Recht op (dubbele) kinderbijslag

Recht op (dubbele) kinderbijslag De kinderbijslag is een tegemoetkoming in de kosten van kinderen. Niet iedereen heeft recht op de kinderbijslag, wanneer hebt u er wel recht op? Hebt u meerdere kinderen, dan kan de kinderbijslag aardig oplopen. De hoogte is ook afhankelijk van de leeftijd van uw kind. De kinderbijslag wordt regelmatig verhoogd. Ook in 2020 is dat het geval. De kinderbijslag wordt achteraf betaald en daarmee vallen de betaaldata op omstreeks de derde dag van het nieuwe kwartaal.

Hebt u recht op kinderbijslag?

Wat is de kinderbijslag?

De kinderbijslag is een bedrag dat u kunt krijgen voor het levensonderhoud van de kinderen die u onderhoudt tot de leeftijd van 18 jaar. De Sociale Verzekeringsbank doet, als u recht hebt op kinderbijslag, de betalingen op basis van de regels in de Algemene Kinderbijslagwet AKW. Hoofdregel is dat iedereen die in ons land woont of werkt voor deze volksverzekering is verzekerd. Bent u illegaal in Nederland, dan hebt u geen recht op kinderbijslag.

Wonen in Nederland en toch niet verzekerd zijn en dus geen recht op kinderbijslag

Toch kunt u, ook als u in Nederland woont, niet verzekerd zijn en dus geen recht hebben op kinderbijslag. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • U werkt buiten Nederland in een land van de Europese Unie, Europese Economische Ruimte of verdragsland en u hebt geen detacheringsverklaring.
  • U werkt buiten Nederland voor een werkgever die buiten Nederland gevestigd is of als zelfstandige.
  • U werkt als diplomatieke en consulaire vertegenwoordiger van een ander land.
  • U werkt voor de overheid van Curaçao, Aruba of Sint Maarten of een ander land.
  • U bent voor uw studie tijdelijk in Nederland, maar werkt niet in Nederland.

Als u aarzelt of u toch recht hebt op kinderbijslag, dan kunt u het beste contact opnemen met de Sociale verzekeringsbank SVB.

U woont buiten Nederland en bent verzekerd (wel recht op kinderbijslag)

Ook als buiten Nederland woont, zijn er situaties denkbaar dat u toch recht hebt op de kinderbijslag, omdat u toch verzekerd bent: Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • U werkt in loondienst in Nederland en betaalt in Nederland belasting en premie, maar hebt geen detacheringsverklaring van een ander land.
  • U werkt in Nederland als zelfstandige en hebt voor de inkomstenbelasting belastbare winst uit een Nederlandse onderneming
  • U werkt tijdelijk buiten Nederland en hebt een Nederlandse detacheringsverklaring.
  • U bent voor uw studie tijdelijk in het buitenland, maar werkt daar niet.

Voor wie krijg ik kinderbijslag in 2020?

Als u aan de voorwaarden voldoet krijgt u kinderbijslag voor:
  • Een kind;
  • Een geadopteerd kind;
  • Een pleegkind;
  • Een stiefkind;
  • Andere kinderen die u verzorgt als waren het uw eigen kinderen.

Als een kind vier nachten per week niet thuis slaapt, is het kind uitwonend. In dat geval kunt u kinderbijslag krijgen als u 433 per kwartaal besteedt aan het onderhoud van dit kind.

Hoogte kinderbijslag 2020

De bedragen voor de kinderbijslag 2020 zijn (per 1 januari 2020 en 1 juli 2020):

Kinderbijslag 2020

Leeftijd0 t/m 5 jaar oud6 t/m 11 jaar oud12 t/m 17 jaar oud
Hoeveel kinderbijslag per kind 1 januari 2020 221,49 268,95 316,41
Hoeveel kinderbijslag per kind 1 juli 2020 221,49 268,95 316,41

Voor een ouder kind kunt u dus meer kinderbijslag krijgen dan voor een jonger kind. Kinderen zijn duur en dus is dit een welkome bijdrage. De kinderbijslag kan twee maal in een jaar worden aangepast (januari en juli), maar worden per 1 juli 2020 niet verder verhoogd.

