InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zorgrobot fiscaal aftrekbaar als hulpmiddel

Zorgrobot fiscaal aftrekbaar als hulpmiddel

Zorgrobot fiscaal aftrekbaar als hulpmiddel De technologische ontwikkelingen maken het steeds meer mogelijk dat robots taken van de mensen overnemen en zo ons leven gemakkelijker maken. In de zorg doen zorgrobots dat. Een zorgrobot neemt u allerlei zorgtaken uit handen. Een zorgrobot thuis is vaak een forse investering. De Belastingdienst ziet de zorgrobot onder voorwaarden als een hulpmiddel waardoor de kosten van aanschaf en onderhoud van een zorgrobot in 2017, 2018 en 2019 fiscaal aftrekbaar zijn als specifieke zorgkosten.

De zorgrobot als hulpmiddel

Hulpmiddelen in de zorg

De Belastingdienst definieert hulpmiddelen als voorzieningen of apparaten die in hoofdzaak door zieke of invalide personen worden gebruikt en ze in staat stelt om een normale lichaamsfunctie te verrichten en een zo normaal mogelijk leven te leiden. Een hele lijst voorzieningen en apparaten voldoen hieraan, waaronder:
  • Een prothese.
  • Steunzolen.
  • Gehoorapparaten.
  • Een blindenstok, een blindengeleidehond of bepaalde aanpassingen aan een computer.
  • Een dyslexiepakket (softwarepakket voor dyslexiepatiënten).
  • Een alarmsysteem in verband met een specifieke ziekte, denk aan een alarmapparaat voor mensen met epilepsie.
  • Een stomadouche.
  • Allerlei aanpassingen die hoofdzakelijk worden gebruikt door zieke of invalide personen.
  • Zorgrobots.

Deze lijst is ooit langer geweest, maar allerlei zaken zijn in de loop der tijd geschrapt in verband met bezuinigingen. Zo zijn de kosten van hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen niet meer fiscaal aftrekbaar. Denk hierbij aan lenzen, een bril, het laseren van een oog ter vervanging van een bril. Ook de aanpassingen aan uw woning zijn niet meer fiscaal aftrekbaar. De scootmobiel is bijvoorbeeld sinds 2014 niet meer fiscaal aftrekbaar. De lijst met fiscaal aftrekbare hulpmiddelen in de zorg is kleiner geworden, maar bevat ook een hele nieuwe component: de zorgrobot. Ook de zorgrobot voor particulier gebruik en het onderhoud ervan is daarmee fiscaal aftrekbaar geworden.

Wat zijn zorgrobots, voorwaarden?

In het dagelijkse leven treffen we steeds meer robots aan, voor onze veiligheid, voor de huishouding, voor onze woning en voor de zorg. Het aantal toepassingen zal in de loop der tijd alleen maar toenemen. We spreken over een zorgrobot als de robot bepaalde zorgtaken van een zieke of invalide overneemt en specifiek voor een zieke of invalide is bedoeld. Een gewone huishoudrobot die automatisch de vloer komt boenen en stofzuigen voldoet niet aan deze eis, deze huishoudrobot kan immers door iedereen worden gebruikt. Enkele voorbeelden van zorgrobots die wel onder de definitie van hulpmiddel in de zorg valt zijn:
  • Een robot die iemand met beperkingen in arm- en handfunctie helpt om te eten en drinken.
  • Een robot die specifiek voor een zieke spelletjes doet of lichamelijke activiteiten voorstelt.
  • Een robot die monitort en waarschuwt of het gas uit is en de ramen dicht zijn.
  • Een robot die u waarschuwt en eraan herinnert om te eten.

Een voorbeeld kan ook zijn Zora. Zora staat voor Zorg, Ouderen, Revalidatie en Animatie. Deze robot heeft de lichaamsvorm van een mens en zorgt voor gezelligheid, helpt bij het bewegen, kan voorlezen, kan vragen stellen, kan u amuseren en nog veel meer. Zora kan voor een zieke en hulpbehoevende een belangrijke levensader en daarmee een hulpmiddel zijn. Tegelijkertijd maakt een Robot als Zora wel duidelijk dat het niet altijd evident is of de robot die u wilt aanschaffen wel aan alle fiscale eisen voor een aftrekpost zal voldoen. Als u hierover twijfelt, doet u er goed aan om uw keuze eerst voor te leggen aan de Belastingdienst en te vragen of uw robot ook als hulpmiddel wordt gezien, dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

Geen hulpmiddelen

Geen zorgrobot als hulpmiddel zijn in 2017, 2018 en 2019:
  • De huishoudrobots (boenen en zuigen van de vloer).
  • De automatische grasmaaier.
  • Robotdieren en speelgoedrobots.
  • Drones.
  • Servicerobots, robots voor surveillance en bewaking.

De servicerobot geeft nog maar eens de dunne lijn aan tussen wel of niet een hulpmiddel zijn. Lijdt u aan dementie bijvoorbeeld en waarschuwt de robot u bij allerlei zaken, dan is die robot voor u wel een hulpmiddel. Gaat het om een servicerobot die iedereen kan gebruiken, dan is er geen fiscale aftrekpost.

De zorgrobot fiscaal afschrijven

Een robot en het onderhoud ervan kan relatief duur zijn. Kunt u de kosten hiervan in één jaar aftrekken of moet u die aftrek over een paar jaar spreiden? Hiervoor geldt als regel dat als de robot vermoedelijk bij verkoop nog een restwaarde zal hebben, u de kosten in een paar jaar kunt aftrekken. U neemt de aanschafprijs minus de restwaarde en verdeelt de aftrek bijvoorbeeld over vijf belastingjaren. Aftrekbaar is bovendien alleen het bedrag dat u niet via een verzekering of anderszins vergoed krijgt.

Aftrek specifieke zorgkosten

Vele hulpmiddelen in de zorg kunt u als aftrekpost opvoeren en dat kan een fors financieel voordeel betekenen. Niet alleen de hulpmiddelen zelf kunnen aftrekbaar zijn, maar ook het onderhoud ervan. Relatief nieuw is de zorgrobot, waarvan we de komende jaren nog vele voorbeelden zullen zien. Bekijk daarom wat er ook voor u fiscaal mogelijk is.
Gerelateerde artikelen
Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Welke specifieke zorgkosten, medicijnen en ziektekosten zijn in 2019 fiscaal aftrekbaar bij uw belastingaangifte? Van we…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018De aftrekbare specifieke zorgkosten en aftrekbare ziektekosten bestaan in 2018 gelukkig nog, deze fiscale regeling in de…
Aftrek studiekosten 2017Aftrek studiekosten 2017Wat kunt u in 2017 aan studiekosten en scholingsuitgaven aftrekken zodat u een deel van de gemaakte studiekosten van de…
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013De aftrekpost levensonderhoud kind 2013 kan een interessante aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting 2013 of…
Aftrek rijksmonument 2017, 2018 en 2019 inkomstenbelastingAftrek rijksmonument 2017, 2018 en 2019 inkomstenbelastingVoor een rijksmonument kunt u in 2017 en 2018 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. In 2019 komt er een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DirtyOpi, Pixabay
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Zorgrobot fiscaal aftrekbaar als hulpmiddel"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 30-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!