InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoeveel belastingvrij vermogen in 2018, 2019 en 2020?

Hoeveel belastingvrij vermogen in 2018, 2019 en 2020?

Hoeveel belastingvrij vermogen in 2018, 2019 en 2020? Op hoeveel belastingvrij vermogen hebt u recht in 2018, 2019 en 2020? Vermogen in box 3 betekent immers meestal ook extra inkomstenbelasting betalen. U krijgt bovendien geen toeslagen en als u in een verzorgingshuis of verpleeghuis komt, moet u een extra hoge eigen bijdrage betalen. Wie wat geld heeft gespaard, wordt door de overheid gestraft met de vermogensrendementsheffing. Sparen worden door de overheid niet gestimuleerd, maar wordt afgestraft met extra een heffing. Gelukkig zijn er ook vrijstellingen in box 3 van de inkomstenbelasting, of dat helpt hangt van de situatie af.

Wanneer hebt u vermogen in box 3?

Volgens de definitie vallen de volgende posten vallen volgens de Belastingdienst onder uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting:
  • Al het geld op een spaarrekening of bankrekening.
  • De waarde van uw beleggingen (aandelen, obligaties, winstbewijzen, opties).
  • Geld dat u aan een ander uitleent.
  • Contant geld in huis.
  • Een tweede woning, vakantiehuis, vakantiewoning, beleggingspand of een pand dat u verhuurt zonder dat u er zelf woont.
  • Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren of een onverdeelde boedel.

Het vermogen in uw woning

Zo lijkt alles wat niet uw eigen woning betreft, maar wel geld waard is, vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. De grote uitzondering is het vermogen van de Vereniging van Eigenaren VvE dat ook tot uw vermogen wordt gerekend (uw aandeel daarin), ondanks het feit dat het vermogen voor uw eigen woning is. Het Rijk ziet ook uw aandeel in de VvE kennelijk als een spaarpot waarover belasting moet worden betaald.

Lening als aftrekpost

Hebt u ook geld geleend van iemand, dan mag u een schuld in mindering brengen op uw vermogen. Daarvoor geldt wel een drempel van 3.000. Box 3 is zo een vergaarbak van alle vermogen dat de fiscus niet in box 1 of box 2 kwijt kan.

Hoeveel belasting betaalt u in box 3 in 2018, 2019 en 2020?

In box 3 betaalt u 30% belasting over een verondersteld rendement van 4% (soms zelfs meer dan 4%). Anders gezegd: ook als u op uw spaargeld een rente van 0,5% krijgt, doet de Belastingdienst alsof u 4% ontvangt. Een forfaitair bedrag wordt dat genoemd, maar dat is wel al jaren een bedrag dat hoger is dan u werkelijk ontvangt. Dertig procent van 4 is 1,2% belastingheffing op uw spaargeld en beleggingen. Het resultaat van dit alles is dat iemand die 0,5% rente ontvangt 1,2% afdraagt aan de Belastingdienst en dus 0,7% in koopkracht achteruit gaat om van te leven. Maar ook dat is helaas niet het hele verhaal. Door de geldontwaarding (inflatie) houdt u nog minder over. En dan is er de vermogenstoets bij de toeslagen die in uw nadeel kan uitpakken.

Vermogenstoets toeslagen, wat is er aan belastingvrij vermogen toegestaan?

De zorgtoeslag, de huurtoeslag en het kindgebonden budget hebben namelijk allemaal een vermogenstoets. Als u meer hebt gespaard dan het voor de toeslag vrijgestelde bedrag, krijgt u helemaal geen toeslag meer. U zult dan waarschijnlijk uw spaargeld moeten aanspreken. Het vermogen dat is toegestaan bij de zorgtoeslag is 82.000 euro plus de vrijstelling in box 3.

Vrijstellingen box 3 van de inkomstenbelasting in 2018, 2019 en 2020

In de periode 2018, 2019 en 2020 veranderen de vrijstellingen voor de vermogensbelasting elk jaar. Extra vrijstellingen voor ouderen met een laag inkomen werden enkele jaren daarvoor al wegbezuinigd:

Belastingvrij vermogen per persoon in 2018, 2019 en 2020:

  • in 2018 is dit 30.000 euro.
  • in 2019 is dit 30.360 euro.
  • in 2020 is dit 30.846 euro.

