InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingdienst & tweede huis in het buitenland

Belastingdienst & tweede huis in het buitenland

Belastingdienst & tweede huis in het buitenland Hoe is uw tweede huis fiscaal belast voor de inkomstenbelasting? Elk jaar kondigt de Belastingdienst aan waarop ze de belastingaangifte extra zullen controleren. Sinds de aangifte over 2007 is het tweede huis en zwart geld of vermogen in het buitenland een speerpunt van de fiscus. Vele mensen melden zwart geld en vermogen in het buitenland. Let hierop bij uw belastingaangifte 2017, 2018 en 2019, want het kan gaan om grote bedragen. Een tweede huis in Frankrijk moet u dus opgeven in box 3 van de inkomstenbelasting en wel tegen de economische waarde en in Frankrijk betaalt u belasting over de overwaarde bij verkoop. Misschien krijgt u door de uitspraak van het Europees Hof van Justitie nu geld terug.

Tweede huisje of vakantiehuis in Frankrijk worden duurder

Vele Nederlanders hebben een tweede huis in Frankrijk. Voor hen zag het er somber uit, omdat de Franse regering een extra belasting wil opleggen aan buitenlanders. Dit kon oplopen van honderden tot duizenden euro's per jaar, afhankelijk van de waarde uw huis in Frankrijk. Op initiatief van toenmalig president Sarkozy heeft de Franse regering betreffende wet gelukkig inmiddels ingetrokken, maar president Hollande van Frankrijk kwam met de belasting op de overwaarde van een tweede huis. Een dubieuze heffing die inmiddels in de rechtbank wordt aangevochten.

Maar EU schrapt deel Franse heffing verkoop tweede huis (update 2015)

Op 27 februari 2015 heeft het Europees Hof van Justitie beslist dat de extra heffing uit 2012 voor niet-ingezetenen met een tweede huis in Frankrijk hooguit 15,5 procent mag zijn en niet 34,5 procent over de winst bij verkoop. Frankrijk moet de te hoge heffing terugbetalen. U moet hiervoor wel een bezwaarschrift bij de Franse Belastingdienst indienen.

De Belastingdienst en een tweede huis hebben

Een tweede huis of vakantiehuis in het buitenland kunnen op zich al lastig genoeg zijn. Met een tweede eigen huis buitenland kunnen namelijk allerlei lokale fiscale problemen optreden, wanneer u niet volledig van de hoed en de rand weet. Zo hebben landen als Italië, Frankrijk en Spanje hun eigen belastingregels, waarop u goed moet letten om geen fouten te manken. Wel of niet een tweede eigen woning kan op dergelijke fiscale rompslomp nog wel eens vast lopen en vervelende gevolgen hebben. Maar daar is nu een extra dimensie bijgekomen: de Belastingdienst in Nederland intensiveert zijn controles verder.

Belastingaangifte 2016, 2017 of 2018

Elk jaar heeft de Belastingdienst in ons land een aantal speerpunten waarop de belastingaangifte in een bepaald jaar extra wordt nagelopen. Bij de belastingaangifte 2007 was dat volgens de Belastingdienst het tweede eigen huis in het buitenland en eventuele andere daar aangehouden tegoeden. Als u alles netjes invult, heeft u natuurlijk niets te vrezen.

Box 3 van de inkomstenbelasting

De extra controle betreft box 3 waarin het vermogen boven de vrijgestelde grens van € 30.000 in 2018 (€ 25.000 in 2017) wordt belast met vermogensbelasting. Hieronder vallen onder meer de spaar- en beleggingstegoeden en het tweede eigen huis. Wie onjuiste of onvolledige aangifte doet, krijgt als hij gesnapt wordt, alsnog de aanslag plus zeer waarschijnlijk een forse boete. En passant worden ook de eventueel verzwegen inkomsten van verhuur van een tweede huis in het buitenland in de aanslag meegenomen. Bovendien is de Belastingdienst extra alert op het hebben van zwart geld door de zogenaamde zwartspaarders. Ook op dit punt is sprake van een intensivering van de opsporingsactiviteiten.

Vermogensbelasting 2017, 2018 en 2019 volgens oplopende rendementsfictie

Waar tot 2017 het tarief voor de vermogensbelasting in Nederland 1,2% was, is dat vanaf 2017 niet meer het geval. Er is sprake van een oplopend belastingtarief en een oplopende rendementsfictie. Dat kan ongunstig zijn bij een tweede woning in het buitenland. Tot 2017 kreeg u meestal een vrijstelling omdat u ook al in het buitenland belasting betaalde voor de woning. In 2017, 2018 en 2019 hoeft dat niet meer zo te zijn. De verrekening van een buitenlandse belasting met de Nederlandse inkomstenbelasting verloopt naar evenredigheid van de belastbare inkomsten in beide landen en die valt bij grote bedragen (een woning in het buitenland) in uw nadeel uit, wat ertoe kan leiden dat er minder verrekend mag worden en er geen volledige vrijstelling geldt.

Zwart geld

De zoektocht van de Belastingdienst naar zwart geld is tot nu toe vooral ingezet bij zwartspaarders in Luxemburg, maar lijkt inmiddels breder te zullen worden aangepakt. Wie tijdig tot inkeer komt, kan van de zogenaamde inkeerregeling bij de Belastingdienst gebruik maken. Wie dat verzuimt en toch wordt gepakt loopt kans op zeer grote boetes. Overigens zijn er nog steeds banken die off shore banking aanbieden in zogenaamde belastingparadijzen, maar het net in Europa lijkt zich met de Europese Spaarrichtlijn en nieuwe afspraken tussen landen steeds verder te sluiten.

Hypotheekrente tweede huis aftrekbaar?

De hypotheekrente voor het tweede huis, niet uw hoofdverblijf dus, is fiscaal niet aftrekbaar. Daar staat tegenover dat eventuele opbrengsten uit verhuur belastingvrij zijn. Bij een eigen huis is dat, wanneer het huis minder dan 70% van het jaar wordt verhuurd.

