InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Loonbelasting 2019: gaat u netto vooruit?

Loonbelasting 2019: gaat u netto vooruit?

Loonbelasting 2019: gaat u netto vooruit? De loonbelasting gaat in 2019 omlaag, het belastingstelsel wordt gemoderniseerd. Er zullen in 2019 nog twee belastingschijven zijn, het stelsel wordt eenvoudiger. Althans dat was de verwachting voor 2019 op basis van het Regeerakkoord van het kabinet Rutte 3. Op Prinsjesdag 2018 werd echter duidelijk dat de belastingtarieven wel omlaag gaan (behalve in de eerste schijf), maar het tweeschijvenstelsel er pas in 2021 zal zijn. De belastingverlaging betekent dat u in veel gevallen netto meer geld overhoudt op uw loonstrookje, maar of dat ook zo is na uw aankopen in de supermarkt en het betalen van de rekening voor gas en elektriciteit is nog de vraag. De loonbelasting is vaak maar een voorheffing op de inkomstenbelasting en geeft daarom niet altijd een volledig beeld. Denk bijvoorbeeld aan uw aftrekposten.

De nieuwe loonbelasting in 2019

Modernisering belastingstelsel 2019

Het belastingstelsel zal in 2019 worden gemoderniseerd als de Belastingdienst alle wijzigingen ook kan verwerken. De Belastingdienst heeft te maken met meerdere reorganisaties, het belastingstelsel is met zijn vele fiscale toeslagen en heffingskortingen ingewikkeld en daarom zal de modernisering van het belastingstelsel gefaseerd worden ingevoerd. Enkele belangrijke veranderingen voor de mensen in loondienst die loonbelasting betalen zijn:
  • Er komen twee nieuwe belastingschijven.
  • Er komen twee nieuwe belastingtarieven in de loonbelasting (belastingen en premies).
  • Enkele heffingskortingen worden aangepast.

Twee nieuwe belastingschijven 2019 - 2021

In 2019 zijn er vier belastingschijven in de loonbelasting met drie belastingtarieven, in 2021 worden dat er twee. Dat betekent het volgende voor wie nog geen AOW ontvangt:

Tabel 1. Loonbelasting 2018:

hoogte inkomenmaar uw inkomen is niet hoger
dan
welk belastingtarief
- 20.14236,55%
20.142 33.99440,85%
33.994 68.50740,85%
68.507-51,95%

Tabel 2. Loonbelasting 2019

hoogte verzamelinkomenmaar uw inkomen is niet hoger
dan
welk belastingtarief
- 20.38436,65%
20.384 33.99438,10%
34.300 68.50738,10%
68.507-51,75%

En hier gaan we naar toe:

Tabel 3. Loonbelasting 2021:

dan
welk belastingtarief
- 68.50637,05%
68.507-49,5%

Wat betekent dit voor uw loonstrookje?

Als u bovenstaande tabellen 1 en 2 met elkaar vergelijkt, dan ziet u meteen dat wie in 2018 tot ruim 20.000 euro aan loon heeft in 2018 36,55% loonbelasting betaalt en in 2019 36,65%. Dat is een belastingverhoging die kan worden goedgemaakt door de algemene heffingskorting iets te verhogen. Wie meer verdient bij zijn baas dan ruim 20.000 euro gaat er qua loonheffing op vooruit door de belastingverlaging en lagere tarieven, maar of zij ook netto voorruit gaan is helemaal afhankelijk van de afbouw van de heffingskortingen.

Wat zegt de loonbelasting over uw netto inkomen?

Uw loonstrookje is maar een deel van het verhaal. Als de boodschappen duurder worden, de energiebelasting wordt verhoogd, de inflatie stijgt of bijvoorbeeld de aftrekposten omlaag gaan, dan kan het zijn dat u met de verlaging van de tarieven in de loonbelasting weinig opschiet en er netto op achteruit gaat. De voedingsmiddelen die voldoen aan de eisen van de Warenwetgeving, vielen in 2018 nog in het btw-tarief van 6%, in 2019 is dat 9%. De boodschappen worden daarom duurder. Dat betekent ook dat de kapper duurder wordt, de schilder en klusjesman moeten meer btw in rekening brengen en vele duurzame en gezonde zaken zullen in de winkel duurder worden beprijsd. Een verhoging van het btw-tarief verhoogt de inflatie in ons land, waardoor uw geld minder waard wordt, ook uw spaargeld. Maar er zijn meer zaken die u meer geld kunnen gaan kosten.

