Bijbaan overblijfjuf en belasting betalen

Bijbaan overblijfjuf en belasting betalen Als u een bijbaan als overblijfjuf hebt, wordt u in sommige gevallen vrijgesteld voor het betalen van belasting. Uw werkzaamheden worden dan gezien als vrijwilligerswerk en de inkomsten vallen dan onder een vrijwilligersvergoeding.

Belasting betalen over uw vergoeding

Als u bijverdient moet u belasting betalen. Dit gaat echter niet altijd op. Met uw baan als overblijfjuf krijgt u in de meeste gevallen maar een kleine vergoeding, als dit onder de voorwaarden van een vrijwilligersvergoeding valt, dan betaalt u hier geen belasting over. Dit hangt echter van een aantal zaken af, zoals hoeveel u verdient en ook van van het aantal dagen dat u werkzaam bent als overblijfjuf.

Voorwaarden vrijwilligersvergoeding

  • Als u met de school bent overeengekomen dat u een vergoeding krijgt en 23 jaar of ouder bent, dan mag u niet meer dan 4,50 per uur verdienen met een maximum van 150 euro per maand en 1500 euro per jaar. Houdt er rekening mee dat bij een maximale vergoeding het misschien voordeliger is om niet alle dagen te werken als overblijfjuf.
  • Als u jonger bent dan 23 jaar en u bent met de school overeengekomen dat u een vergoeding krijgt, dan mag deze vergoeding niet hoger zijn dan 2,50 per uur. Het bedrag dat u maximaal mag verdienen, is per maand of per jaar gelijk aan dat van iemand van 23 jaar of ouder. Als overblijfjuf komt u dan niet snel aan het bedrag dat u maximaal mag verdienen, aangezien u waarschijnlijk niet meer dan zes uur per week werkzaam zult zijn als overblijfjuf.
  • Het kan ook zijn dat u niet heeft afgesproken dat u een vergoeding krijgt. U ontvangt alleen een vergoeding voor eventuele kosten die u maakt, zoals reiskosten. Hiervoor gelden dezelfde regels en bedragen als wanneer de vergoeding wel is besproken.

Als u alleen deze vrijwilligersvergoedingen krijgt, hoeft u hier geen belasting over te betalen. De school waar u werkt, hoeft deze vergoedingen ook niet door te geven aan de belastingdienst.

Als u een bijstandsuitkering ontvangt en een vrijwilligersvergoeding ontvangt

Krijgt u een bijstandsuitkering en daarnaast een vergoeding voor uw overblijfwerk? Als u niet meer dan 95 per maand verdient, dan verandert de hoogte van uw uitkering niet.
Let wel op: Dit betekent niet dat u twaalf keer 95 mag verdienen, jaarlijks mag dit bedrag niet hoger dan 764 per jaar zijn! Als de gemeente deze baan noodzakelijk vindt voor uw re-integratie, dan is het bedrag dat u mag verdienen met volledig behoud van uw uitkering hoger. U mag dan 150 per maand en 1.500 per jaar bijverdienen.

Inkomsten per jaar berekenen

Houd er rekening mee dat u tijdens de schoolvakanties en andere vrije dagen niet doorbetaald krijgt, waardoor uw vergoeding lager uit kan vallen. Er zijn landelijk elf vaste weken vakantie vastgesteld in het basisonderwijs. Hiernaast zijn er nog vrij te besteden dagen die de school zelf mag indelen. Het exacte aantal vrije dagen kunt u bij de school waar u werkt opvragen. Op deze manier kunt u uitrekenen hoeveel u ook daadwerkelijk verdient in een jaar, en of dit bedrag dan valt onder de vrijwilligersvergoeding.

Lees verder

© 2014 - 2020 Nathalier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/schoolvakanties-2013-2014
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/vrijwilligersvergoedingen/vrijwilligersvergoedingen/

Reageer op het artikel "Bijbaan overblijfjuf en belasting betalen"

Infoteur: Nathalier
Gepubliceerd: 04-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Tussenschoolse Opvang
Schrijf mee!