InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?

Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?

Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018? Op hoeveel belastingvrij vermogen hebt u recht in 2017 en 2018? Vermogen in box 3 betekent immers meestal ook extra inkomstenbelasting betalen. U krijgt bovendien geen toeslagen en als u in een verzorgingshuis of verpleeghuis komt, moet u een extra hoge eigen bijdrage betalen. Wie wat geld heeft gespaard, wordt door de overheid gestraft met de vermogensrendementsheffing. Sparen worden door de overheid niet gestimuleerd, maar wordt afgestraft met extra een heffing. Gelukkig zijn er ook vrijstellingen in box 3 van de inkomstenbelasting, of dat helpt hangt van de situatie af.

Wanneer hebt u vermogen in box 3?

Volgens de definitie vallen de volgende posten vallen volgens de Belastingdienst onder uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting:
  • Al het geld op een spaarrekening of bankrekening.
  • De waarde van uw beleggingen (aandelen, obligaties, winstbewijzen, opties).
  • Geld dat u aan een ander uitleent.
  • Contant geld in huis.
  • Een tweede woning, vakantiehuis, vakantiewoning, beleggingspand of een pand dat u verhuurt zonder dat u er zelf woont.
  • Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren of een onverdeelde boedel.

Het vermogen in uw woning

Zo lijkt alles wat niet uw eigen woning betreft, maar wel geld waard is, vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. De grote uitzondering is het vermogen van de Vereniging van Eigenaren VvE dat ook tot uw vermogen wordt gerekend (uw aandeel daarin), ondanks het feit dat het vermogen voor uw eigen woning is. Het Rijk ziet ook uw aandeel in de VvE kennelijk als een spaarpot waarover belasting moet worden betaald.

Lening als aftrekpost

Hebt u ook geld geleend van iemand, dan mag u een schuld in mindering brengen op uw vermogen. Daarvoor geldt wel een drempel van 3.000. Box 3 is zo een vergaarbak van alle vermogen dat de fiscus niet in box 1 of box 2 kwijt kan.

Hoeveel belasting betaalt u in box 3 in 2017 en 2018?

In box 3 betaalt u 30% belasting over een verondersteld rendement van 4% (soms zelfs meer dan 4%). Anders gezegd: ook als u op uw spaargeld een rente van 0,5% krijgt, doet de Belastingdienst alsof u 4% ontvangt. Een forfaitair bedrag wordt dat genoemd, maar dat is wel al jaren een bedrag dat hoger is dan u werkelijk ontvangt. Dertig procent van 4 is 1,2% belastingheffing op uw spaargeld en beleggingen. Het resultaat van dit alles is dat iemand die 0,5% rente ontvangt 1,2% afdraagt aan de Belastingdienst en dus 0,7% in koopkracht achteruit gaat om van te leven. Maar ook dat is helaas niet het hele verhaal. Door de geldontwaarding (inflatie) houdt u nog minder over. En dan is er de vermogenstoets bij de toeslagen die in uw nadeel kan uitpakken.

Vermogenstoets toeslagen, wat is er aan belastingvrij vermogen toegestaan?

De zorgtoeslag, de huurtoeslag en het kindgebonden budget hebben namelijk allemaal een vermogenstoets. Als u meer hebt gespaard dan het voor de toeslag vrijgestelde bedrag, krijgt u helemaal geen toeslag meer. U zult dan waarschijnlijk uw spaargeld moeten aanspreken. Het vermogen dat is toegestaan bij de zorgtoeslag is 82.000 euro plus de vrijstelling in box 3.

