Recht op (dubbele) kinderbijslag

Recht op (dubbele) kinderbijslag De kinderbijslag is een tegemoetkoming in de kosten van kinderen. Niet iedereen heeft recht op de kinderbijslag, wanneer hebt u er wel recht op? Hebt u meerdere kinderen, dan kan de kinderbijslag aardig oplopen. De hoogte is ook afhankelijk van de leeftijd van uw kind. De kinderbijslag wordt regelmatig verhoogd. Ook in 2021 is dat het geval. De kinderbijslag wordt achteraf betaald en daarmee vallen de betaaldata op omstreeks de derde dag van het nieuwe kwartaal.

Hebt u recht op kinderbijslag?

Wat is de kinderbijslag?

De kinderbijslag is een bedrag dat u kunt krijgen voor het levensonderhoud van de kinderen die u onderhoudt tot de leeftijd van 18 jaar. De Sociale Verzekeringsbank doet, als u recht hebt op kinderbijslag, de betalingen op basis van de regels in de Algemene Kinderbijslagwet AKW. Hoofdregel is dat iedereen die in ons land woont of werkt voor deze volksverzekering is verzekerd. Bent u illegaal in Nederland, dan hebt u geen recht op kinderbijslag.

Wonen in Nederland en toch niet verzekerd zijn en dus geen recht op kinderbijslag

Toch kunt u, ook als u in Nederland woont, niet verzekerd zijn en dus geen recht hebben op kinderbijslag. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • U werkt buiten Nederland in een land van de Europese Unie, Europese Economische Ruimte of verdragsland en u hebt geen detacheringsverklaring.
  • U werkt buiten Nederland voor een werkgever die buiten Nederland gevestigd is of als zelfstandige.
  • U werkt als diplomatieke en consulaire vertegenwoordiger van een ander land.
  • U werkt voor de overheid van Curaçao, Aruba of Sint Maarten of een ander land.
  • U bent voor uw studie tijdelijk in Nederland, maar werkt niet in Nederland.

Als u aarzelt of u toch recht hebt op kinderbijslag, dan kunt u het beste contact opnemen met de Sociale verzekeringsbank SVB.

U woont buiten Nederland en bent verzekerd (wel recht op kinderbijslag)

Ook als buiten Nederland woont, zijn er situaties denkbaar dat u toch recht hebt op de kinderbijslag, omdat u toch verzekerd bent: Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • U werkt in loondienst in Nederland en betaalt in Nederland belasting en premie, maar hebt geen detacheringsverklaring van een ander land.
  • U werkt in Nederland als zelfstandige en hebt voor de inkomstenbelasting belastbare winst uit een Nederlandse onderneming
  • U werkt tijdelijk buiten Nederland en hebt een Nederlandse detacheringsverklaring.
  • U bent voor uw studie tijdelijk in het buitenland, maar werkt daar niet.

Voor wie krijgt u kinderbijslag in 2021?

Als u aan de voorwaarden voldoet krijgt u kinderbijslag voor:
  • Een kind;
  • Een geadopteerd kind;
  • Een pleegkind;
  • Een stiefkind;
  • Andere kinderen die u verzorgt als waren het uw eigen kinderen.

Als een kind vier nachten per week niet thuis slaapt, is het kind uitwonend. In dat geval kunt u kinderbijslag krijgen als u 433 per kwartaal besteedt aan het onderhoud van dit kind.

Hoogte kinderbijslag 2021

De bedragen voor de kinderbijslag 2021 zijn:

Kinderbijslag 2021

Leeftijd0 t/m 5 jaar oud6 t/m 11 jaar oud12 t/m 17 jaar oud
Bedrag kinderbijslag per kind 1 januari 2021 230,03 279,33 328,62

Voor een ouder kind kunt u dus meer kinderbijslag krijgen dan voor een jonger kind. Kinderen zijn duur en dus is dit een welkome bijdrage. De kinderbijslag kan twee maal in een jaar worden aangepast (januari en juli).

