InfoNu.nl > Financieel > Geld > Penningmeester, het offline digitale huishoudboekje

Penningmeester, het offline digitale huishoudboekje

Penningmeester, het offline digitale huishoudboekje Penningmeester is een digitaal huishoudboekje dat gebruikt kan worden om overzicht te behouden op je inkomsten en uitgaven. Dit digitale programma voor Windows kan gekoppeld worden aan meerdere bankrekeningen. Daarnaast kun je er bijvoorbeeld ook mee budgetteren. Hoe werkt Penningmeester en wat zijn de voordelen van het gebruik ervan?

Wat doet Penningmeester?

Het programma Penningmeester is geschikt voor Windows en heeft de volgende functies:

Inzicht in inkomsten- en uitgavenpatroon

Penningmeester geeft inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon. Je kunt meerdere bankrekeningen koppelen aan het programma, waarvan hij een overzicht maakt. Het enige wat je zelf moet doen is de verschillende posten benoemen, waarna de inkomsten en uitgaven gecategoriseerd worden.

Budgettering

Penningmeester kan gebruikt worden om eenvoudig te budgetteren. Op basis van je budget/begroting per post, maakt Penningmeester een prognose van je toekomstige saldo, resultaat en bestedingsruimte.

Rapportages

Penningmeester kan verschillende rapportages maken om je inzicht te geven in hoe je ervoor staat. Je kunt hierbij denken aan:
  • Werkelijke inkomsten en uitgaven
  • Hoe sta je in je begroting
  • Prognose voor de komende tijd
  • Winst- en verliesrekening
  • BTW-aangifte

Interactieve grafieken

Zowel op maand- als op dagbasis kan Penningmeester grafieken en taartdiagrammen maken van hoe je saldo er nu voor staat. Zo kun je in een oogopslag zien of je nog binnen je budget zit.

Op de mobiele telefoon of tablet

Penningmeester is geschikt gemaakt voor gebruik op de iPhone, iPad en alle Android toestellen. Je kunt op de pc een rapport publiceren, waarna deze geanonimiseerd in de Penningmeester database wordt gezet. Het rapport is daarna alleen met een opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord in te zien. De gebruikersnaam en wachtwoord worden gehashed meegestuurd, waardoor deze niet meer te achterhalen zijn.
Door het gebruik op de telefoon of tablet kun je bijvoorbeeld in de winkel bekijken wat je nog aan bestedingsruimte hebt voor de boodschappen van die maand.

Wat kost Penningmeester?

Het programma kost eenmalig 29,95 en is te bestellen via hun eigen site. Je kunt het programma hier ook 15 dagen gratis uitproberen. Bugfixes na aankoop zijn gratis, een nieuwe softwareupdate kan tegen een gereduceerd tarief worden aangeschaft.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van Penningmeester?

  • Het is een offline digitaal huishoudboekje, wat betekent dat je alle informatie op je eigen computer hebt opgeslagen en niet op de server van het programma zelf. Commerciële bedrijven hebben zo geen toegang tot je bestedingspatroon.
  • Het geeft duidelijk inzicht in je financiële situatie.
  • Het is een overzichtelijk programma met een groot gebruiksgemak.
  • Je kunt meerdere bankrekeningen koppelen aan het programma. Dit in tegenstelling tot veel andere digitale huishoudboekjes, waaraan je maar 1 of 2 rekeningen kunt koppelen.
  • Grafieken geven in een oogopslag weer hoe de situatie ervoor staat.
  • Werkt samen met verschillende Nederlandse en Belgische banken.

Tip: door je huishoudboekje regelmatig bij te houden, hou je je budget goed in de gaten en heb je een goed zicht op je financiële situatie. Dit kan onnodige aankopen en onverwachte roodstand voorkomen!
Penningmeester is een zeer goede keus voor een offline digitaal huishoudboekje. Het is een overzichtelijk en duidelijk programma wat je financiële situatie inzichtelijk maakt. Het helpt je budgetteren en voorkomt dat je onverwachts rood staat. De mogelijkheid om meerdere bankrekeningen aan het programma te koppelen zorgt voor een compleet financieel overzicht.
© 2011 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tim, het digitale huishoudboekje van de INGTim is het digitale huishoudboekje van de ING. Wie goed zicht heeft op zijn uitgaven, weet ook waar hij op moet bezuinig…
Huishoudboekje bijhoudenHuishoudboekje bijhoudenVraagt u zich ook wel eens af waarom uw geld in het midden van de maand al op is? Het bijhouden van een huishoudboekje k…
Huishoudboekje digitaalHuishoudboekje digitaalZit u aan het einde van de maand altijd krap bij kas? Vraagt u zich af waar al het geld blijft? Met een digitaal huishou…
Het online huishoudboekje van AFAS PersonalHet online huishoudboekje van AFAS PersonalMet het online huishoudboekje van AFAS Personal heb je eenvoudig en snel een overzicht van je inkomende en uitgaande fin…
Huishoudboekje: weet hoe je moet budgetteren!Huishoudboekje: weet hoe je moet budgetteren!Geen overzicht hebben over je inkomsten en uitgaven is misschien wel de belangrijkste oorzaak van geldtekort en/of schul…
Bronnen en referenties
  • www.penningmeester.net
  • www.computeridee.nl
  • www.overzicht-digitale-kasboekjes.nl

Reageer op het artikel "Penningmeester, het offline digitale huishoudboekje"

Infoteur: Cato
Laatste update: 05-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!