InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?

Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?

Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het? In mei wordt het vakantiegeld weer gestort. Het opgebouwde bedrag aan vakantiegeld staat vermeld op je loonstrookje, maar hoeveel belasting betaal je over je vakantiegeld? Toch wel handig om te weten. Je betaalt er meer belasting over dan over je salaris. Wil je weten welk bedrag jij moet afdragen aan de Belastingdienst om zo een betere inschatting te kunnen maken van je inkomsten? Dit is eenvoudig omdat je over je vakantiegeld een vast belastingpercentage betaalt.

Belasting over vakantiegeld

Hoeveel vakantiegeld bouw je op?

Wanneer je een fulltime of parttime baan hebt en loon ontvangt heb je ook recht op vakantiegeld of vakantietoeslag. In je cao (collectieve arbeidsovereenkomst) is opgenomen dat deze toeslag 8% van je loon over het afgelopen jaar bedraagt. Dit geldt zowel voor mensen die in vaste dienst zijn als voor mensen die werken via een uitzendbureau of gedetacheerd zijn, ook wanneer je een nul-uren contract hebt of oproepkracht bent. Er wordt dan gerekend van 1 juni van het vorige jaar tot aan 31 mei van het huidige jaar. In de maand mei of juni wordt deze toeslag dan vervolgens gestort zodat je hem ook daadwerkelijk kunt gebruiken voor de bekostiging van je vakantie in de zomer. Sommige arbeidsovereenkomsten (voornamelijk voor jongeren) zijn zo geregeld dat het vakantiegeld al wordt verrekend in je uurloon, waardoor er dus in mei of juni geen bonus bij komt. Albert Heijn (Ahold) is een bedrijf waar dit voorkomt.

De hoogte van je vakantiegeld is gebaseerd op je daadwerkelijk verdiende loon. Heb je meer of juist minder uren gewerkt dan staan opgenomen in je contract en krijg je per uur uitbetaald dan ontvang je een bijpassende vakantietoeslag. Deze is niet gebaseerd op wat er in je contract staat maar op wat er is uitbetaald. Zo bouw je dus bijvoorbeeld tijdens overwerken ook vakantiegeld op. Krijg je je uren 200% betaald omdat je op een zondag werkt, dan telt je vakantiegeld daardoor dus ook dubbel op.

Mensen die voor het eerst vakantiegeld ontvangen en zelf al een berekening hiervan hebben gemaakt op basis van hun laatste loonstrookje kunnen wat teleurgesteld zijn. Over je vakantiegeld betaal je namelijk meer belasting dan over je loon. Berekeningen zijn daarom vaak wat te hoog.

Studenten en vakantiegeld

Studenten met een bijbaantje begrijpen er soms niets van. Belangrijk om te weten voor hen is dat de loonheffingskorting die van toepassing is op hun loon niet van toepassing is op het vakantiegeld. Zo kan het zijn dat je over je normale uurloon maar een paar cent belasting betaalt terwijl dit bij je vakantietoeslag veel meer is. Het verschil kan wel oplopen tot meer dan 20%.

Bereik je niet de grens die is vastgesteld door de belastingdienst dan kun je in het nieuwe jaar je te veel betaalde belasting weer terugvragen. Dit jaarlijks terugkerende ritueel met het T-biljet of het Tj-biljet voer je ook uit voor je vakantiegeld. Omdat dit bedrag is meegenomen in je totale jaarsalaris kun je het te veel betaalde bedrag aan belasting net zo goed terugvragen. Dit wordt dan meestal in de maand juni teruggestort.

Hoogte van je vakantiegeld zelf uitrekenen

Op je loonstrookje staat onderin een tabel vaak vermeld hoeveel vakantiegeld en overige reserveringen je door het jaar heen hebt opgebouwd. Zoals eerder gezegd hoef je er niet op te rekenen dat dit het bedrag is dat in mei ook daadwerkelijk op je rekening gestort wordt. De percentages die je moet rekenen voor de belastingaftrek lopen op naarmate de hoogte van je bruto jaarloon toeneemt. Ligt je bruto jaarinkomen onder de 6.511 dan betaal je geen belasting over je vakantiegeld. Tot een bruto jaarinkomen van 20.142 euro betaal je 36,55% belasting over het bijbehorende vakantiegeld. Dit zijn de twee percentages die meestal van toepassing zijn op studenten. Voor wie een bruto jaarinkomen heeft van 20.143 euro tot 68.507 betreft dit een percentage van 40,85% en vanaf een bruto jaarinkomen van 68.508 euro gaat het om 51,95%. Door de toepassing van heffingskortingen kan het bedrag nog wat afwijken (2018).

Rekenvoorbeeld 2019

Stel dat je een bruto maandsalaris hebt van 1.800 en een vol jaar gewerkt hebt. Als je 8% vakantiegeld opbouwt komt dit neer op in totaal 1.728 op jaarbasis. Met een bruto jaarsalaris van - inclusief vakantiegeld - 23.328 betaal je 36,55% belasting over je vakantiegeld. Hier gaat een heffingskorting vanaf van 4,68%. Je ontvangt daarom:

1.728,00 (bruto vakantiegeld)
- 631,58 (belasting)
- 80,87 (verrekening heffingskortingen a 4,68%)
= 1.015,55 (netto vakantiegeld)

Dubbel belast?