De financiering van een tweede huis

De regels voor het afsluiten van een hypotheek voor een tweede huis zijn anders dan voor een eerste huis, uw eigen woning. Ik gaf al aan dat de hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar is. Vaak wordt ervoor gekozen om de hypotheek op de eigen woning te verhogen. Zeker als er overwaarde is, maar ook die extra hypotheek en hypotheekrente is niet fiscaal aftrekbaar. Hoofdregel voor een tweede woning is dat tot maximaal 75 procent van de executiewaarde een hypotheek kan worden verstrekt. De rest moet u aanvullen met eigen geld of een andere bron van financiering. Ook in het buitenland kunt u vaak bij een Nederlandse bank terecht, waar ze verder helpen. Hoe ruimhartig de financiering zal zijn, hangt af van het land, de waarde van het tweede huis en uw inkomen. Net zoals in ons land vindt de finale eigendomsoverdracht van een tweede huis pas plaats na de financiële afhandeling en het beschikbaar stellen van de eigendomsakte door de notaris.

Vermogensbelasting Frankrijk

De Franse vermogensbelasting heet l‘impôt de solidarité sur la fortune, ISF. Daarbij worden het vermogen in Frankrijk van een partner en thuiswonende kinderen meegeteld. Het betreft uw vermogen minus leningen. Boven een vermogenswaarde van 1.300.000 euro betaalt u ISF. Houdt u wel rekening met de gemeentelijke taxe foncière en taxe d’habitation.

Slot

Voor het kopen van een tweede huis is eigen geld of een andere aanvullende financiering nodig. De rente en hypotheekrente van die financiering is niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Uw huis niet opgeven voor de belasting is steeds minder een optie, omdat steeds meer landen hun vizier op de eigendommen in hun land hebben gericht. Om er belasting over te heffen en om de gegevens door te geven aan de belastingdienst in Nederland. Laat u zich tot slot ook altijd goed informeren over de regels en gebruiken in het land van bestemming. Toch blijft een tweede huis in het buitenland als recreatiewoning of vakantiehuis, buiten de financiële sores, voor velen van ons iets om van te genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wel of niet een tweede eigen woningWel of niet een tweede eigen woningEen tweede eigen woning is vaak ook uw droomwoning. Of uw tweede huis is een beleggingsobject en voor de verhuur, een va…
Tweede huis in het buitenland en het buitenlands erfrechtTweede huis in het buitenland en het buitenlands erfrechtHebt u vermogen of een tweede huis in het buitenland, dan gelden niet alleen allerlei nieuwe regels voor de belastinghef…
Bankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugBankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugHet bankgeheim in België is niet meer en de inkeerregeling zwart geld betekent ook nog eens een boete. Nederlanders hale…
Tweede eigen huis buitenland, fiscale problemenTweede eigen huis buitenland, fiscale problemenEen tweede eigen huis of vakantiehuis in het buitenland kan erg aantrekkelijk zijn. Ook in 2017, 2018 en 2019. Fiscaal g…
Zwart geld – de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimZwart geld – de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimDe jacht van de Belastingdienst op mensen met zwart geld op een buitenlandse rekening is in volle gang. Ook in 2018 en 2…

Reageer op het artikel "Belastingdienst & tweede huis in het buitenland"

Reacties

Kim, 01-05-2019 11:45 #43
Hallo,
Ik wil graag een appartement kopen en verhuren in Zuid Afrika. Voor 50% gefinancierd met een Zuid Afrikaanse hypotheek.
Hoeveel inkomsten belasting betaal ik in Nederland en Zuid Afrika? Er is een double tax agreement getekend tussen de landen maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dit concreet betekent. En met welke heffingen moet ik nog meer rekening houden?
Vriendelijke groet,
Kim Reactie infoteur, 02-05-2019
Hallo Kim,
Vermogen mag in Zuid-Afrika worden belast, in Nederland kunt u dan een beroep doen op voorkoming van dubbele belasting. Verder kunnen er aan onroerend goed in Zuid-Afrika ook lokale (gemeentelijke) lasten verbonden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Faye, 18-04-2019 10:30 #42
Hallo,

Mijn broer heeft sinds 2008 een apt in Griekenland en woonde daar tot 2011. Nu heeft hij het huis nog steeds niet opgegeven.
Hij wil het wel doen maar is bang voor een enorme boete. Waar kan hij uitvinden hoeveel hij moet betalen.
Ook zei de boekhouder ooit tegen hem: Zolang je schuld hebt (dus hypotheek) heb je geen bezit. Maar nu is het huis bijna afbetaald.

Moet hij het huis alsnog opgeven of maar zo laten? Reactie infoteur, 19-04-2019
Hallo Faye,
Bezit in het buitenland is voor de Nederlandse fiscus vermogen in box 3. Hij kan ervan uitgaan dat dit bezit op enig moment bij de Nederlandse fiscus bekend wordt, Griekenland is onderdeel van de EU. Wellicht is inkeren zonder hoge boete nog mogelijk omdat het niet om geld op een buitenlandse spaarrekening gaat maar om onroerend goed:

