Twee banen en twee inkomens: veel belasting in 2020 en 2021

Twee banen en twee inkomens: veel belasting in 2020 en 2021 Betaalt u in 2020 en 2021 nou echt meer belasting als u twee banen en twee inkomens hebt? Twee banen betekent in de meeste gevallen meer inkomen, u verdient immers meer geld. Maar als het zo is dat u ook veel meer belasting gaat betalen en netto nauwelijks wat overhoudt, dan is een tweede baan erg onaantrekkelijk. Hoe zit dat dus met de loonbelasting en de inkomstenbelasting, loopt de Belastingdienst met uw geld weg of ligt het allemaal wat genuanceerder?

Twee banen en de Belastingdienst

Twee banen en twee inkomens in 2020 en 2021

Als de tweede baan geen vrijwilligersbaan is, betekent twee banen ook dat u twee inkomens hebt. Gedurende het jaar wordt een tweede inkomen veel zwaarder belast dan wanneer er één inkomen is. Dat komt door de hogere loonbelasting die u bij de tweede werkgever betalen moet. Hoe zit dat?

Loonbelasting op een tweede inkomen

Een heffingskorting is een belastingteruggave die ervoor zorgt dat u minder belasting betaalt. Wanneer de tweede werkgever weet dat u ook een andere baan hebt waarbij loonbelasting wordt ingehouden, zal de tweede werkgever geen rekening houden met de heffingskortingen waarop uw mogelijk recht hebt. Logisch, want een heffingskorting is meestal aan een maximum gebonden en op is op.

Meer belasting betalen op een tweede inkomen, navordering voorkomen

Het bedrag aan heffingskortingen kan in een jaar oplopen tot een paar duizend euro. Anders gezegd, als werkgever 1 met alle heffingskortingen rekening houdt en werkgever 2 (dus) niet, dan betaalt u bij werkgever 2 veel meer loonbelasting en houdt u van uw tweede inkomen veel minder geld over. Dat lijkt erg onrechtvaardig en er is ook geen goede remedie voor want als beide werkgevers met alle heffingskortingen rekening zouden houden is de kans groot dat u gedurende het jaar te weinig loonbelasting betaalt en u later van de Belastingdienst een navordering krijgt. En die navordering wilt u uiteraard ook niet.

Breng uw werkgevers op de hoogte

Wat dus geen goede oplossing is, is de tweede werkgever niet laten weten dat u nog ander loon ontvangt. Daarmee hebt u alleen uzelf. U hoeft de tweede werkgever niet te zeggen wie de eerste werkgever is, maar kunt de salarisadministratie van de tweede werkgever wel laten weten dat u niet wilt dat ook zij met de loonheffingskortingen rekening houden. Daarmee doet u zichzelf niet te kort, maar voorkomt u dat u op een later moment veel belasting moet bijbetalen.

Belastingschijven en belastingtarieven

De twee belastingschijven In ons belastingstelsel zijn vrij lang, de eerste schijf loopt in 2020 tot een inkomen van 68.507, de tweede schijf is alles daar boven:

Tarieven en belastingschijven loonbelasting in 2020, geen recht op AOW:

hoogte inkomenmaar niet hoger danbelastingtarief
- 68.50737,35%
68.507-49,50%

Pas als uw twee inkomens samen meer dan 68.507 bedragen, betaalt u over het meerdere het hoogste belastingtarief van 49,5%. Verdient u bij beide werkgevers bijvoorbeeld 20.000, dan worden beide inkomens afgerekend tegen een tarief van 37,35% (2020). Er kan dus wel een extra probleem ontstaan als u bij de eerste werkgever bijvoorbeeld 60.000 verdient en bij de tweede 20.000. Immers beide werkgevers rekenen dan met een belastingtarief van 37,35%, terwijl over het deel dat hoger is dan 68.507 een tarief van 49,50% zou moeten worden berekend, wat tot een navordering zal leiden.

Lagere heffingskorting bij een hoger inkomen

Nog een complicatie is dat bijvoorbeeld de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is. Bij een jaarloon hoger dan ongeveer 20.000 euro wordt deze heffingskorting lager. Maar wat betekent dat voor u? Stel dat werkgever 2 geen rekening houdt met de heffingskortingen (u hebt de werkgever ingeseind), maar werkgever 1 weet dat niet. Dan kan het gebeuren dat werkgever 1 u te veel belastingkorting in de vorm van de algemene heffingskorting heeft gegeven en u later alsnog belasting zult moeten bijbetalen.

Belastingaangifte inkomstenbelasting biedt uitkomst

Het moment dat u belastingaangifte inkomstenbelasting doet is het moment dat u over een jaar alle inkomens en fiscale zaken nog eens goed op een rij zet. De Belastingdienst maakt op dat moment ook geen verschil meer tussen het loon van baan 1 en het loon van baan 2. De Belastingdienst veegt al het inkomen bij elkaar, bekijkt welke belastingschijven, belastingtarieven en heffingskortingen hierbij horen. Vervolgens wordt dit vergeleken met hoeveel loonbelasting er al betaald is en volgt het verdict: u moet een bepaald bedrag bijbetalen of u krijgt een bepaald bedrag terug.

Conclusies meer belasting betalen over een tweede loon of inkomen

Enkele conclusies kunnen worden getrokken uit dit alles:
  • Eén volledige baan maakt het administratief een stuk eenvoudiger, uw weet eerder waar u aan toe bent, de salarisadministratie doet zijn werk.
  • Bij een tweede baan, tweede loon of inkomen betaalt u in veel gevallen over het tweede loon meer loonbelasting dan u verwacht en gehoopt had. Dat komt door het wegvallen van de heffingskortingen.
  • Twee inkomen kunnen apart in de eerste belastingschijf zitten, maar samen gedeeltelijk in de tweede belastingschijf. In dat geval is de kans groot dat u te weinig loonbelasting hebt betaald.
  • Hebt u twee banen, dan is het moment dat u belastingaangifte inkomstenbelasting een mooi moment om alles op een rij te zetten. Bij de inkomstenbelasting wordt al het inkomen in een vergaarbak gedaan en wordt opnieuw berekend hoeveel belasting u betalen moet. Het resultaat kan dan zijn dat u geld terug krijgt omdat er te veel loonbelasting is ingehouden, maar het kan ook zijn dat u moet bijbetalen. Veel voorkomende fouten die leiden tot een forse bijbetaling zijn dat beide werkgevers met alle heffingskortingen rekening houden en dat uw totale inkomen dusdanig hoog was, dat een deel in het hoge belastingtarief afgerekend had moeten worden.
  • Bij de belastingaangifte inkomstenbelasting wordt achteraf de rekening opgemaakt en kan de conclusie zijn dat u toch nog veel belasting moet bijbetalen. Probeer dat dus te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Arbeidskorting 2019 omhoogArbeidskorting 2019 omhoogDe arbeidskorting 2019 gaat omhoog, maar niet voor iedereen. Personen met een hoger inkomen, meer dan modaal, krijgen te…
Vanaf 2020 twee belastingschijven in de inkomstenbelastingVanaf 2020 twee belastingschijven in de inkomstenbelastingHet kabinet Rutte 3 wil twee belastingschijven in de inkomstenbelasting voor wie nog geen recht heeft op AOW en drie bel…
Toptarief 2019, 2020: loonbelasting en inkomstenbelastingToptarief 2019, 2020: loonbelasting en inkomstenbelastingHet toptarief 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52%, maar daalt in 2020 (belastingherzieni…
Hoogte heffingskortingen 2021Hoogte heffingskortingen 2021Het bedrag aan heffingskortingen 2021 bepaalt in belangrijke mate de te betalen inkomstenbelasting, uw koopkracht, wat u…

Individueel keuzebudget (IKB) belastingvrij in 2020 en 2021?Individueel keuzebudget (IKB) belastingvrij in 2020 en 2021?Het individueel keuzebudget (IKB) bestaat in sommige sectoren (gemeenten cao bijvoorbeeld) al een paar jaar en bestaat s…
Beleggingstaks op vermogen fors omhoog vanaf 2022Beleggingstaks op vermogen fors omhoog vanaf 2022De beleggingstaks gaat fors omhoog en daardoor wordt beleggen veel duurder. Wie met zijn vermogen belegt betaalt hiervoo…

Reageer op het artikel "Twee banen en twee inkomens: veel belasting in 2020 en 2021"

Reactie

Robin, 12-11-2020 20:36 #1
Beste Zeemeeuw,

graag wil ik een vraag stellen. Bij mijn eerste werkgever verdien ik 40000 bruto per jaar. Bij mijn tweede werkgever, waar ik van het begin op het belastingformulier heb aangekruist dat ik geen heffingskorting wil, verdien ik ca. 300 euro bruto per maand. Bij de eerste werkgever wordt wel heffingskorting toegepast. Denkt u dat dit in deze situatie tot een navordering kan lijden? Graag hoor ik van u. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 15-11-2020
Beste Robin,
Omdat de algemene heffingskorting en arbeidskorting lager uitvallen bij een inkomen dat hoger is dan 40.000 euro, kan het zijn dat u iets moet bijbetalen. Dat is dan in feite een correctie op de verkregen heffingskortingen bij uw inkomen tot 40.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 18-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2021
Reacties: 1
Schrijf mee!