na de introductie als een plumpudding inzakt.
Verder is ook belangrijk dat je begrijpt hoe het bedrijf geld verdient. Lees erover, verdiep je in het bedrijf. Wazige publicaties van resultaten en topmannen die wollige taal gebruiken duiden op weinig transparantie. Waarom? Wat is er te verbergen? Kijk gewoon naar de omzet, netto winst, winst per aandeel en de kasstroom. Wanneer die niet in orde zijn, wegwezen.

Check dividend

Een deel van de bedrijfswinst wordt aan aandeelhouders uitgekeerd. Dat bepaalt mede het totale rendement. Kijk daarom altijd naar het dividendrendement bij de keuze voor een aandeel.
Gerelateerde artikelen
Moet ik gaan beleggen?Moet ik gaan beleggen?Om rendement te maken op u geld kunt u een spaarrekening openen en jaarlijks een paar procent aan rente vangen. U kunt o…
Beleggen: splitsing en handel van aandelenBeleggen: splitsing en handel van aandelenAls een onderneming plannen bekendmaakt om de coupure van de aandelen te verkleinen, zijn de handelaren er als de kippen…
Beleggen: Markt en BeursBeleggen: Markt en BeursBeleggen is het laatste decennium erg populair geworden. Steeds meer particulieren zien het als een mooie manier om wat…

Beleggen in infrastructuurBeleggen in infrastructuurDe vaak verouderde staat van de infrastructuur in de ontwikkelde wereld en de toenemende infrastructuurbehoeften in de o…
In luxe horloges beleggen: modellen met goed rendementIn luxe horloges beleggen: modellen met goed rendementLuxe horloges bieden kansen om in te beleggen. In tijden van lage rentetarieven en financiële repressie zoeken veel bele…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf, 4 mei 2013

Reageer op het artikel "Beleggen in plaats van sparen?"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 22-08-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!