https://financieel.infonu.nl/administratie/10124-de-inkeerregeling-wordt-afgeschaft-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Epke, 28-03-2019 12:33 #41
Mijn vrouw en ik hebben eind vorig jaar een 2e woning gekocht in Zuid-Afrika. Deze is deels gefinancierd met Eigen vermogen en voor een deel met het ophogen van de hypotheek op onze woning in Nederland. De hypotheek bestaat dus nu uit twee delen, waarvan we dus voor 1 deel nu geen aftrek meer hebben daar die 'consumptief' besteed is voor de aanschaf van het huis in Zuid-Afrika. De financiering en de waarde zijn netjes aangegeven bij de aangifte over 2018. Tevens is ook netjes het hokje 'ter voorkoming dubbele belasting' aangevinkt. Het lijkt nu alsof ik over 2018 geen bedrag verschuldigd ben aan de belastingdienst over deze woning. Maar kan ik dat in de toekomst wel verwachten als bijv. de schuld op de tweede woning minder wordt? Dit is mij nog niet geheel duidelijk. Reactie infoteur, 29-03-2019
Beste A. Epke,
Als de schuld op de tweede woning kleiner wordt door inbreng van eigen geld is dat niets anders dan een verschuiving in de verdeling van uw vermogen (minder spaargeld, meer in tweede woning). Voor de vermogensbelasting zal dat geen verschil maken. Overigens kan de tweede woning ook in waarde stijgen door stijgende huizenprijzen en zo meer belast worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Hagesteijn, 06-03-2019 12:52 #40
Een kennis van me wil een huisje kopen ondergebracht in een S.C.I. Hij is dus nog geen aandeelhouder van de S.C.I. De vraag is nu hoe hoog zijn de overdrachtskosten.( som van de kosten voor de notaris en staat) Juridisch is en blijft de S.C.I. volgens mij eigenaar en hij krijgt aandelen. Als dit andere kosten zijn dan overdrachtskosten wil ik dot ook graag weten.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 09-03-2019
Beste J. Hagesteijn,
Bij de Société Civile Immobilière SCI verandert het onroerend goed niet van eigenaar, maar verwisselen de aandelen in de SCI van eigenaar. Uw kennis moet over de aandelen 5,7% overdrachtsbelasting betalen plus belasting en premies over de vermogensaanwas, de tax sur la plus value (de meerwaarde).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remon, 17-08-2018 14:25 #39
Samen met mijn vriendin merken we dat in Nederland voor starters er veel eigen vermogen wordt gevraagd om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor een hypotheek.
Nou hebben we erover zitten denken dat we naar Portugal toe willen gaan.
Om hier vervolgens ons eerste huis te kopen dit wilden we doen door eerst grond op te kopen dit direct af te betalen evenals een bungalow.
Kortom als we het vermogen hebben om een bungalow vrijstaand plus grond direct te kunnen aflossen wat zouden we dan aan belastingen kwijt zijn per maand? Reactie infoteur, 20-08-2018
Beste Remon,
Dat hangt ervan af of jullie ook in Portugal gaan wonen. Voor de Nederlandse Belastingdienst maakt het niet uit of u over spaargeld beschikt of over een woning in het buitenland. Wat wel verschil maakt is of u er woont of niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 22-09-2017 14:16 #38
Mijn tante heeft het huis van haar ouders in Engeland geërfd. Nu zijn haar ouders al overleden. Ook heeft zij hun huis in Nederland geërfd. Om de opbrengst van de verkoop van het huis in Nederland te innen, heeft de notaris gemeld dat het eerst in Engeland het een ander geregeld moet worden, voordat dat ze hier aan de slag kan met huis in Nederland. Nu heeft mijn tante ook 2 broers en een zus die recht hebben op het geld. Wat nu? Wat kunnen zij nog doen. Ze hebben haar 100x benaderd maar zij reageert gewoon niet. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Ben,
De notaris heeft kennelijk al een verkoop geblokkeerd. Is er geen executeur aangesteld, kan de notaris dat niet voor u doen? Het is wel zo dat een erfenis afhandelen soms langer duurt dan wenselijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nelson, 20-07-2017 12:58 #37
Mijn vrouw en ik willen graag een huis kopen in Portugal, hoe staat dat belasting technische gezien? Wij wonen nu in een huurhuis in Nederland. Kunnen we een hypotheek in Nederland aanvragen voor een vakantie huis in Portugal? Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Nelson,
Bij mijn weten geven geen Nederlandse banken een hypotheek op een woning in Portugal, ook de buitenland hypotheek van ABN AMRO niet:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/134985-de-buitenland-hypotheek-van-abn-amro.html

Wellicht kunt u bij een Portugese bank terecht. Die banken financieren tot maximaal 70%, u moet dus wel eigen geld inbrengen.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold, 15-10-2016 12:48 #36
Ik ben ingeschreven in Australië en sta op het punt aan huis te kopen. Mocht ik voor wat voor reden dan ook terug naar Nederland komen en mezelf inschrijven in Nederland, wat zijn dan de gevolgen belasting technisch gezien?

Henk, 13-06-2016 19:26 #35
Hallo ik heb een vraag, mijn dochter heeft een aantal jaren op Curaçao gewoond en heeft daar 4 jaar geleden een huisje gekocht. Inmiddels is ze in mei 2 15 weer terug in Nederland gaan wonen, het huis op Curaçao heeft ze verhuurd van de huur kan de hypotheek afgelost worden, ze heeft trouwens op Curaçao altijd belasting aangifte gedaan.
Nu komt de ham vraag mijn dochter wil nu in Nederland met haar vriend in Nederland een huis kopen, kan het nu zo zijn omdat zij op Curaçao al een hypotheek heeft dat ze daar door in Nederland geen hypotheek meer kan krijgen. (moet ze het trouwens melden bij de hypotheek verstrekker in Nederland.) Ook heeft ze nu van de belasting bericht gehad dat ze belasting moet invullen en ook een aparte over wereldopgave, heeft dit alles gevolgen voor een hypotheek in Nederland te krijgen?
Groet Henk Reactie infoteur, 27-04-2018
Hallo Henk,
De wereldopgave houdt in dat bij de belastingaangifte inkomstenbelasting 2016, 2017 of 2018 het wereldinkomen moet worden opgegeven inclusief vermogen in het buitenland. Een bank in Nederland is van een hypotheek op Curaçao zeer waarschijnlijk niet op de hoogte, een hypotheek waar kennelijk een huur tegenover staat. Een bank vraagt wel om naar waarheid in te vullen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Oscar, 02-06-2016 21:34 #34
Als in Oostenrijk winst gemaakt wordt bij de verkoop van onroerend goed dient er 25% belasting over de winst te worden betaald. Ik heb gehoord dat deze betaalde belasting weer afgetrokken kan worden als: voorkoming dubbele belasting. Mag deze belasting in Box 1 worden afgetrokken of moet dit in Box 3 gedaan worden? Reactie infoteur, 03-06-2016
Beste Oscar,
Als u in Nederland belastingplichtig bent kunt u de dubbele belasting verrekenen met wat u in Nederland moet betalen aan belasting. Het is dus geen aftrekpost in box 1 of 3, maar een vermindering van de post inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Key, 23-05-2016 13:53 #33
Is het verstandig om dit met terugwerkende kracht nog aan te geven? Het lijkt er op dat de belastingdienst het e.e.a. aan het uitzoeken is omdat we nog geen definitieve aanslag hebben gekregen. Heeft u enig idee hoe we aan de gegevens van de woning kunnen komen? Het is in Indonesië niet zo dat je een WOZ waarde hebt. Reactie infoteur, 23-05-2016
Beste Key,
Voor het buitenland neemt u de waarde in het economische verkeer. Als het e.e.a. wordt uitgezocht kunt de Belastingdienst via een correctie op uw belastingaangifte maar beter voor zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Key, 24-04-2016 13:58 #32
Mijn vrouw is in 2014 vanuit Indonesië naar Nederland geïmmigreerd. Ze heeft daar een eigen woning haar naam staan. We hebben dit huis nooit bij de belastingdienst in Nederland als bezit aangegeven, omdat we het al 3 jaar te koop hebben staan en het dus kwijt willen.

