MRB - motorrijtuigenbelasting
Heeft u een auto of een motorrijwiel? Dan betaalt u veel belasting. Naast de aanschaf en brandstof moet u maandelijks een bedrag betalen aan motorrijtuigenbelasting (MRB). Hoe werkt deze belasting?
MRB
De motorrijtuigenbelasting (hierna: MRB) moet u betalen op het moment dat u een auto of motorrijwiel op uw naam heeft staan. Of u de auto vervolgens wel of niet gebruikt op de openbare weg doet niet ter zake. Het feit dat u een auto op uw naam heeft, vormt de aanleiding voor de overheid om u aan te slaan voor dat bezit en belasting van u te heffen. Het belastbare feit van de MRB is daarmee het feit dat u een auto of motor in uw bezit heeft.
Heffing van MRB
de heffing van MRB start op het moment dat de auto een kenteken krijgt of dat u het kentekenbewijs deel 1B ontvangt in geval van een occasion. U hoeft dus geen aangifte te doen zoals bij uw aangifte inkomstenbelasting. Het op naam zetten van de auto is voldoende en leidt tot heffing van de belasting.
Tarief MRB
Het tarief van de MRB hangt af van een aantal factoren. Onder andere de soort auto (personenauto, bestelauto of kampeerauto), het gewicht van de auto, de brandstof (benzine, diesel, LPG), de provincie waar u woont (iedere provincie heeft zijn eigen opcenten mogen vaststellen en daardoor is de ene provincie duurder dan de andere) en het tijdvak bepalen het bedrag dat u aan MRB moet afdragen.
Het moment van afdragen van de MRB is voor het tijdvak waarop de MRB ziet.
Vrijstellingen
Voor een oldtimer kent de MRB een vrijstelling. Als de auto meer dan 30 jaar geleden voor het eerst is toegelaten, zal de auto kwalificeren als een oldtimer. Deze regeling geldt vanaf één januari 2012. Voor deze auto hoeft u geen MRB meer te betalen. Geldt er voor de auto wel een brandstoftoeslag? Dan moet u deze wel betalen.
Heeft u een vrachtauto of autobus van meer dan 30 jaar oud? Dan geldt de vrijstelling voor MRB alleen als u deze auto niet voor bedrijfsmatige doeleinden inzet. Gebruikt u de autobus om groepen te vervoeren en krijgt u daar geld voor? Dan zult u dus MRB moeten afdragen.
Overgangsregeling oldtimers
Om de overgang soepeler te maken voor oldtimers, heeft de wetgever een overgangsregeling ingesteld. Daardoor kunnen ook auto's met een leeftijd tussen de 25 en 30 jaar gebruik maken van de vrijstelling voor oldtimers via een ingroeiregeling. Vanaf 2012 gaat de leeftijd ieder jaar met één jaar omhoog. In 2012 moet de leeftijd 25 jaar zijn, 2013 26 jaar, 2014 27 jaar etc.
In het regeerakkoord van de VVD en PvdA in november 2012 staat te lezen dat de vrijstelling voor oldtimers volledig komt te vervallen. De tekst van het regeerakkoord laat weinig ruimte voor twijfel en naar verwachting zullen dus ook oldtimers vanaf 2014 MRB moeten gaan betalen.
Kampeerauto
Heeft u een kampeerauto? Dan kunt u in aanmerking komen voor het zogenaamde "kwarttarief". De auto moet dan wel precies voldoen aan de technische eisen van artikel 6 Uitvoeringsbesluit MRB 1994. Een kampeerauto voldoet aan de eisen als:
- de binnenruimte van de auto is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen;
- die is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid; en
- die voldoet aan de nader omschreven inrichtingseisen.
De inrichtingseisen luiden:
- Er moet sprake zijn van een binnenruimte, waarin een rechthoekig blok van 170 cm hoog en een lengte van tenminste 200 cm moet passen, met een breedte van tenminste 90 cm;
- Binnenruimte is de ruimte achter de bestuurdersplaats, waar een aantal faciliteiten is aangebracht;
- minimaal 2 vaste zitplaatsen voor bestuurder en bijrijder;
- tafel, eventueel simpel te verwijderen;
- slaapplaats voor tenminste 2 personen;
- vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;
- vast keukenblok met werkblad van tenminste 60 cm hoog, voorzien van ingebouwde watervoorziening met spoelbak, kraan en afvoer;
- vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
Vrijstelling zuinige auto's
Een dieselauto met een CO2 uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer of andere auto's met een uitstoot van maximaal 110 gram CO2 per kilometer geldt een nihiltarief. Deze regelging geldt nog voor heel 2012 en 2013. Vanaf 2014 zal de regeling herzien worden en eventueel worden bijgesteld. De bijstelling zal dan naar verwachting gebeuren door de grenzen van maximale uitstoot van CO2 te verlagen.