De energiebelasting gaat omhoog

Bedrijven krijgen te maken met hogere energielasten en zullen die lasten aan de consument doorberekenen. Dit verhoogt wederom de inflatie en gaat u geld kosten. Het tarief dat u betaalt op het gebruik van gas gaat omhoog, het tarief voor het verbruik van elektriciteit omlaag. Omdat de meeste Nederlanders nog gas gebruiken thuis, gaat de energierekening bij u waarschijnlijk ook omhoog. Wilt u uw woning zo veranderen dat u niet langer gas verbruikt, dan zal die investering u veel geld kosten.

Fiscale aftrekposten gaan omlaag

Voor velen is de loonbelasting en het loonstrookje niet het eindresultaat. U zult waarschijnlijk ook aangifte inkomstenbelasting doen, omdat u aftrekposten hebt. Denk aan de aftrekpost voor de zorgkosten of de hypotheekrenteaftrek. Ook de aftrekposten zullen tegen een lager belastingtarief afgerekend moeten worden. Wie in 2019 een lager belastingtarief op zijn loonstrookje ziet en daarmee tevreden is, kan bij de aanslag inkomstenbelasting er achter komen dat er belasting moet worden bijbetaald, omdat de hypotheekrenteaftrek minder heeft opgeleverd dan in 2018 nog het geval was.

U hebt uw woning afgelost

Als u de hypotheek hebt afgelost, dan gaat uw woning u waarschijnlijk nog op een andere manier extra geld kosten. U krijgt een bijtelling van het eigenwoningforfait wat ertoe kan leiden dat bepaalde fiscale toeslagen komen te vervallen en dat u meer belasting gaat betalen. Het eigenwoningforfait wordt wel iets verlaagd, maar of dat voldoende zal zijn is nog maar helemaal de vraag.

De dga gaat meer belasting betalen in 2019

De directeur-grootaandeelhouder gaat meer belasting betalen zodra hij opgebouwde winsten laat uitkeren. De vennootschapsbelasting gaat wel in stappen omlaag van 20% en 25% naar 16% en 21 % per 2021, maar daar staat tegenover dat winstuitkeringen niet tegen 25% zullen worden belast maar tegen 28,5% in 2021.

Belastingstelsel 2019 blijft ingewikkeld

De loonbelasting en uw loonstrookje zijn dus maar een deel van het verhaal. U gaat op allerlei plekken meer betalen voor producten en diensten, en ook in de inkomstenbelasting kunt u er toch op achteruit gaan. Bovendien blijft het belastingstelsel ingewikkeld door de vele heffingskortingen en de vele fiscale toeslagen. Vooral mensen met aftrekposten moeten nog maar zien hoeveel ze echt op het einde van de maand zullen overhouden. Natuurlijk is het wel prettig dat de belastingtarieven omlaag gaan, maar het netto resultaat van de belastingverlaging zal voor iedereen weer anders zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inkomstenbelasting 2020: belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2020: belastingtarieven en schijvenHet tweeschijvenstelsel wordt al in 2020 ingevoerd, een jaar eerder dan gepland. Voor de tarieven en belastingschijven v…
Inkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenTwee belastingschijven en voor wie AOW heeft drie belastingschijven, dat moest in 2021 zijn gerealiseerd, maar dat wordt…
Arbeidskorting 2020 omhoogArbeidskorting 2020 omhoogDe maximale arbeidskorting 2020 gaat omhoog ten opzichte van 2019. Zo wil het kabinet werken en loon uit arbeid stimuler…
Inkomstenbelasting 2018: belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2018: belastingtarieven en schijvenVoor uw netto loonstrookje 2018 zijn de tarieven inkomstenbelasting 2018, de heffingskortingen en belastingschijven esse…
Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelastingToptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelastingHet toptarief 2018 en 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52% en zou bij de belastingherzien…

Reageer op het artikel "Loonbelasting 2019: gaat u netto vooruit?"

Reactie

Prive, 25-01-2019 12:42 #1
Ik begrijp de uitkomst van loonheffing uit een berekening niet. Ik had namelijk gelezen op andere sites dat er aan loonbelasting 36,65% afgehouden wordt bij 1e schijf tot 20384,-
Maar bij een bruto maandsalaris van 1800, is er met inhouding van 176, aan loonheffing toch geen sprake van 36,65%?
Ik neem aan dat een werkgever al maandelijks een loonbelasting inhouding moet doen van 36,65 %.
Hoe zit het of waar ga ik de fout in? Reactie infoteur, 25-01-2019
Beste Prive,
U betaalt tot een inkomen van 20.384 een belastingtarief loonbelasting van 36,65% (zie tabel 2), maar u hebt ook recht op heffingskortingen die in mindering komen op de belastingheffing per maand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!