Moeten we het huis aangeven in box 3, of is dit niet nodig vanwege het belastingverdrag met Indonesië? Kunnen we eventueel aangeven dat we al in Indonesië belasting betalen en hoeven we dan in Nederland geen belasting hierover te betalen? Zo ja, is het verstandig om dit nog met terugwerkende kracht te doen? Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Key,
1. Door het belastingverdrag kan een dubbele heffing worden voorkomen, maar dat zou best nog kunnen betekenen dat er bijbetaald moet worden.
2. De woning is box 3 vermogen geworden in 2014 als uw vrouw op 1 januari 2014 al in Nederland was. In het andere geval is zij voor 2014 voor een aantal maanden belasting verschuldigd in Indonesië en de rest van het jaar in Nederland. Dan zou ze pas met ingang van belastingjaar 2015 de woning in box 3 moeten opgeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karel, 23-04-2016 09:27 #31
Mijn moeder heeft nu ongeveer 10 jaar een huis op Bonaire, ze is al 5 jaar met pensioen en woont in Nederland in een huur huis. Ze betaalt erfpacht en belastingen op Bonaire voor dit huis en verhuurt dit ook. Ik ben er achter gekomen dat ze nooit erbij heeft stil gestaan om het op te geven aan de belasting dienst in NL. Nu is mijn vraag wat de gevolgen kunnen zijn als we het nu wel gaan opgeven aan de belastingdienst. En wat is voor ons nu de beste oplossing en hoe kunnen we dit het beste gaan pakken om mogelijke schade/boetes te beperken? B.v.d. Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Karel,
Het is inderdaad box 3 vermogen dat opgegeven moet worden en gevolgen kan hebben voor niet alleen de belastingheffing maar ook de toeslagen. Vooral als zij niets opgeeft en uw moeder wordt gesnapt door de belastingdienst, kunnen de boetes hoog zijn. Anderzijds kunnen er vragen komen als er plotseling een woning in box 3 verschijnt. Ze kan altijd aangeven dat ze al in Bonaire belasting betaalde en dacht dat daarmee de kous af was en er dus geen opzet in het spel is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eline, 12-04-2016 18:44 #30
Samen met onze zoon en schoondochter hebben wij een appartement in Zuid Afrika gekocht. Als wij er niet zelf wonen, willen wij het verhuren. Wat zijn de consequenties hiervan? Moeten wij dubbele belasting betalen? Graag uw advies/mening. B.v.d. Reactie infoteur, 13-04-2016
Beste Eline,
Er is inderdaad een belastingverdrag op nationaal niveau tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Zuid-Afrika voor het vermijden van dubbele belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ivelina, 14-03-2016 18:21 #29
Ik heb een thuis in Bulgarij sinds 2009. In 2013 ik ben Nederlandse officieel geworden. Ik betaal in me eigen land belasting over mij huis. Moet ik hier ook dat doen? Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste Ivelina,
Er is een belastingverdrag met Bulgarije om een dubbele heffing in de inkomstenbelasting te voorkomen. Als u belastingaangifte inkomstenbelasting in Nederland doet, kruist u aan dat u geen dubbele heffing wilt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van den Heuvel, 03-03-2016 11:25 #28
Ik heb de volgende vraag.Ik heb een vakantiewoning in Duitsland, gedeeltelijk gefinancierd met een Duitse hypotheek.
Wat moet ik opnemen in de aangifte : De waarde van het huis weet ik, maar moet ik ook de Duitse hypotheek vermelden?

Mvg Reactie infoteur, 03-03-2016
Beste Van den Heuvel,
De Duitse hypotheek minus 3000 euro kunt u op uw vermogen in box 3 in mindering brengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacob Schipper, 29-02-2016 12:50 #27
Een kennis van mij is Engelsman en heeft in Engeland ook een eigen huis. Hij is vorige jaar mei naar Nederland verhuisd en woont officieel samen met zijn vriendin, waarmee hij ook nu een kind heeft die hij officieel ook als zijn kind erkend heeft.
In 2015 heeft hij ook een goede baan in Nederland gevonden, waarover door de werkgever loonbelasting wordt geheven.
Het eigen huis in Engeland wordt verhuurd en hierop rust een stevige hypotheek en een lening van zijn ouders, waardoor het praktisch voor 100% is gefinancierd.
Hij is officieel ingeschreven in het woonhuis van zijn vriendin, die zelf ook een zeer goed inkomen heeft. Volgens de belastingdienst kan alleen aangifte worden gedaan d.m.v. een M-biljet; dus niet elektronisch.
Ik heb begrepen dat een eigen huis in Engeland anders wordt behandeld dan in Nederland, waarbij huurinkomsten van die woning wel moeten worden opgegeven. Wat en of hiervan nog kosten mogen worden afgetrokken, b.v. de rente of onderhoud is mij niet bekend. Afgezien van die aftrekbaarheid van kosten doet zich de vraag voor of in het kader van voorkoming van dubbele belastingheffing de aanslag(en) in Engeland kunnen worden verrekend met de in Nederland betaalde belasting. Dit aangezien -als het een tweede woning in Nederland zou betreffen- hier de verhuurbijdragen niet belast worden, maar ook de hypotheekrente niet afgetrokken mag worden. Graag een reactie. Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Jacob Schipper,
Als iemand door emigratie of immigratie een deel van een jaar in Nederland woont, moet er dat jaar inderdaad een M-biljet worden gebruikt. Het M-biljet bevat vele vragen met onder andere achterin de vraag " aftrek om dubbele belasting te voorkomen". Deze vraag kan worden gebruikt, omdat er een belastingverdrag inkomstenbelasting is met het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is voor een tweede huis de datum van 1 januari belangrijk. Omdat uw kennis op 1 januari 2015 nog niet in Nederland woonde, wordt deze woning in Nederland niet als vermogen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eva, 08-02-2016 19:43 #26
Hallo, een kennis heeft een 2e huis in Ghana. Sinds haar man een paar jaar geleden is overleden, gaat zij niet meer naar Ghana en is het huis nu bewoond door lokale bevolking.
Zij wil van de woning af - eventueel wil zij de woning zelfs schenken aan de mensen die er nu wonen, maar we hebben geen idee hoe en wie, wat zij hier allemaal voor moet regelen. Hoe zij dit moet aanpakken. Hopelijk kunt u ons adviseren. Reactie infoteur, 10-02-2016
Hallo Eva,
Als uw kennis geen eigenaar meer wil zijn, moet de woning officieel worden overgeschreven op naam van een ander die dan eigenaar wordt. Als het huis wordt verkocht, maar ook als dit om niet is (een schenking). In Ghana kunt u hiervoor het beste een betrouwbare advocaat inschakelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Regina Gunak Durgaram, 06-01-2016 17:52 #25
Ik woon permanent in Turkije en ben Nederlandse van geboorte. Omdat ik vaak in NL kom heb ik zonder hypotheek dus contant een flat in Amsterdam gekocht. De flat is niet verhuurd en mijn zoon gaat zo nu en dan daar blijven en boel in de gaten houden. Wat zijn de belasting kosten op mijn flat? Moet ik als niet ingezetene vermogens- of onroerend goed belasting betalen?
Zo ja, hoeveel is dit en per wanneer moet betaald worden? Reactie infoteur, 07-01-2016
Beste Regina Gunak Durgaram,
Ook als u in het buitenland woont en in Nederland een huis hebt, wordt hierover in Nederland belasting geheven in box 3 van de inkomstenbelasting. Verder hebt u de gemeentelijke belastingen zoals de onroerend goed belasting en de rioolheffing en waterschapslasten. Met Turkije bestaat er wel een belastingverdrag om een dubbele belastingheffing te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 26-12-2015 21:08 #24
Beste infoteur,

