InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Hoe lang bewaar ik mijn bonnen, afschriften en aanslagen?

Hoe lang bewaar ik mijn bonnen, afschriften en aanslagen?

De administratie van een huishouden kan soms vele meters boekenkast in beslag nemen.Het is goed om te weten dat het geen zin heeft alles te bewaren. Sommige stukken uit uit financiële administratie moeten echter voor altijd bewaard worden. Voor elke tak van financiën zoals verzekering, bank, belasting en huishoudelijke aankopen gelden andere bewaaradviezen.

Inhoudsopgave:

Belastingpapieren

Het belangrijkste onderdeel van de financiële administratie vormen de belastingpapieren. Of u het nu leuk vindt of niet, u zult altijd uw belasting moeten opgeven. Van de vele correspondentie die u krijgt met de belasting blijft uiteindelijk na 5 jaar een dun stapeltje met belangrijke papieren over. Om uw administratie interessant te laten lijken kunt u alle papieren bewaren; maar dat is nergens voor nodig.

5 jaar

Bonnen die ouder zijn dan 5 jaar kunt u niet meer bij de belasting opgeven. De bonnetjes van de aftrekposten moet u 5 jaar bewaren. Daaronder vallen bijvoorbeeld de reiskosten, ziektekosten en beroepskosten. Wanneer bepaalde kosten niet aftrekbaar zijn heeft het ook geen zin om ze te bewaren. Het bewijs van de WOZ-waarde van uw huis moet u 5 jaar bewaren. De aanslagen van de gemeentebelasting en waterschapsbelasting hoeft u niet te bewaren.

Uw jaaropgaven, kopieën van de belastingaangiften en de definitieve aanslag moet het uw hele leven bewaren.

Redenen bewaren belasting en jaaropgaven

Er zijn meerdere redenen waarom u belangrijke papieren moet bewaren. Als u onverhoeds een uitkering moet aanvragen moet u aantonen waar u heeft gewerkt. U kunt dat doen middels de jaaropgaven. Een lijfrentepolis lijkt een simpele regeling maar fiscaal gezien zorgt het voor allerlei bureaucratische rompslomp. Zelfs wanneer de lijfrente kan worden uitbetaald betaalt uw belasting over uw geld, maar zijn er bepaalde uitzonderingsgevallen daarop. Om gebruik te maken van deze uitzonderingen heeft u alle jaaropgaven nodig over de periode waarin u van de lijfrenteaftrek gebruik heeft gemaakt.

Bankafschriften

Bankafschriften hoeft u slechts 5 jaar te bewaren. Vele mensen hebben nog bankafschriften van tientallen jaren terug maar dat is nergens voor nodig en u kunt er ook geen rechten aan ontlenen. Bankafschriften nemen veel plaats in beslag dus het opruimen van deze kan heel wat lucht in de boekenkast veroorzaken.

Verzekeringen

Het polisblad moet u altijd bewaren. Elke schadepolis, beleggingspolis, spaarpolis, lijfrentepolis moet u bewaren gedurende uw hele leven. Ook aanhangsels moet u bewaren. Een levensverzekering betaalt alleen uit als het originele polisblad kan worden overlegd. Belangrijke correspondentie zoals brieven over schadegevallen moet u ook bewaren. Dan heeft u altijd in geval van nood een bewijsstuk van een brief die een organisatie heeft gestuurd. Het komt wel eens voor dat er een fout wordt gemaakt of dat een medewerker een andere betrekking krijgt zodat een nieuwe medewerker niet goed op de hoogte is van uw schadezaak.

Pensioenen

Uw pensioenoverzichten moet u goed bewaren. Wanneer u in uw arbeidsleven meerdere werkgevers hebt gehad dan moet u dit allemaal bewaren. Wanneer u gerechtigd bent om uw pensioen te ontvangen kunt u de eigen papieren vergelijken met de berekeningen van de pensioenfondsen. Wanneer u een accountant heeft die uw pensioen checkt dan zal deze zeer blij zijn met uw bewaarde pensioenoverzichten.

Aankoopbonnen voor producten

Het is het beste om alle aankoopbonnen van materiële producten te bewaren zolang u het product in bezit hebt. De bon is vaak het garantiebewijs. Na de garantiedatum kunt u echter met een reparatie te maken krijgen. Ook dan wil de winkel of het bedrijf waar het product gekocht is graag de bon zien. Soms geldt dat een bepaald modeltype uit een jaar anders is gebouwd. Er kan in dat geval een afwijkend onderdeel nodig zijn om de reparatie uit te voeren. Men kan via de aankoopbon zien om welk typenummer apparaat het gaat. Wanneer u het apparaat weggooit of aan iemand anders cadeau schenkt kunt u de bon ook weggooien of meegeven. Zeker als er nog garantie op het apparaat zit dan zal een nieuwe eigenaar blij zijn met de originele bon.
Gerelateerde artikelen
Een simpele administratie opzettenEen administratie kan van pas komen in verschillende situaties bijvoorbeeld als u een eigen bedrijf gaat opstarten of om…
Tips voor een ZZP administratieTips voor een ZZP administratieVoor ZZP’ers is het belangrijk dat de administratie goed op orde is. Dit is belangrijk voor de belastingdienst, maar uit…
De Belastingdienst en de fiscale bewaarplichtDe Belastingdienst en de fiscale bewaarplichtRuim in 2019 niet te snel uw papieren, rekeningen, bonnen en kwitanties op, zeker niet die van de inkomstenbelasting. De…
BTW-administratieBTW-administratieElke ondernemer is verplicht om BTW-administratie uit te voeren, dit in belang van de belastingdienst. Hierdoor kan veel…
Financiën op orde: persoonlijke financiële administratieFinanciën op orde: persoonlijke financiële administratieJe financiën op orde brengen en overzicht houden in je persoonlijke financiële administratie is heel belangrijk, maar ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.fisca.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=4

Reageer op het artikel "Hoe lang bewaar ik mijn bonnen, afschriften en aanslagen?"

Reacties

Cynthia, 24-02-2015 16:31 #3
Sorry van de vorige vraag, ik zie het eronder staan.

Toch nog een vraag over het pensioenoverzichten. Moet je alle ontvangen overzichten bewaren of alleen het laatste overzicht/ bericht van afkoop?

Cynthia, 24-02-2015 16:26 #2
Waarom moet je je jaaropgaven e.d. je hele leven bewaren? Ik lees op andere websites, bijvoorbeeld het Nibud dat dat maar vijf jaar hoeft?

Maria Peters, 18-11-2013 10:08 #1
Moet ik mijn kassabonnen van kleding ed ook bewaren als bewijs van bezit voor de verzekering. Bijvoorbeeld in het geval van brand of diefstal. Dat je aan kan tonen wat je in je bezit had. Of worden er dan naar vaste bedragen gekeken? Reactie infoteur, 18-11-2013
De bonnen kun je eventueel bewaren als het zeer dure kleding betreft, die het jaar erop ook nog waarde heeft. Niet voor brand, want de bonnen verbranden mee, maar wel voor diefstal. Het moet dan om exclusief dure, speciale kleding zou moeten gaan, want welke dief wilt er nu een T-shirt en een spijkerbroek stelen?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 3
Schrijf mee!