Je zou kunnen zeggen dat je eigenlijk dubbel belasting betaalt. Over het bedrag aan vakantiegeld waar je belasting over betaalt heb je dit immers al eerder gedaan omdat de 8% vakantietoeslag wel hoort bij je totale nettoloon waarover de belasting wordt berekend. Maar dit gaat op voor meer vormen van belasting. Zo betaal je bijvoorbeeld bij de vermogensrendementsheffing belasting over het spaargeld dat je op de bank hebt staan terwijl je dit ook al een keer had gedaan toen je het geld verdiende en voor het eerst ontving.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hi…
Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Hoeveel vakantiegeld je krijgt hangt af van je brutoloon. Het vakantiegeld bedraagt 8% van het brutoloon. Daarna moet je…
Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020In de maand mei krijgt u in 2019 en 2020 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoevee…
Vakantiegeld is een deel van het loonWerknemers hebben een wettelijk recht op vakantiegeld. U hebt recht op minimaal 8 procent van het loon. Meer mag, minder…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?"

Reacties

Andre, 13-12-2017 21:37 #7
Indien ik mijn vakantieuren in de vakantie uit laat betalen als loon dus voor iedere week krijg ik een bedrag overgemaakt. Is de belasting lager dan wanneer ik deze ineens uitbetaald krijg? Reactie infoteur, 14-12-2017
Hoi Andre,

Ja dat klopt, in dat geval betaal je er evenveel belasting over als over je reguliere salaris.

Groet,
Dessal

Danique, 14-05-2015 11:58 #6
Ik heb in het huidige bedrijf waar ik werk van mei vorig jaar tot maart dit jaar parttime gewerkt, en vanaf maart tot mei dit jaar fulltime. Hoe gaat dit dan met vakantie geld? Reactie infoteur, 15-05-2015
Hoi Danique,
Het gaat om een percentage van je inkomen. In de tijd dat je parttime hebt gewerkt heb je dus minder vakantiegeld opgebouwd, maar het gaat wel om een evenredig percentage van je salaris.

Groet,
Dessal

Anita Hendriks, 04-11-2014 14:02 #5
Goedemiddag

Hoe zit het dan als je je opgebouwde uren gewoon inzet in je vakantie? Dan gaat er toch geen extra deel naar de belasting dat zijn toch gewoon opgebouwde uren waar je recht op hebt.

Mvg Anita Reactie infoteur, 04-11-2014
Hallo Anita,

Er is een verschil tussen vakantieuren en vakantiegeld. Vakantieuren kun je gewoon gebruiken voor je vakantie. Laat je deze uitbetalen dan betaal je hierover hetzelfde belastingtarief als over je vakantiegeld. Het is daarom gunstiger om deze gewoon gedurende het jaar op te maken.

Groet,
Dessal

Tj, 24-08-2014 21:16 #4
Je betaalt helemaal niet dubbel belasting, wat een onzin! Je betaalt over extra geld (overwerk, vakantiegeld) wel het tarief van de tariefgroep waar je in zit. Daarom lijkt het meer.
Voorbeeld:
Over de eerste 100 betaal je geen belasting (door aftrekposten), over de tweede 900 die je verdient betaal je 33% belasting.
Als je iedere maand 1000 verdient, betaal je dus 300 belasting. (33% van 900) Mensen zien alleen hun loonstrookje en denken dat ze 30% belasting betalen (300= 30% van 1000). Vervolgens krijgen ze vakantiegeld en daar betalen ze ook 33% over. Dan denken ze dat ze meer betalen over hun vakantiegeld dan over hun normale loon. Dat is niet waar. In het normale loon zit alleen een aftrekpost/belastingvrij gedeelte.

A. G. de Kovel, 28-06-2013 19:41 #3
Beste mevr./mr.
Mijn werkgever heeft tot nu toe geen vakantiegeld uitbetaald. welke stappen kan ik ondernemen om alsnog mijn vakantiegeld te ontvangen.
Ik las ook op de site een regel waarin 50% genoemd werd, kunt u mij ook vertellen of dat geldt voor de klein metaal cao en hoe deze regeling werkt?

vriendelijk groet Arie.

Aerts, 26-04-2013 14:37 #2
Hoi Patrick,

Je partner zou een belastingheffing krijgen van 33,45% t/m 18.900 zeg maar.

Gr Aerts

Patrick, 15-01-2013 20:49 #1
Geachte dame/heer,

Mijn partner verdient een jaarsalaris van 16500, 00 inclusief vakantiegeld. Hoeveel belasting betaalt mijn partner over het vakantiegeld?

Met vriendelijke groet,

Patrick

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2015
Reacties: 7
Schrijf mee!