In Nl beschik ik over een huurwoning en ik werk hier ook.
Ik ben mij nu aan het oriënteren om een vakwoning te kopen in Spanje. Heb ik recht op de hypotheek rente aftrek?
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen en waar ik rekening mee moet houden op financieel/fiscaal gebied.

Vriendelijke groet Reactie infoteur, 27-12-2015
Beste M,
Als u in Nederland woont, is een woning in Spanje fiscaal gezien een tweede woning zonder hypotheekrenteaftrek. U betaalt ook in Spanje belasting over de woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D., 19-12-2015 11:51 #23
Beste Infoteur,

Mijn vrouw heeft een appartement op (onder andere) haar naam staan in China, maar ze woont daar allang niet meer.
Doordat de overheid het zal slopen hebben zij het opgekocht en krijgt ze ergens tussen 70.000 en 80.000 euro.

- Als wij dit correct naar Nederland willen brengen, wat moeten wij dan doen?
- Hoe zit het belastingsgewijs? (Hoeveel) Moet er betaald worden voor deze inkomsten?

Vriendelijke groet,

D. Reactie infoteur, 20-12-2015
Beste D,
De economische waarde van het appartement, het aandeel van uw vrouw daarin, telt mee in box 3 van de inkomstenbelasting als het op 1 januari van een jaar in haar bezit is. Nu het verkocht is zal hetzelfde gelden voor het bedrag dat per 1 januari aanstaande op haar rekening staat. Dit is tegen 1,2% met een vrijstelling van ruim 21.000 euro per persoon. Verder is er geen inkomstenbelasting over verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 16-10-2015 15:51 #22
Goedendag ik heb een vriendin op curacao wonen en zij vertelde me laatst een wat ingewikkeld verhaal en we vragen ons nu af hoe of wat. Haar schoonmoeder is vorig jaar ook weer op curacao komen wonen, ze is rond de 70 jaar. Begin jaren negentig heeft zij een huis gekocht op Bonaire maar ze vertrok naar NL eind 93 en heeft toen de woning op naam van haar zoon gezet zodat hij er in kon blijven wonen. Maar ook hij is naar NL vertrokken na een paar jaar. Iemand op Bonaire heeft toen als het ware de zorg van de woning op zich genomen, het huis werd verhuurd en met dat geld werd de hypotheek betaald en de erfpachtbelasting. Nu is het huis afbetaald en wil de schoonmoeder het huis verkopen zodat ze op curacao een huisje kan kopen. Maar het huis staat op naam van haar zoon. Ze hebben daar beiden niet echt bij stil gestaan. Dus ze dachten dan zetten we de woning weer op naam van de schoonmoeder en klaar is Kees. Maar sinds 2010 is er veel veranderd en dat kan dus niet meer. Nu willen ze het verkopen en dat de zoon het geld niet aanneemt maar als het ware schenkt aan zijn moeder zodat ze een huisje kan kopen op curacao ( als ze die al vindt want de huizen zijn daar best prijzig )… Maar wat moeten ze belasting technisch doen. Die moeder betaalt dan overdrachtsbelasting en de belasting wat op Bonaire betaald moet worden. Maar wat moeten ze verder doen?

Alvast bedankt
Saskia Reactie infoteur, 16-10-2015
Beste Saskia,
De fiscaal goedkoopste oplossing is waarschijnlijk dat het huis wordt verkocht onder de afspraak dat de zoon met dat geld een nieuw huis voor zijn moeder koopt, waarin ze de rest van haar leven mag blijven wonen. Het huis is nu wettelijk gezien eigendom van de zoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvie, 22-08-2015 10:10 #21
Hey,
ik ken iemand die een appartement heeft geerfd in Italie, hij heeft dit niet aangegeven, hij verhuurt dit niet. Hij komt zelf uit Belgie, wat is de boete voor het niet aangeven van een tweede woning in het buitenland?
Mvg Sylvie Dirckx Reactie infoteur, 23-08-2015
Hey Sylvie,
Op het moment van erven is er belasting op verschuldigd en daarna ook gedurende het jaar. Hoeveel belasting moet worden betaald, is mede afhankelijk van de vraag of het een tweede verblijf is, wat er in Italië is betaald en dat er tussen België en Italië een belastingverdrag bestaat om een dubbele heffing te voorkomen. Het kan ook zijn dat er nalatigheidsinteresten moeten worden betaald en bij niet op tijd betalen de zaak voor het gerecht komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Collin, 24-06-2015 14:27 #20
Hi,
Wij hebben een huisje van tante geërfd. Nu willen we dat aan een Française verkopen en daar betalen we dan overwaarde belasting over. Wellicht kunnen we dat terugvorderen bij het Europese hof. Het geld uit de verkoop komt dan op een Franse rekening of een Nederlandse. Wat is handig en wat kunnen de gevolgen zijn?
Mvg
Collin van Noortwijk Reactie infoteur, 24-06-2015
Hi Collin,
Gebruikelijk is dat het geld wordt gestort op een derdenrekening van de notaris en vervolgens op de rekening die u zelf aangeeft. Als u in Nederland woont, is de keuze voor een Nederlandse rekening het handigste. Aan deze buitenlandse overboeking kunnen wel extra kosten verbonden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 03-06-2015 19:16 #19
Hi,
nu wil mijn zus haar huisje in Frankrijk aan mij schenken. in Frankrijk betaal je overdrachtsbelasting, gerelateerd aan het aankoopbedrag. nu is dat bedrag nihil. Hoe gaat het dan? Ik snap dat ik wel schenkingsbelasting betaal over de economische waarde, maar waar wordt de overdrachtsbelasting op gebaseerd? Ook over de economische waarde…

