InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling

Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling

Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling In 2019 komt er een nieuwe belasting bij, de Tesla-taks. De Tesla-taks houdt in dat een duurdere elektrische auto van de zaak ook betekent dat u meer inkomstenbelasting moet gaan betalen over de bijtelling van de auto. Niet omdat uw auto vervuilt, in tegendeel want u rijdt een nul-emissie auto, maar alleen omdat uw auto duurder is. Wie in 2018 nog een Tesla koopt, kan vijf jaar vooruit met een lagere belastingheffing. Wie wacht tot 2019 zal maandelijks veel meer belasting aan de Belastingdienst moeten afdragen. Hoe werkt deze Tesla-taks?

Bijtelling Tesla in 2018 en 2019

Een elektrische auto van de zaak

Een elektrische auto van de zaak kan een belangrijke bijdrage leveren aan het milieu, een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving. Tegen die achtergrond is het ook wel logisch dat de overheid het gebruik van de elektrische auto ondersteunt en stimuleert. Tot 2018 hoefde de rijder van een elektrische met een privégebruik van meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bij de belastingaangifte inkomstenbelasting geen bijtelling voor de auto op te voeren. Het tarief stond op nul procent. In 2018 werd de situatie al minder gunstig, omdat de bijtelling in 2018 werd verhoogd naar 4%. In 2019 komt daar de nieuwe Tesla-taks bij.

Wat is de Tesla-taks in 2019?

In 2019 gaat de overheid een stapje verder, de 4% bijtelling geldt alleen nog voor de auto's met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. Wie een duurdere wagen rijdt, en een nieuwe Tesla is duurder, betaalt een gecombineerd belastingtarief. De bijtelling bestaat dan uit twee delen:
  • 4% tot 50.000 euro.
  • 22% over de cataloguswaarde die hoger is dan 50.000 euro.

De waarde van de auto is van belang, het is niet zo dat de Tesla-taks alleen voor Tesla's telt. Bovendien zal de Tesla model 3 goedkoper zijn, maar wie met een Tesla rijdt, rijdt meestal een duurdere auto. Vandaar in de volksmond de naam Tesla-taks.

Wat kost de Tesla-taks u meer?

Stel u koopt in 2019 een Tesla van 90.000 euro. Dan bedraagt uw bijtelling in 2018 10.800 euro. Stel u betaalt 52% inkomstenbelasting dan kost de auto u ruim 5.600 euro per jaar, 470 euro per maand. Koopt u in 2018 een nieuwe Tesla dan is de bijtelling 3.600 euro per jaar, tegen een belastingtarief van 52% betekent dit 1.870 euro aan inkomstenbelasting per jaar, 155 euro per maand:

Bijtelling Tesla van 90.000 euro in 2018 en 2019:

Taks20182019
Bijtelling€3.600€10.800
Inkomstenbelasting bij tarief van 52%€1.870€ 5.600

Kortom wie een fors inkomen heeft, maar energiezuinig rijdt zonder uitstoot, gaat bijna het dubbele meer aan inkomstenbelasting voor de auto van de zaak betalen. Hebt u een lager inkomen, dan neemt de bijtelling in 2019 nog steeds fors toe en stijgt de belastingafdracht, maar wel in iets mindere mate.

Een Tesla kopen in 2018

Nog in 2018 een Tesla kopen is fiscaal gezien goedkoper dan te wachten tot 2019. Een conventionele auto met eenzelfde cataloguswaarde zal overigens belastingtechnisch nog altijd een stuk duurder zijn, omdat dan over de gehele cataloguswaarde een bijtelling van 22% geldt. Het goedkoopste is een elektrische auto tot 50.000 euro.

De 1e tenaamstelling van de auto en de bijtelling

Maar er is nog meer aan de hand. Stel u hebt een auto zonder CO2-uitstoot met een eerste tenaamstelling in 2014 of met als datum 2013 en eerder. Ook dan krijgt u in 2019 met een nieuwe regel van bijtelling te maken. Is de wagen uit 2013 of eerder, dan is in 2019 al een termijn van 60 maanden (vijf jaar) verlopen. Voor de auto’s uit 2014 verloopt in de loop van 2019 de termijn van 60 maanden. Voor al deze auto's wordt de bijtelling nog hoger:
  • 7% tot een waarde van 50.000 euro.
  • 25% voor de waarde boven 50.000 euro.

Dat betekent automatisch dat de nieuwe belastingmaatregel met de Tesla-taks direct van invloed is op de tweedehands automarkt voor elektrische auto's in Nederland. De interesse voor een tweedehands Tesla zal afnemen waardoor de waarde zal dalen. Kopers zullen proberen af te dingen, terwijl verkopers uiteraard een zo hoog mogelijke verkoopprijs willen bedingen.

Conclusie nieuwe autobelasting op elektrische auto's

Een nieuwe dure elektrische auto van de zaak, wordt in 2019 fiscaal een stuk duurder. Dat kan een verschuiving betekenen naar de aanschaf van een goedkopere auto met nul CO2-uitstoot. Wie toch zakelijk een Tesla wil rijden, doet er goed aan om de wagen al in 2018 te leasen en niet te wachten tot 2019.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijtelling auto 2018Bijtelling auto 2018Hoe hoog is de fiscale bijtelling 2018 voor uw nieuwe auto van de zaak? De soort auto die u rijdt, de leeftijd van de au…
Bijtelling auto 2016 en 2017 (leaseauto)Bijtelling auto 2016 en 2017 (leaseauto)De auto van de zaak, uw leaseauto, wordt duurder in 2016 en de leaseauto 2017 tot 2020, omdat de bijtelling 2016 en vana…
Bijtelling auto 2013-2014Bijtelling auto 2013-2014Een auto van de zaak in 2013 en 2014, een leaseauto, betekenen nieuwe regels voor uw fiscale bijtelling bij uw inkomen.…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Wat kost de auto van de zaak aan bijtelling?Wat kost de auto van de zaak aan bijtelling?Een secundaire arbeidsvoorwaarde die veel werknemers aanspreekt is een auto van de zaak. U kunt binnen uw prijsklasse ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 23-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!