Vrijstellingen box 3 van de inkomstenbelasting in 2015, 2016, 2017 en 2018

In de periode 2015-2017 en 2018 veranderden de vrijstellingen voor de vermogensbelasting elk jaar. Extra vrijstellingen voor ouderen met een laag inkomen werden wegbezuinigd:

Vrijstellingen belasting vermogen box 3 inkomstenbelasting 2015, heffingvrij en belastingvrij, extra ouderentoeslag:

Voorwaarden:Belastingvrij vermogen per persoon in 2015:
U bent nog niet AOW-gerechtigd21.330 euro
U hebt de AOW-leeftijd en uw inkomen is niet meer dan 14.430 euro 49.566 euro
U hebt de AOW-leeftijd en uw inkomen is meer dan 14.430 euro lager dan 19.895 euro35.448 euro
U hebt de AOW-leeftijd en uw inkomen is hoger dan 20.074 euro 21.330 euro

Belastingvrij vermogen per persoon in 2016, 2017 en 2018:

  • in 2016 is dit 24.437 euro.
  • in 2017 is dit 25.000 euro.
  • in 2018 is dit 30.000 euro

Wie in 2015 AOW gerechtigd was, had bij een inkomen tot maximaal 20.074 euro recht op een extra vrijstelling. Dat betekende dat vrijstellingen in box 3 niet alleen afhankelijk van uw leeftijd waren, maar ook van de hoogte van uw inkomen. In 2016 is deze regeling voor de ouderentoeslag afgeschaft en is iedereen toegewezen op dezelfde vrijstelling van vermogen. In 2017 bedraagt het belastingvrij vermogen 25.000 euro per persoon, kinderen niet meegeteld. De vrijstelling kan worden vergroot via belastingvrij beleggen.

Nieuwe spaarheffing in 2017 en 2018

In 2017 is een gedifferentieerd systeem ingevoerd, die is niet van invloed op de vrijstellingen naar wel op het belastingtarief dat u op uw vermogen moet betalen. Hoe meer vermogen u hebt, hoe meer belasting u betaalt. Deze heffingen zijn nog steeds niet gebaseerd op het werkelijke rendement dat u maakt, maar op een verondersteld rendement. De kans is dus groot dat u onredelijk veel vermogensbelasting betaalt, een inkomstenbron die de regering niet snel zal loslaten.

Spaargeld minderjarige kinderen: hoeveel vrijstelling?

Er is in 2016, 2017 en 2018 geen extra vrijstelling voor het spaargeld van een minderjarig kind meer, wat inhoudt dat ook dit vermogen bij uw vermogen wordt opgeteld. De banken geven de saldi van 1 januari van het jaar door aan de Belastingdienst, zodat de Belastingdienst precies kan weten hoeveel u, uw partner en uw minderjarige kinderen op een bank- of spaarrekening hebben staan. Ontkennen heeft weinig zin, maar u kunt wel proberen minder spaargeld aan te houden door bijvoorbeeld uw hypotheek op de eigen woning extra af te lossen. Dan hebt u wel wat minder hypotheekrenteaftrek, maar betaalt u ook minder vermogensrendementsbelasting. Uw bank adviseert u graag over deze mogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderentoeslag box 3 2013 als extra vrijstellingOuderentoeslag box 3 2013 als extra vrijstellingDe oudertoeslag 2013 in box 3 is een verhoogde vrijstelling voor wie recht heeft op AOW en vermogen in box 3. Deze extra…
Wat is nog belastingvrij in 2017 en 2018, sparen?Wat is nog belastingvrij in 2017 en 2018, sparen?Belastingvrij sparen in 2016, 2017 en 2018 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bi…
Belastingvrij beleggenBelastingvrij beleggenBelastingvrij beleggen is beleggen met maximaal fiscaal voordeel. Zo is de koerswinst op uw belegging belastingvrij, maa…
Inkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenInkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenIn 2011 is er een aantal zaken gewijzigd in box 3 van de inkomstenbelasting. Zo is de peildatum veranderd en de schulden…

Reageer op het artikel "Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?"

Reactie

J. Rinkel, 24-12-2013 09:45 #1
In bovenstaand artikel wordt aangegeven dat de vermogenstoets voor alle toeslagen 80.000 + de vrijstelling in box 3 is. Deze vrijstelling geld sowieso niet voor de huurtoeslag. Daarvoor geldt alleen de vrijstelling in box 3. Misschien willen jullie dit nog even natrekken en eventueel corrigeren. Reactie infoteur, 10-12-2017
Beste J. Rinkel,
Voor de huurtoeslag gelden lagere grenzen bij de vermogenstoets, dat klopt:

https://financieel.infonu.nl/belasting/118879-huurtoeslag-2016-2017-en-betaaldata.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!