groet
Ton Reactie infoteur, 04-06-2015
Hi Ton,
In de schenkingsakte zal een bedrag worden genoemd en dit bedrag is vervolgens uitgangspunt voor de overdrachtsbelasting als het een realistische waarde is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 27-03-2015 16:17 #18
Hallo,

Wij hebben een heel klein woning in Tsjechie, waarde ongeveer 20 000 euro. Wij betalen in Tsjechie Onroerend goed belasting daarvan, tis klein bedrag in Tsjechie 0.3 %

Wat ik begrepen heb, moeten we dus deze ook in box 3 opgeven. Maar moeten we dus ook hier in Nederland belasting daarvan betalen? nee toch?

Groetjes Anna Reactie infoteur, 28-03-2015
Hallo Anna,
In Nederland betaalt u hiervoor boven de vrijstelling in box 3 vermogensbelasting, maar niet nog eens een gemeentelijke belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 19-03-2015 19:42 #17
In de meeste belastingverdragen wordt alleen gesproken over "Inkomen uit onroerende zaken". Er staat ook altijd in dat alle zaken waarover het verdrag niet gaat in principe in Nederland belastingplichtig zijn. Ik heb er een paar doorgenomen en ik kwam alleen bij het verdrag met Frankrijk tegen dat daar ook expliciet gesproken wordt over "Vermogen over onroerende zaken". Als met "Inkomen uit onroerende zaken" alleen wordt bedoeld de opbrengsten van verhuur, dan zou Nederland zou als het kwaad wil doen gewoon de volle box 3 belasting kunnen heffen op de waarde van een tweede huis in het buitenland, behalve Frankrijk (en andere landen waarin het expliciet staat).

Klopt het dat juridisch bezitters van tweede huizen in heel veel landen eigenlijk toch aangeslagen zouden kunnen worden, zonder beroep op dubbele belastingaftrek, maar dat Nederland dit gelukkig niet doet, of zit ik er helemaal naast? Als ik gelijk heb, dan vind ik dit wel een heel groot hiaat in de belastingverdragen. Ik hoop dat ik niet gelijk heb… Reactie infoteur, 20-03-2015
Beste Tom,
De term inkomsten betekent dat het onroerende goed onder de inkomstenbelasting valt. Zo is dus wel met deze landen een dubbele heffing te voorkomen als er ook een belastingverdrag is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miko, 16-03-2015 13:29 #16
Mijn echtgenote is Brits en heeft een woning in GB die we gaan verkopen. Wij hebben in GB altijd de belastingen gedaan over inkomsten/vermogen van dit huis. Wat gebeurt er als we het vermogen van de verkoop van de woning naar NL willen verplaatsen voor aanschaf van een huis? Is dit vermogen dan nog belastbaar? Reactie infoteur, 16-03-2015
Beste Miko,
Als u het vermogen gebruikt om een eigen woning te kopen voor eigen bewoning, zit dat vermogen in box 1 in plaats van box 3 en wordt dus niet niet langer als vermogen belast. Overigens wordt voor box 3 gekeken naar de peildatum van 1 januari van een belastingjaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Louise Schaapveld, 03-03-2015 18:38 #15
Ik heb een tweede woning in Zuid-Afrika. Ik geef de waarde ook op in box bij de de inkomstenbelasting. Wat betekent nu het artikel "'voorkomen van dubbele belasting", wanneer heb je daar mee te maken of komt de waarde altijd in box 3 terecht. Ter informatie: ik Ik betaal in Zuid-Afrika onroerend goed belasting. Reactie infoteur, 04-03-2015
Beste Louise Schaapveld,
Er is een belastingverdrag met Zuid-Afrika. Dat zou van toepassing kunnen zijn als u in beide landen voor het onroerend goed inkomstenbelasting moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stefan, 03-12-2014 14:18 #14
Mijn vriendin en ik willen begin volgend jaar met ons spaargeld een vakantiehuis in Spanje kopen. Deze willen we voornamelijk gaan verhuren zodat we een extra bron van inkomsten hebben. Daarnaast heb ik de mogelijkheid om 2 vakantiehuizen van vrienden van ons in Spanje aan de Costa Blanca tevens te verhuren. Dit zijn dus 3 huizen waarvan 1 van onszelf zal zijn. Hoe zit dit betreft BTW afdragen en inkomstenbelasting? Wat ook als ik een BV opstart om deze 3 huizen (en wellicht meerdere in de toekomst) te verhuren?

Ik lees overal dat ons eigen huis in box 3 valt, wat volgens mij inhoudt dat je tot 20.000 euro mag bij verdienen betreft verhuur en daarboven 1,2% moet afdragen. Maar heel duidelijk is mij dit niet allemaal. Ik hoor het graag van u. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Stefan Reactie infoteur, 03-12-2014
Beste Stefan,
Als u in Spanje een huis verhuurt, krijgt u te maken met de btw en belasting in Spanje. In Nederland is dit mogelijk box 3 vermogen waarbij u inderdaad 1,2% betaalt over de waarde van het huis minus hypotheek minus vrijstelling. Het is ook zo dat door het belastingverdrag met Spanje een dubbele heffing kan worden voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinus, 18-08-2014 13:15 #13
Ik woon al 40 Jaar in Australië en zou graag een kleine flat willen kopen in Holland om drie maanden van het jaar door te brengen. De rest van het jaar wil ik het verhuren aan toeristen of studenten.
Ik ben nog steeds Hollander maar ben niet zeker of dat wettelijk mogelijk is, en welke belastingen ik moet betalen. Voordat ik de woning koop probeer ik meer informatie uit te vinden.
Thanks Rinus Reactie infoteur, 18-08-2014
Beste Rinus,
U kunt een flat kopen in Nederland. U betaalt gemeentelijke belastingen, plus voor de riolering (waterschapslasten) en als het niet voor eigen bewoning is ook vermogensbelasting (1,2%). Over de huur betaalt u geen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 01-08-2014 10:37 #12
Beste Zeemeeuw,

Dank voor het antwoord? Toevallig ook enig idee waar ik meer informatie kan vinden over belastingtarieven en toeristenbelasting in Spanje/ Catalonië?
Ik zoek me suf, maar lukt niet om het te vinden.

