InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Betaal je meer belasting over een tweede baan of bijbaan?

Betaal je meer belasting over een tweede baan of bijbaan?

Betaal je meer belasting over een tweede baan of bijbaan? Als je een tweede baan of bijbaan hebt waarbij je bruto hetzelfde verdient als je primaire andere baan, dan blijkt het netto salaris van je tweede baan of bijbaan meestal toch een heel stuk lager. Verdien je bruto minder dan bij je andere baan, dan is het verschil meestal lastiger te zien, maar duidelijk is wel dat je vergeleken met je andere baan minder overhoudt. Hoe komt dat en hoe zit het precies met de belasting over een tweede baan of bijbaan? Veel mensen vragen zich af of het nog wel lonend is om überhaupt een tweede baan of bijbaan te nemen, omdat er blijkbaar zo veel belasting op ingehouden wordt.

Tweede baan niet zwaarder belast dan andere baan

Ook al lijkt het alsof je meer belasting betaalt over je tweede baan, je wordt niet benadeeld door de Belastingdienst en betaalt niet meer belasting dan een ander die met één baan hetzelfde jaarsalaris verdient als jij met twee banen. Je nettosalaris voor je tweede baan is wel lager, maar dat komt (meestal) niet doordat er meer belasting ingehouden wordt. Het verschil heeft vooral te maken met de heffingskortingen, die je op slechts één van je banen door je werkgever mag laten toepassen. Bij de werkgever waar je de heffingskortingen laat toepassen houd je netto het meest over.

Heffingskortingen

Je hebt recht op heffingskortingen over het eerste deel van je inkomen. Dat zijn kortingen op de inkomensbelasting en de premie volksverzekering. Iedereen heeft recht op algemene heffingskorting, maar afhankelijk van je persoonlijke situatie bestaan er verschillende soorten heffingskortingen, zoals voor ouderen of mensen met een handicap. De hoogte van de heffingskorting is daarnaast ook afhankelijk van je leeftijd. Ben je jonger dan de leeftijd waarop je recht hebt op AOW (Algemene Ouderdoms Wet), dan krijg je meer heffingskorting. Aan de andere kant betalen mensen die de AOW-leeftijd al bereikt hebben wel minder inkomstenbelasting in de eerste en tweede belastingschijf.

Naast de algemene heffingskorting heb je ook recht op arbeidskorting als je werknemer bent, of winst uit eigen onderneming hebt. De hoogte van de arbeidskorting hangt af van je leeftijd en inkomen. Al met al zorgen de heffingskortingen en de arbeidskorting er voor dat je nettoloon van je primaire baan hoger is dan die van je tweede baan.

Wanneer betaal je wel meer belasting over een tweede baan of bijbaan?

Het Nederlandse belastingstelsel is progressief en is verdeeld in schijven. Er bestaan vier verschillende schijven, waarvan de eerste het laagste belastingpercentage kent en de vierde het hoogste percentage. Je kunt het zien als een trap. Over het eerste deel van je salaris zit je in de eerste schijf, totdat het drempelbedrag van de tweede schijf bereikt wordt. Over dat deel van je bruto salaris betaal je dan iets meer belasting dan in de eerste schijf. De meeste mensen in Nederland zitten in de tweede en derde schijf. Als je door je tweede baan of bijbaan meer gaat verdienen en je in een andere belastingschijf komt, dan kan het wel zo zijn dat je meer belasting betaalt, vergeleken met je andere (eerste) baan.

Naheffing van de Belastingdienst bij tweede baan

De hierboven besproken algemene heffingskorting en arbeidskorting worden automatisch door je werkgever verrekend op de loonstrook. Als je nog een andere of tweede baan hebt, dan kan het zijn dat deze werkgever ook de algemene heffingskorting en de arbeidskorting toepast, terwijl je andere werkgever dit ook doet en je er eigenlijk maar één keer recht op hebt. Zo kan het voorkomen dat je al dan niet per ongeluk te weinig belasting betaalt en bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting geconfronteerd wordt met een naheffing.

Meer belasting betalen doordat hoger jaarinkomen voor een deel in een hogere belastingschijf valt

Wanneer je door het extra verdiende geld met je tweede baan in een hogere belastingschijf terechtkomt, kan het zijn dat je tweede werkgever te weinig belasting inhoudt, omdat zij denken dat je met jouw inkomen niet boven een bepaalde grens uitkomt. Maar ook al moet je een naheffing betalen, je betaalt niet ten onrechte meer of te veel belasting. Je hebt immers ook meer jaarinkomen gehad met twee banen. Had je hetzelfde inkomen verdiend met één baan, dan had je net zoveel belasting betaald, je wordt niet ‘dubbel belast’, maar hebt wel kans dat je een eventuele (terechte) naheffing moet betalen bij je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

Belastingtips bij tweede baan of bijbaan

  • Vul bij de werkgever waar je over het hele jaar gerekend het meest verdient een loonbelastingverklaring in waarop je de heffingskorting wel laat toepassen.
  • Vul bij de werkgever waar je op jaarbasis minder verdient in op de loonbelastingverklaring dat je de heffingskorting niet wilt toepassen.
  • Maak een proefberekening op basis van je totale jaarinkomen op de site van de Belastingdienst.
  • Vraag eventueel te veel betaalde belasting terug bij je aangifte inkomstenbelasting.
  • Schakel een belastingadviseur in als je twijfelt.
  • Denk ook aan het eventueel vervallen van toeslagen als je jaarinkomen op jaarbasis hoger wordt.

Conclusie

Ondanks de veelgehoorde uitspraak dat je over een tweede baan of bijbaan meer belasting betaalt, is die bewering onjuist. Het klopt wel dat je netto minder loon overhoudt vergeleken met je primaire baan, maar dat komt door het vervallen van het recht op heffingskortingen en arbeidskorting, niet doordat je meer belasting betaalt.
© 2016 - 2017 Smw101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor de belastingBijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor de belastingEen vaak gehoorde klacht van mensen met een tweede baan, bijbaan of bijverdiensten is dat ze zoveel belasting moeten bet…
Belasting over bijbaan en overwerkBelasting over bijbaan en overwerkVeel mensen denken dat over een bijbaan en overwerk extra belasting wordt geheven, maar dit is onjuist. Het verschil zit…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Middeling belasting: voorwaarden & middeling berekenenMiddeling belasting: voorwaarden & middeling berekenenBij een sterk wisselend inkomen kan het zijn dat u teveel belasting betaalt. Het is mogelijk om middeling van de belasti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Betaal je meer belasting over een tweede baan of bijbaan?"

Infoteur: Smw101
Gepubliceerd: 22-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!