InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Boekhouder inhuren

Boekhouder inhuren

Boekhouder inhuren Een boekhouder is iemand die de boekhouding verzorgd. Een boekhouder moet niet verwart worden met een accountant. Het verschil tussen een accountant en een boekhouder is dat een account een verklaring mag afgeven van goedkeuren of afkeuring. Hiermee geeft hij aan hoe betrouwbaar de boekhouding is. Ook is een accountant vaak beter opgeleid. Het is verstandig om van te voren prijsafspraken te maken met de boekhouder. Op die manier voorkomt u verrassingen.

Wel of geen accountantsverklaring

Een accountantsverklaring is verplicht bij wet, of wordt in veel gevallen door belanghebbenden ge-eist. De boekhouder mag deze verklaring dus niet afgeven. Dat echter niet zo in alle gevallen. Er zijn situaties waarin een boekhouder wel goedkeuring mag geven. Dat mag als het bedrijf aan twee van drie volgende voorwaarden voldoet. De omzet van het bedrijf is minder dan 8,8 miljoen euro, het balanstotaal is minder dan 4,4 miljoen euro en er zijn minder dan 50 medewerkers.

Verschil tussen boekhouder en accountant

Een ander verschil is dat de term accountant bij wet een beschermde titel is. Niet iedereen mag zich dus zo noemen. Voor een boekhouder is dit wel het geval. Voor het grootste deel komen de verdere werkzaamheden wel overeen. In veel kleinere bedrijven kan de administratie worden gedaan door één persoon. Soms wordt deze dan bijgestaan door een full- of partimemedewerker. De boekhouder is in zo'n bedrijf verantwoordelijk voor de gehele boekhouding.

Opleiding tot boekhouder

In Nederland zijn er verschillende mbo-opleidingen waarmee je boekhouder of administrateur kan worden. Ook is het mogelijk om op hbo-niveau een bachelor te behalen. Omdat boekhouder geen verplicht beroep is proberen sommige van hen zich te onderscheiden door zich aan te sluiten bij een kwaliteitsinstelling als bijvoorbeeld het NOAB. Dit is de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. Zij stellen bepaalde eisen aan onder andere het opleidingsniveau van hun leden. Dit geeft dus wel een bepaalde zekerheid voor klanten dat de administrateur kwalitatief goed is. De NOAB controleert de kennis van haar leden ook met enige tussenpozen, en laat ze bijscholen wanneer het niveau niet voldoende is.

Adviserende rol boekhouder

Naast een controlerende rol kan een boekhouder ook een adviserende rol hebben. Hij kan u bijvoorbeeld helpen bij hoe u uw geld op de beste wijze kunt investeren of tijdelijk geld opzij kan zetten dat het zo rendabel mogelijk is. Het is lastig om te zeggen wat precies de kosten zullen zijn voor het inhuren van een boekhouder. De kosten daarvoor kunnen namelijk sterk uit elkaar liggen. Een mooi gemiddeld bedrijf zou een uurtarief van rond de vijfenveertig euro moeten zijn. Vraag dus zeker ook meer offertes aan wanneer u op de kosten wilt letten bij het zoeken van een boekhouder. Een andere optie is om van te voren een totaalpakket af te spreken, bijvoorbeeld dat de boekhouder tegen een bepaald bedrag de btw-aangifte doet en de jaarrekening opstelt. Op die manier weet u hoeveel geld u ongeveer aan de boekhouder kwijt bent en voorkomt u eventuele verrassingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekhouder inhuren"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Special: Boekhouden
Schrijf mee!