InfoNu.nl > Financieel > Belasting > WOZ-waarde 2019 omhoog

WOZ-waarde 2019 omhoog

WOZ-waarde 2019 omhoog De WOZ-waarde 2019 gaat omhoog, zoveel is zeker. Door stijgende huizenprijzen op de woningmarkt, stijgt de WOZ. De WOZ-waarde 2018 steeg en dat zal ook in 2019 het geval zijn. Dat hoeft nog niet te betekenen dat u heel veel meer belasting moet betalen, want belastingtarieven kunnen omlaag. Per gemeente kan dit anders zijn, waar de een meer OZB moet betalen merkt de ander weinig van de hogere waarde van de woning. Maar let op, dan is er nog de belastingheffing van de waterschappen en de inkomstenbelasting van het Rijk.

Huizenprijzen stijgen

WOZ-waarde 2019 stijgt

De WOZ-waarde 2019 is de waarde van uw woning per 1 januari 2018. Het is de waarde volgens de gemeente waarin de woning staat. De gemeente houdt daarbij vooral rekening met de woningen in uw buurt en als het even kan de woningen die een beetje op uw woning lijken. Denk aan een vergelijkbare locatie, grote van de woning en staat van onderhoud. Omdat de woningprijzen in 2017 zijn gestegen, is de waarde van uw woning op 1 januari 2018 hoger en dus de WOZ-waarde 2019. In het voorjaar van 2019 valt de WOZ-beschikking in uw brievenbus en krijgt u de woonlastennota. Dan weet u hoeveel u meer aan gemeentelijke lasten moet betalen. Een belangrijk deel hiervan hangt samen met de gestegen huizenprijzen.

Meer OZB betalen

De onroerende zaakbelasting OZB is direct aan de woningwaarde gekoppeld. Blijft het percentage gelijk, dan leidt een hogere WOZ automatisch tot een hogere OZB-aanslag. Of dat ook bij u het geval zal zijn, is echter nog de vraag. Er zijn gemeenten die het tarief verlagen om de belasting voor de burgers gelijk te houden. En dat scheelt natuurlijk enorm, woont u in een gemeente waarin de WOZ-waarde gemiddeld met 10% stijgt en blijft het tarief gelijk, dan gaat u dat direct in de portemonnee merken.

Meer inkomstenbelasting betalen

In de inkomstenbelasting kennen we het huurwaardeforfait (eigenwoningforfait). Ook dit forfait is een percentage van de WOZ-waarde. Blijft dit percentage gelijk, of stijgt de WOZ-waarde meer dan het tarief daalt, dan gaat u meer inkomstenbelasting betalen. Alleen, omdat uw woning in waarde is gestegen.

Meer waterschapslasten betalen

Ook de waterschapslasten zijn voor een deel gebaseerd op de WOZ. Een hogere WOZ betekent bijna altijd dat u meer waterschapslasten moet afdragen. Waterschappen hebben het geld hard nodig en dus is het maar de vraag of het waterschap bereid is om het tarief te verlagen. Ook dit is afhankelijk van het waterschap waarin u woont.

Meer erfblasting betalen

Ja, u gaat waarschijnlijk meer erfbelasting betalen als er een woning in de boedel van de erfenis zit. De vrijstellingen kunnen wel iets omhoog, maar dat valt in het niet bij een fors hogere WOZ-waarde. Een woning in de nalatenschap kan uw veel geld kosten. Vaak is het zo dat de woning dan maar verkocht wordt of verkocht moet worden om de erfbelasting te kunnen betalen. Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde kan ook helpen, als de waarde dan inderdaad ook omlaag gaat.

Bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking 2019

Het kan zijn dat u het helemaal niet eens bent met de nieuwe WOZ-waarde. De gemeente taxeert woningen meestal op afstand en komt niet altijd lang om te kijken wat de stand van zaken is. Is de WOZ-waarde naar uw zijn te hoog, maak dan bezwaar. Goede aanknopingspunten hiervoor zijn achterstallig onderhoud, een luidruchtige school in de buur, een asielzoekerscentrum, overlast, een coffeeshop, noem maar op. Een taxatie door een beëdigd taxateur doet vaak ook wonderen. Er zijn gemeenten waar in 51% of meer van de gevallen een WOZ-bezwaar wordt toegewezen.

Slot WOZ-waarde 2019

De hogere WOZ-waarde heeft direct invloed op de belastingen. Dan is het afhankelijk van de gemeente, het Rijk en de waterschappen hoeveel meer belasting u in 2019 zult moeten betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "WOZ-waarde 2019 omhoog"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 28-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!