InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Boekhouden is de basis van de Nederlandse economie

Boekhouden is de basis van de Nederlandse economie

Boekhouden is de basis van de Nederlandse economie Boekhoudkundig zal de beleving van de financiële deskundigen wel kloppen dat het nog steeds beter kan met de Nederlandse economie. Dit ondanks het gegeven dat de 25 AEX fondsen gezamenlijk winst behoren te realiseren. De financiële economie is de basis voor winst van miljoenen ondernemers die ieder jaar omzet proberen te maken om de inkomsten te kunnen vergroten als ondernemer. Boerenlogica is voor een ondernemer vaak een goed hulpmiddel om in geldzaken de bedrijfsrisico's te kunnen analyseren en te kunnen beredeneren.

Financiële economie

Boerenlogica

Als een bedrijf in een periode minder winst heeft gemaakt, dan over dezelfde periode van het vorige jaar, dan is er volgens de financiële deskundigen sprake van verlies. Een voorbeeld. De nettowinst bedroeg in het eerste halfjaar € 5 miljoen. Dit is 50% lager dan over de eerste 6 maanden van het jaar daarvoor. Er was een voorziening getroffen van €11 miljoen om negatieve gevolgen van besluiten op te vangen. Dus als deze voorziening niet was getroffen, dan was de winst € 5 miljoen en € 11. Dus zou er een winst gerealiseerd zijn van € 16 miljoen. Daarnaast steeg het bedrijfsresultaat met 28% en ook het aantal prospects steeg. Dus allemaal positieve berichten en dan is en blijft het toch verdedigbaar om te stellen dat er verlies is geleden.

Boekhoudles wordt de redding voor ondernemers

De crisis heeft zijn sporen nagelaten. Volgens het CBS gingen in tweejaar tijd 20.181 ondernemingen failliet. Veel ondernemers erkennen dat ze niet zakelijk en efficiënt genoeg hebben gewerkt. Ook werden er te gemakkelijk financiële verplichtingen aangegaan die niet nodig of niet op te brengen waren. Contracten met financiële verplichtingen worden vaak te gemakkelijk getekend en daarbij worden de financiële gevolgen voor de toekomst zelden of nooit inzichtelijk gemaakt. Boekhoudkundige kennis wordt soms onvoldoende benut. Het voortschrijdende financiële inzicht in de behaalde en de nog te realiseren omzet ontbreken vaak bij ZZP’ers en andere ondernemers. Een eenvoudig rekensom leert dat bij de vaste lasten van € 30.000 per jaar, bij 1.500 declarabele arbeidsuren, er een uurloon hoort van minimaal € 20. Als de uitgaven hoger worden, dan zullen het aantal declarabele uren of het uurloon ook om hoog moeten. Niet alleen ondernemers, maar ook particulieren, doen er goed aan om voor zichzelf de financiële situatie voor de komende 5 jaar inzichtelijk te maken en dat regelmatig aan te passen aan het voorschrijdende inzicht dat ontstaat door de werkelijkheid van alle dag.

Computergebruik

In de Nederlandse samenleving is het computergebruik niet meer weg te denken. Voor het bijhouden van de financiële administratie is de computer een goed hulpmiddel. Door te werken met een goed hulpmiddel, al een computer, wordt het een stuk gemakkelijker om inzicht te krijgen in de eigen financiële situatie.

Maken en ontwerpen van een eigen financieel programma

De financiële informatie die nodig is zal veelal bestaan uit onze inkomsten en uitgeven. In een exelbestand kunnen we op een simpele manier onze administratie vastleggen. Door op datum de uitgaven en inkomsten te verantwoorden en door toevoeging van een omschrijving weten we op een simpele manier waaraan de inkomsten zijn uitgegeven.

Belastingaangifte

Voor de belastingaangifte is er steeds minder financiële informatie nodig. Toch is het opmerkelijk dat er veel mensen zijn die geen proefberekingmaken of het mogelijk is om teruggave van teveel ingehouden loonheffing. Prettig is het om te weten dat belastingaangiften, die kunnen leiden tot teruggaaf van teveel ingehouden loonheffing, tot vijf kalenderjaren voorafgaande aan het lopende kalenderjaar kunnen worden ingediend. Het bewaren van de benodigde stukken (als jaaropgaven, studiekosten, zorgkosten) is dan ook aan te bevelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekhouden is de basis van de Nederlandse economie"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 30-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!