InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Effect van een lagere WOZ-waarde

Effect van een lagere WOZ-waarde

Effect van een lagere WOZ-waarde U kunt in 2019 ook bezwaar maken tegen een te lage WOZ-waarde voor uw eigen woning en dat is maar goed ook want een te lage WOZ-waarde heeft ook nadelen. Wat merkt u van een lagere WOZ-waarde in 2018 of 2019 voor uw woonlasten, wat is het effect van de nieuwe gemeentelijke beschikking op de belasting die u betalen moet en uw woonlastennota? Hoeveel onroerend goed belasting moet u betalen? Een lagere WOZ-waarde speelt immers door in de onroerende zaakbelasting van de gemeente, de inkomstenbelasting via het huurwaardeforfait, de waterschapslasten en waarschijnlijk uw hypotheek.

Lagere WOZ-waarde

Of de WOZ-waarde van uw woning lager is en zelfs te laag is ingeschat zal sterk afhankelijk zijn van het jaar van de schatting. Na jaren van stijging van huizenprijzen zagen we de WOZ-waarde dalen. Landelijk gezien daalde de WOZ-waarde in 2012. Voor 2013 werd gemiddeld een daling van 4,1% berekend en voor 2014 een daling met ruim 6 procent. Het is een landelijk gemiddelde van de gemeenten in ons land, met uitschieters naar boven en naar beneden. Die uitschieters zijn regionaal bepaald en binnen een bepaalde regio individueel bepaald. In 2017 en 2018 daarentegen waren in vele gemeenten prijsstijgingen zichtbaar, met vooral uitschieters in de stad Amsterdam. In alle gevallen stelt de gemeente de WOZ-waarde van uw huis vast en als u het niet met de nieuwe waarde eens bent, kunt u binnen zes weken bezwaar maken. Ook de WOZ-waarde 2019 zal in de meeste gevallen hoger uitvallen.

Wat merkt u van een lagere WOZ-waarde?

De waardering van uw huis zoals die tot uitdrukking komt in de WOZ-waarde loopt telkens minimaal één jaar achter. Als u dus begin 2019 de WOZ-waarde 2019 krijgt, is dat de geschatte waarde van uw huis op 1 januari 2018. Bij uw aangifte inkomstenbelasting in 2019 neemt u de waardering van uw huis op 1 januari 2017 voor de berekening van het eigenwoningforfait. U moet dus niet de fout maken om als u in het voorjaar van 2019 uw belastingaangifte doet, de zojuist binnen gekomen beschikking te nemen, het moet die van een jaar eerder zijn. Voor de inkomstenbelasting merkt u dus nog niks van de nieuwe WOZ-beschikking, maar dat is niet bij alle heffingen het geval. De onroerende zaakbelasting moet wel direct worden afgerekend.

De onroerende zaakbelasting OZB

De onroerende zaakbelasting 2019 is direct gebaseerd op de WOZ-waarde 2018. De onroerende zaakbelasting is niets anders dan een door de gemeente vastgesteld percentage van de waarde van uw woning. Een lagere WOZ-waarde hoeft overigens niet te betekenen dat ook deze onroerende goed heffing omlaag gaat.

Rioolheffing omhoog, afvalstoffenheffing omhoog, woonlasten 2018 en 2019

Er is ook bekeken wat er met de andere woonlasten gebeurt. Zo blijkt de rioolheffing gemiddeld te stijgen in 2019 en komt de afvalstoffenheffing ook een stuk hoger uit. Vergeet ook de waterschapslasten niet die voor een deel op de waarde van uw woning zijn gebaseerd en direct doorwerken in uw portemonnee. Zo is de waterschapsbelasting in enkele gemeenten fors gestegen.

WOZ-waarde en hypotheek, de gevolgen van een te lage WOZ-waarde

De WOZ-waarde hoeft niet direct gevolgen te hebben voor uw hypotheek, maar er kunnen effecten zijn bij vernieuwing van uw hypotheek of een rente aanpassing als blijkt dat de hypotheek in verhouding tot de waarde van uw huis wel erg hoog is geworden. Een bank kan u verplichten om meer af te lossen. Bovendien levert een WOZ-krediet dat op de waarde van uw pand is gebaseerd ook minder krediet op. Tot slot is het zo dat als u een woning te koop zet, een kopende makelaar vrijwel direct de laatste WOZ-waarde opvraagt om te zien of u het huis wel redelijk geprijsd hebt. Ook dan ziet u een u een lagere WOZ-waarde vrijwel direct terug in de verkoopprijs omdat uw woning minder waard is geworden. Een lagere WOZ-waarde is dan geen voordeel meer, maar een nadeel.

Bezwaar tegen lage WOZ-waarde

Bezwaar maken tegen een te hoge WOZ-waarde is bekend, maar vanaf 1 oktober 2015 kan ook tegen een te lage WOZ-waarde bezwaar te maken. Voorheen was dat onmogelijk. Reden is natuurlijk dat een huiseigenaar ook van een te laag geschatte WOZ-waarde veel last kan hebben. Is de waarde van uw woning lager geschat dan de hypotheek die erop rust, dan hebt u eigenlijk een restschuld en kunnen bij de bank de alarmbellen afgaan. In dat geval kunt u beter af zijn met een hoger WOZ-waarde.

Conclusie wat merkt u van een lagere WOZ-waarde in de woonlastennota 2018 en 2019

De WOZ-waarde werkt door in de belastingen en de waarde van uw eigen woning. Soms is de doorwerking vertraagd, zoals bij het eigenwoningforfait, soms merkt u het effect meteen. Een lagere waarde hoeft niet te betekenen dat u ook minder belasting gaat betalen. Dat kan per gemeente anders zijn. Er zijn gemeenten die de heffingen extra verhogen om zo toch nog voldoende geld in de gemeentelijke kas te krijgen. Bekijk ook altijd of u bezwaar wilt maken, want te veel belasting betalen doet niemand graag. Ontvangt u een aanslag onroerend goed, WOZ en OZB, maak dan bezwaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen huis

Reageer op het artikel "Effect van een lagere WOZ-waarde"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2019
Schrijf mee!