De eerste uitbetaling van de kinderbijslag

De peildatum voor de eerste kinderbijslag is de 1e dag van het kwartaal. Is uw kind op 1 januari geboren, dan hebt u vanaf het eerste kwartaal recht op kinderbijslag. Is uw kind bijvoorbeeld op 15 januari geboren, dan ontstaat dit recht vanaf het tweede kwartaal. Zijn er wijzigingen gedurende een kwartaal (uw kind wordt ouder en heeft recht op meer kinderbijslag), dan werkt dit pas door in het volgende kwartaal.

Betaaldata kinderbijslag 2020

De datum van uitbetaling is in 2020:
  • vierde kwartaal 2012: 2 januari 2020;
  • eerste kwartaal 2020: 2 april 2020;
  • tweede kwartaal 2020: 1 juli 2020;
  • derde kwartaal 2020: 1 oktober 2020.

De kinderbijslag wordt na afloop van een kwartaal uitbetaald.

Kinderbijslag aanvragen

In de meeste gevallen hoeft u de kinderbijslag niet aan te vragen, maar krijgt u de kinderbijslag automatisch. omdat de gemeente de SVB over een geboorte inlicht. Woont u in het buitenland en hebt u recht op kinderbijslag, dan kunt u wel zelf een aanvraag doen bij de SVB.

Dubbele kinderbijslag

Als een kind niet thuis woont, doordat het een bepaalde opleiding volgt of door ziekte of handicap niet thuis kan wonen, dan kunt u een dubbele kinderbijslag krijgen. Voorwaarde is dat u minimaal 1.149 per kwartaal (2020) uitgeeft aan het onderhoud voor uw kind.

Extra kinderbijslag bij intensieve zorg

Onder voorwaarden kunt u eenmaal per jaar extra kinderbijslag uitbetaald krijgen. Het gaat om een bedrag van 2.163,22 (2020). De voorwaarden zijn:
  • Het betreffende kind thuis woont.
  • Er een heel jaar (van 1 januari tot en met 31 december) extra kinderbijslag uitgekeerd, omdat uw kind intensieve zorg nodig heeft.

Deze extra kinderbijslag moet u wel zelf aanvragen en gaat dus niet automatisch in.

Slot kinderbijslag aanvragen

In de meeste gevallen zal de kinderbijslag niet al uw kosten dekken, maar het is elk kwartaal een welkome bijdrage voor de opvoeding en verzorging van uw kinderen van 0 tot 18 jaar. Vergeet ook het kindgebonden budget niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kindgebonden budget 2020 omhoog: wijzigingen, inkomensgrensKindgebonden budget 2020 omhoog: wijzigingen, inkomensgrensHet kindgebonden budget 2020 gaat omhoog door de indexering van bedragen en hogere inkomensgrenzen en het nieuwe drempel…
Wijzigingen kindgebonden budget 2019Wijzigingen kindgebonden budget 2019Als u recht hebt op het kindgebonden budget in 2019, wilt u ook graag weten hoeveel dat is vanaf januari 2019 en hoe u d…
In 2020 en 2021 nog vier kindregelingen in plaats van elfIn 2020 en 2021 nog vier kindregelingen in plaats van elfAls u een kind of meerdere kinderen hebt, zult u in 2020 en 2021 merken dat er een beperkt aantal kindregelingen is. Van…
Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020Ook in 2019 en 2020 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt…

Ouderbijdrage 2020 - 2021 (aanvullende beurs)Ouderbijdrage 2020 - 2021 (aanvullende beurs)De ouderbijdrage in het levensonderhoud van een studeren kind is belangrijk om te kunnen berekenen op hoeveel aanvullend…
Kwijtschelding schuldenKwijtschelding schuldenBij kwijtschelding doet een schuldeiser vrijwillig afstand van een vordering, doorgaans omdat de schuldenaar er financie…

Reageer op het artikel "Recht op (dubbele) kinderbijslag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Kindgebonden budget 2020
Schrijf mee!