Deze vrijstellingen gelden per persoon. Bij een gezamenlijke belastingaangifte met uw partner hebt u dus recht op een dubbele vrijstelling (samen 61.692 euro). Deze vrijstelling kan worden vergroot via belastingvrij beleggen.

Nieuwe spaarheffing in 2018, 2019 en 2020

Sinds 2017 is een gedifferentieerd systeem ingevoerd, dat is niet van invloed op de vrijstellingen naar wel op het belastingtarief dat u op uw vermogen moet betalen. Hoe meer vermogen u hebt, hoe meer belasting u betaalt en als u veel vermogen hebt stijgt dit percentage in 2019 en 2020. Deze heffingen zijn nog steeds niet gebaseerd op het werkelijke rendement dat u maakt, maar op een verondersteld rendement. De kans is dus groot dat u onredelijk veel vermogensbelasting betaalt, een inkomstenbron die de regering niet snel zal loslaten.

Spaargeld minderjarige kinderen: hoeveel vrijstelling?

Er is in 2018, 2019 en 2020 geen extra vrijstelling voor het spaargeld van een minderjarig kind meer, wat inhoudt dat ook dit vermogen bij uw vermogen wordt opgeteld. De banken geven de saldi van 1 januari van het jaar door aan de Belastingdienst, zodat de Belastingdienst precies kan weten hoeveel u, uw partner en uw minderjarige kinderen op een bank- of spaarrekening hebben staan. Ontkennen heeft weinig zin, maar u kunt wel proberen minder spaargeld aan te houden door bijvoorbeeld uw hypotheek op de eigen woning extra af te lossen. Dan hebt u wel wat minder hypotheekrenteaftrek, maar betaalt u ook minder vermogensrendementsbelasting. Uw bank adviseert u graag over deze mogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld belastingvrij in 2018 of 2019?Spaargeld belastingvrij in 2018 of 2019?Al het spaargeld belastingvrij in 2018 en 2019 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is vaak niet realistisch. Wel…
Belastingvrij sparen in 2019 en 2020Belastingvrij sparen in 2019 en 2020Belastingvrij sparen in 2019 en 2020, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2019 en 2020, bela…
Geen belasting betalen: belasting omzeilenGeen belasting betalen: belasting omzeilenHoe zorgt u ervoor dat u geen belasting hoeft te betalen over 2017, 2018 of 2019? Kortom belastingtarief nul, een belast…
Belastingvrij erven 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij erven 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij erven in 2018, 2019 of 2020, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs su…

Reageer op het artikel "Hoeveel belastingvrij vermogen in 2018, 2019 en 2020?"

Reacties

J. Vis, 13-01-2019 10:08 #3
Hallo, als je ongehuwd samenwoont, is je partner dan automatisch je aanslagpartner? En betekent dit dat de vermogensgrens van belastingvrij spaargeld verdubbelt? Reactie infoteur, 15-01-2019
Hallo J. Vis,
Ongehuwd samenwonen is niet voldoende om elkaars fiscale partner te zijn, daarvoor gelden een aantal aanvullende eisen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/119145-fiscaal-partnerschap-2017-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. vd Bijl, 17-11-2018 09:26 #2
Hallo, Wij wonen in Hongarije en zijn belastingplichtig hier in Hu.
we staan op het punt een huis te verkopen zodoende komt er 130.000 euro op de Nederlandse bankrekening, (het is een gezamenlijke rekening). Komt daar een belastingaanslag door?
Dank voor uw antwoord.
Met Vriendelijke groet, Sandra van der bijl Reactie infoteur, 19-11-2018
Hallo S. vd Bijl,
Als u niet in Nederland belastingplicht bent, komt daar in Nederland geen belastingaanslag voor. In Nederland geldt overigens de stand van vermogen per 1 januari van een belastingjaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Rinkel, 24-12-2013 09:45 #1
In bovenstaand artikel wordt aangegeven dat de vermogenstoets voor alle toeslagen 80.000 + de vrijstelling in box 3 is. Deze vrijstelling geld sowieso niet voor de huurtoeslag. Daarvoor geldt alleen de vrijstelling in box 3. Misschien willen jullie dit nog even natrekken en eventueel corrigeren. Reactie infoteur, 10-12-2017
Beste J. Rinkel,
Voor de huurtoeslag gelden lagere grenzen bij de vermogenstoets, dat klopt:

https://financieel.infonu.nl/belasting/118879-huurtoeslag-2016-2017-en-betaaldata.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2019
Reacties: 3
Schrijf mee!