InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Hoe gebruik ik Fibonacci in Forex?

Hoe gebruik ik Fibonacci in Forex?

Hoe gebruik ik Fibonacci in Forex? De reeks van Fibonacci wordt veel gebruikt bij het handelen in valuta en grondstoffen. Door deze reeks in een grafiek in te tekenen kan relatief accuraat de beweging van de markt worden voorspeld. Hoewel er nooit honderd procent zekerheid te geven is. Fibonacci wordt gezien als een van de betrouwbaarste indicatoren, maar ze vergt wel een zekere handigheid in het aflezen van de data.

Geschiedenis

De getallenreeks van Fibonacci stamt uit het begin van de 13de eeuw en houdt in het kort de volgende reeks in: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 et cetera. Steeds wordt het voorgaande getal bij het laatste getal opgeteld het nieuwe getal in de reeks. Aan de hand van deze reeks wordt het gulden getal benaderd, dat wil zeggen dat met deze reeks alle ogenschijnlijk willekeurige, natuurlijke processen bij benadering kunnen worden voorspeld. Zoals de groei van een boom, de versterking van de golven in de zee en de golfbewegingen in de financiële markt.

Grondbeginselen

De basis van het gebruik van de reeks van Fibonacci als indicator op de financiële markt is gebaseerd op het gegeven dat de trend van de markt steeds in golven beweegt. Zo zal wanneer de markt zich in een opwaartse trend bevindt de golfbeweging opwaarts zijn. Bijvoorbeeld 10 omhoog 6 omlaag 8 omhoog 4 omlaag et cetera. Het toeval wil dat de reeks van Fibonacci redelijk accuraat kan voorspellen op welk niveau de markt op de piek van zo'n dergelijke golf zit. Dus dit betekent dat dit een goed moment is om in te stappen. Hetzij een positie te kopen of te verkopen. In de forex markt is de Fibonacci reeks hierdoor een veelvuldig gebruikt middel om een zogenoemde trade te bepalen. Om een instapmoment te bepalen.

Tekenen in een grafiek

Het tekenen van de Fibonacci reeks in een grafiek kan met verschillende tradeprogramma's. Deze geven je de mogelijkheid om op een relatief eenvoudige wijze de reeks op de huidige grafieken te plotten. Het is eigenlijk heel simpel. Er wordt een lijn getrokken van het laatste hoogtepunt in de grafiek naar het laatste dieptepunt in de grafiek. De afstand tussen beiden is 100%. Deze afstand wordt over het algemeen verdeeld in 38,2%, 50,0% en 61,8%. In sommige programma's worden hier ook nog 23.6% en 76.4% aan toegevoegd.

Aflezen van de Fibonacci levels

De Fibonacci waarden kunnen worden gezien als een soort weerstanden waar de beweging van de markt naartoe steeds zwakker wordt en wanneer hij deze raakt omkeert. Over het algemeen is de stelregel dat de markt richting de 38,2% beweegt om daarna weer af te zakken richting de 0% en daar vaak ook doorheen te gaan. In sommige gevallen zal de beweging doorzetten tot tegen de 50%, maar als het dit percentage overstijgt is dat een duidelijk teken dat de marktbeweging de andere kant op zal gaan.

Omzetten in handelsstrategie

Het omzetten van deze gegevens in een handelsstrategie kan aan de hand van de volgende regels. Teken de Fibonacci-lijnen aan de hand van de bovenstaande handleiding. Zoek de 38,2% lijn en bepaal de waarde die deze vertegenwoordigd, bijvoorbeeld 1.02014. Aan de hand van dit getal kun je nu een trade openen. Laat je tradeprogramma verkoopposities nemen op een waarde die iets onder de 38,2% lijn ligt bijvoorbeeld 1.02006 in een neerwaartse markt. Om nu te voorkomen dat je door een omkering van de marktbeweging een groot verlies maakt stel je de stop/loss (wanneer de trader automatisch ingrijpt om het verlies te beperken) in op iets boven de 50% lijn, in dit voorbeeld 1.02056. Stel je take/profit (wanneer de trader automatisch ingrijpt om je winst te nemen) in op iets onder de 0% lijn, in dit geval 1.01878. Je mogelijke winst is in dit geval 128 pips, je mogelijke verlies 50 pips.

Conclusie

De forextrading strategie met het gebruik van de Fibonacci lijnen is een zeer betrouwbare strategie. Alleen in een markt in zwaar weer bij bekendmaking van belangrijk nieuws zal deze minder betrouwbaar blijken. Het is daarom verstandig in een dergelijke markt niet in te stappen, maar te wachten op een rustig golvende markt. Over het algemeen zal na voldoende oefening het gebruik van Fibonacci zeer makkelijk en logisch blijken.
© 2013 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe gebruik ik Fibonacci in Forex?"

Reactie

Sander, 07-11-2018 08:42 #1
De vraag die ik heb is hoe dit nu toe te passen op welk tijdshorizon?
Ja, inderdaad. Laagste punt-Hoogste punt; duidelijk.
Maar op een maand, een kwartaal, een jaar?

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 18-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!