Dank vast!
Ben Reactie infoteur, 01-08-2014
Beste Ben,
De Spaanse website is http://www.agenciatributaria.es/
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 23-07-2014 21:40 #11
Goedenavond, ik heb een huis in Spanje wat ik via Airbnb wil verhuren. Op het huis zit geen hypotheek. Wat betekent dit voor het betalen van belasting in Spanje en/ of Nederland?

Groeten,
Ben Reactie infoteur, 24-07-2014
Beste Ben,
In Spanje zijn woning en huur belast, in Nederland alleen de woning (box 3). U kunt gebruik maken van de regeling voorkoming dubbele inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erwin, 06-07-2014 15:03 #10
Ik woon en werk in het buitenland (huur) maar heb sinds kort een huis in Nederland gekocht. Mijn vriendin (niet officieel mijn partner) gaat hier wonen (geen huur). Ik ben ook wel aanwezig maar niet zo vaak (ik ben meer dan de vereiste 184 dagen in het buitenland voor mijn werk).

Kan ik dan gewoon kiezen voor de belasting om het huis in box 3 te belasten? Of ben ik meteen 'binnenlands' belastingplichtig?

En nog een laatste vraag: mocht ik mij inschrijven, dan neem ik aan dat ik buitenlands belastingplichtig ben en mijn inkomsten niet dubbel hoef op te geven klopt dat? Reactie infoteur, 06-07-2014
Beste Erwin,
Als met het land waar u woont en werkt een belastingverdrag met Nederland bestaat, is er geen dubbele belasting maar kan het wel zijn dat u in beide landen belastingaangifte doet (belasting wordt verrekend). Een huis in Nedelands terwijl u in het buitenland woont en werkt, is box 3 van de inkomstenbelasting. Bij uw aangifte geeft u dan aan dat u geen dubbele belasting met het buitenland wil (als er een verdrag is).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. Thoonsen, 11-04-2014 14:12 #9
Hallo,
Ik heb een huis gekregen in Zuid-Afrika voor niets. 1. Moet ik dit opgeven aan de Nederlandse belasting?
2. Voor hoeveel word je dan jaarlijks aangeslagen?

Fred. Reactie infoteur, 16-12-2018
Hallo F. Thoonsen,
Als u in Nederland belastingplichtig bent, is de waarde van de woning minus hypotheek vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. De belasting wordt geheven naar de stand van uw vermogen per 1 januari (1,2% boven de vrijstelling):

https://financieel.infonu.nl/belasting/120289-hoeveel-belastingvrij-vermogen-in-2017-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mieke Gusinu, 27-03-2014 10:29 #8
Hallo,
Gedwongen door de liefde voor zijn land en met het idee dat als de ouders wegvallen je een adres nodig hebt om te verblijven, hebben wij in de jaren 80 een huisje gekocht op het eiland waar mijn man vandaan komt.
Na een zwaar leven van hard werken en de touwtjes aan elkaar knopen, is hij nu met pensioen en gaat er de wintermaanden heen. Samen gaan we er dan nog een paar weken in voor en najaar naartoe.
Echter door al die belastingen die in Nederland en in Italië geheven worden, zien we ons verblijf daar in rook opgaan, gewoon omdat het niet meer te betalen is voor ons. Wat dit voor ons gaat betekenen en speciaal voor mijn man, dat leed is niet in woorden uit te drukken.
Wij hebben altijd alles netjes aangegeven bij de belastingen, hier in Nederland en in Italië en daarom ook betalen we al jaren dubbel en dwars belasting.
Daar moet je wel betalen anders halen ze je het huisje b.w.v. spreken onder je achterste vandaan, we hebben gezien hoe dat gaat, dichtgetimmerd en verzegeld en dat is niet wat wij willen, maar dubbel betalen ook niet.
In Nederland wonen wij gehuurd, het huisje in Italië is afbetaald en eigendom.
Hoe moeten wij nu voorkomen en op wat voor manier moeten wij dit aangeven, zodat wij niet meer dubbel betalen?
Eén Europa is een mooie gedachte maar tot nu toe is er voor de Europese inwoner het er niet eenvoudiger op geworden en lijkt het niet voor "de gewone man" te zijn gemaakt
Met vriendelijke groet,
Mieke! Reactie infoteur, 27-03-2014
Hallo Mieke Gusinu,
Bij de aangifte inkomstenbelasting is er altijd een post aanwezig dat heet "aftrek om dubbele belasting te voorkomen", maar dan moet het echt om zaken gaan die volgens u nu tweemaal belast zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. van der Werf, 09-02-2014 21:08 #7
Wij zitten nu ook behoorlijk met ons handen in het haar. Wij zijn een zaak opgestart in 2012 en zijn behoorlijk opgelicht geworden waardoor we tot nu toe alleen maar verlies hebben geleden. Nu krijgen we van de belasting bezoek en voor hun neus crasht ook nog eens onze pc met de boekhouding er in. Gelukkig is het alleen van 2012, maar hebben wel alle aangiftes nog van de desbetreffende oplichters. Maar wat we nu kunnen doen, is het volgende, de belastingdienst wilt hebben dat we alles voorleggen en uitprinten zowel zakelijk als privé bank en zakelijke en privé mailtjes moeten we uitprinten van de jaren 2012 en 2013. Dit mag niet op een usb stick staan want dat wilt meneer niet. (terwijl het is toegestaan en dit duidelijk op hun website staat). Heeft iemand hier ervaring mee? Reactie infoteur, 10-02-2014
Beste J. van der Werf,
Wellicht is meneer bang voor virussen en kan een usb stick niet op de pc worden geladen (ter voorkoming van besmetting).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 05-11-2013 10:25 #6
Reactie op Patricia's vraag:
Ik zit in een soortgelijke situatie. Ik woon en werk in het buitenland, de voormalige eigen woning in NL is nu een zgn. tweede woning omdat wij in het buitenland ook een woning hebben gekocht. (Als u in het buitenland in een huurwoning woont, dan kan het anders zijn, maar dan mag uw huis in NL niet aan derden ter beschikking gesteld zijn (verhuurd en/of familieleden. Eigen kinderen zijn daarop een uitzondering).

Een tweede woning in NL valt ALTIJD onder de NL inkomstenbelasting, namelijk in box 3, dus niet onder de belasting van uw woon/werkland! Spaarrekeningen in NL vallen wél onder de belasting van uw woon/werkland.

Als u woont en werkt in het buitenland mág u kiezen om als binnenlandsbelastingplichtige in NL te worden behandeld, maar in de praktijk is dit niet handig (veel rompslomp met verrekenen e.d.). Gevolg is dat u, als buitenlandsbelastingplichtige, geen recht hebt op het heffingsvrije vermogen van box 3, momenteel zo'n €21.000 pp. U betaalt dus 1,2% box 3 belasting over de volle WOZ waarde van uw huis in NL minus de hypotheekschuld. Inderdaad geen aftrek van hypotheekrente, maar als uw woning verhuurd zou zijn, dan zijn de verhuurinkomsten geheel belastingvrij!

Bij een afbetaalde tweede woning in NL is box 3 een hele dure box! (je betaalt dan 1,2% over de volle WOZ waarde zonder aftrek wegens hyp.schuld).
Heeft u nog een grote hypotheekschuld op uw woning in NL dan betaal je veel minder belasting in box 3, daarentegen betaal je wel zelf voor de hypotheekrente. (maar je hebt daar wel een geldlening voor) Reactie infoteur, 05-11-2013
Beste Saskia,
Aangifte als binnenlands belastingplichtige is meer werk, maar dan is er wel de vrijstelling in box 3. Afhankelijk van de tarieven in het het woonland en het belastingverdrag kan een binnenlandse belastingaangifte voordeliger zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 04-11-2013 10:30 #5
U schrijft: "… opbrengsten uit verhuur belastingvrij zijn, wanneer het huis minder dan 70% van het jaar wordt verhuurd."

Ik kan hier niets over vinden op internet, behalve in combinatie met tijdelijke verhuur van een eigen woning, geen tweede woning. Is dit iets nieuws en heeft u een link?

Tweede vraag: heeft de belastingdienst het recht om te vragen om een kopie van de verhuurovereenkomst in geval van verhuur tweede woning? Reactie infoteur, 04-11-2013
Beste Saskia,
1. De huuropbrengst uit een tweede woning is belastingvrij (niet voor de eigen woning inderdaad).
2. Als u uw woning niet bedrijfsmatig verhuurt, zie ik niet in waarom de belastingdienst uw huurcontract wil zien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 14-03-2013 15:37 #4
Hallo,
Ik woon&werk in het buitenland en heb mijn '2de' woning in Nederland. Ik heb dus geen inkomen meer in Nederland en dus zoiezo al geen recht om mijn rente af te trekken van de belasting. Wat zijn de gevolgen voor mijn Nederlandse belasting verplichtingen om mijn 2de huis in Nederland te hebben? Ook met name omdat er niemand op dat adres geregistreerd zal staan?
Bij voorbaat hartelijk dank!

Patricia Reactie infoteur, 05-11-2013
Beste Patricia,
Als u bezit in Nederland hebt maar in het buitenland woont, moet u in Nederland belastingaangifte doen. U kunt daarbij kiezen voor een belastingaangifte als binnenlands of buitenlands belastingplichtige.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renate, 25-09-2012 14:05 #3
Wij zijn onlangs van Engeland naar Nederland verhuist en hebben nog een koopwoning in Engeland dat we verhuren. In Nederland hebben wij een huurhuis. Hoe geven we dit aan bij de belasting en betalen we hier belasting over in Nederland? En hoeveel is dat? Ik kan hier heel weinig over vinden.
In Engeland werd aangegeven dat we het daar wel bij de belasting moeten aangeven en dat als we woonachtig waren gebleven in UK we belasting betalen over het geld wat je er aan verdient (hypotheek en kosten die je aan het huis hebt niet meegerekend). Echter wonen we nu in Nederland en weet ik dus eigenlijk niet of we er slim aan doen om het huis te behouden. Reactie infoteur, 16-12-2018
Beste Renate,
1. In Nederland betaalt u over uw vermogen minus de vrijstellingen 1,2 % vermogensrendementsheffing. De economische waarde van uw huis in Engeland minus de hypotheek die erop rust, wordt als vermogen gezien.
2. Er is een belastingverdrag met de UK waardoor in Nederland belasting wordt geheven en u een dubbele heffing kunt voorkomen. In Nederland betaalt u over de ontvangen huur geen inkomstenbelasting.
3. Voor de vrijstellingen van de heffing op vermogen, verwijs ik u naar het artikel:

https://financieel.infonu.nl/sparen/64892-vermogensrendementsheffing-2017-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 27-08-2012 23:36 #2
Mijn kinderen, zijn minderjarig, hebben een huis in Spanje geerfd van een Engelse "oom". Op wie zijn naam komt dan de belasting? En wat als zij de woning een paar keer per jaar willen verhuren? En wat als zij over een paar jaar 18 worden?
Mvrgr. J Reactie infoteur, 28-08-2012
Beste Jeroen,
1. Inkomsten en vermogen van een minderjarig kind worden toegerekend aan de ouder die het gezag over het kind uitoefent.
2. Als er ook in Spanje belasting wordt betaald, moet u de belastingdienst in Nederland vragen om een dubbele heffing te voorkomen. Zo zijn de inkomsten uit vermogen in Nederland niet belast, maar betaalt u wel 1,2% vermogensrendementsheffing over de economische waarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Utrecht, 28-06-2012 11:07 #1
Als ik een chalet in Italië koop, betaal ik dan ook in Italië belasting? En als ik het verhuur, ook dan een percentage aan Italie's belastingdienst. Dus dubbel? In Nederland moet ik er ook voor betalen. Vriendelijke groet, Ria Reactie infoteur, 28-06-2012
Beste Utrecht,
U betaalt ook in Italië belasting voor een tweede huis, maar kunt dat laten verrekenen bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting met de belasting die u in Nederland voor uw tweede huis betaalt om zo een dubbele heffing te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 43
Schrijf mee!