De eerste uitbetaling van de kinderbijslag

De peildatum voor de eerste kinderbijslag is de 1e dag van het kwartaal. Is uw kind op 1 januari geboren, dan hebt u vanaf het eerste kwartaal recht op kinderbijslag. Is uw kind bijvoorbeeld op 15 januari geboren, dan ontstaat dit recht vanaf het tweede kwartaal. Zijn er wijzigingen gedurende een kwartaal (uw kind wordt ouder en heeft recht op meer kinderbijslag), dan werkt dit pas door in het volgende kwartaal.

Betaaldata kinderbijslag 2021

De datum van uitbetaling is in 2021:
  • vierde kwartaal 2020: 4 januari 2021;
  • eerste kwartaal 2021: 1 april 2021;
  • tweede kwartaal 2021: 1 juli 2021;
  • derde kwartaal 2021: 1 oktober 2021.

De kinderbijslag wordt na afloop van een kwartaal uitbetaald.

Kinderbijslag aanvragen

In de meeste gevallen hoeft u de kinderbijslag niet aan te vragen, maar krijgt u de kinderbijslag automatisch. omdat de gemeente de SVB over een geboorte inlicht. Woont u in het buitenland en hebt u recht op kinderbijslag, dan kunt u wel zelf een aanvraag doen bij de SVB.

Dubbele kinderbijslag

Als een kind niet thuis woont, doordat het een bepaalde opleiding volgt of door ziekte of handicap niet thuis kan wonen, dan kunt u een dubbele kinderbijslag krijgen. Voorwaarde is dat u minimaal circa 1.185 per kwartaal uitgeeft aan het onderhoud voor uw kind.

Extra kinderbijslag bij intensieve zorg

Onder voorwaarden kunt u eenmaal per jaar extra kinderbijslag uitbetaald krijgen. Het gaat om een bedrag van ongeveer 2.135. De voorwaarden zijn:
  • Het betreffende kind thuis woont.
  • Er een heel jaar (van 1 januari tot en met 31 december) extra kinderbijslag uitgekeerd, omdat uw kind intensieve zorg nodig heeft.

Deze extra kinderbijslag moet u wel zelf aanvragen en gaat dus niet automatisch in.

Slot kinderbijslag aanvragen

In de meeste gevallen zal de kinderbijslag niet al uw kosten dekken, maar het is elk kwartaal een welkome bijdrage voor de opvoeding en verzorging van uw kinderen van 0 tot 18 jaar. Vergeet ook het kindgebonden budget niet.

Lees verder

© 2011 - 2021 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kindgebonden budget 2021: bedragen, voorwaarden, wijzigingenKindgebonden budget 2021: bedragen, voorwaarden, wijzigingenHet kindgebonden budget 2021 (kgb) is samen met de kinderbijslag een belangrijke financiële bijdrage in de kosten van uw…
Wijzigingen kindgebonden budget 2019Wijzigingen kindgebonden budget 2019Als u recht hebt op het kindgebonden budget in 2019, wilt u ook graag weten hoeveel dat is vanaf januari 2019 en hoe u d…
Belastingdienst en kosten levensonderhoud kind in 2021Belastingdienst en kosten levensonderhoud kind in 2021Het is in 2020 en 2021 niet altijd eenvoudig om goed in de kosten van levensonderhoud van een kind te voorzien. Kinderen…
In 2020 en 2021 nog vier kindregelingen in plaats van elfIn 2020 en 2021 nog vier kindregelingen in plaats van elfAls u een kind of meerdere kinderen hebt, zult u in 2020 en 2021 merken dat er een beperkt aantal kindregelingen is. Van…

Ouderbijdrage 2020 - 2021 (aanvullende beurs)Ouderbijdrage 2020 - 2021 (aanvullende beurs)De ouderbijdrage in het levensonderhoud van een studeren kind is belangrijk om te kunnen berekenen op hoeveel aanvullend…
Kinderopvangtoeslag 2016: kinderopvangtoeslagtabel 2016Kinderopvangtoeslag 2016: kinderopvangtoeslagtabel 2016De inkomensafhankelijke kinderopvangtoeslag 2016 gaat fors omhoog ten opzichte van 2015. Er is 290 miljoen euro extra be…
Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 24-01-2021
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld