InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Accountant inhuren

Accountant inhuren

Accountant inhuren Een accountant is verantwoordelijk voor de administratieve werkzaamheden bij een bedrijf. In sommige gevallen doet hij deze werkzaamheden zelf, in andere gevallen ziet hij er op toe dat het goed gebeurt. Er zijn verschillende soorten accountants. Ook het opleidingsniveau verschilt. Zo is niet iedere groep bevoegd om een Verklaring van goedkeuring af te geven. Een accountant heeft twee verschillende werkzaamheden. Ten eerste de waarderende werkzaamheden en ten tweede de controlerende werk. De controlerende werkzaamheden zijn vooral van toepassing op de administratieve en interne organisatie. Daarbij kun je denken aan hoe de verschillende functies zich tot elkaar verhouden of wat de bevoegdhedenverdeling is.

Waarderende werkzaamheden

De waarderende werkzaamheden hebben vooral alles met geld te maken. Het gaat dan vooral om het vaststellen van de waarde van bijvoorbeeld vorderingen, onroerend goed, voorraden en eventuele werkzaamheden. Ook brengt de accountant de geldstromen binnen de organisatie in kaart en ziet toe erop toe dat de diverse budgetten niet overschreden worden. Ook brengt hij geldstromen die binnenkomen en naar buiten gaan in kaart.

Opleidingsniveau accountant

Er zijn twee verschillende types accountants. De eerste groep zijn de zogeheten Register accountants. Zij zijn aangesloten bij de beroepsorganisatie NIVRA, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Register Accountants. Bij de organisatie zijn een kleine twaalfduizend leden aangesloten. De andere groep zijn de zogeheten AA-accountants. Hun beroepsorganisatie is de NOVAA. Dit is een afkorting voor de Nederlandse Orde van Accountants-Administratieconsulenten De Register accountants hebben de bevoegdheid om bij de wet verplichte controles uit te voeren. Bij Accountant administratieconsulenten hangt dit helemaal af van het opleidingsniveau. De naam is accountant is overigens beschermd.

Register accountant

Daarom mag niet iedereen die dat wil zich zo noemen, maar heb je echt de verplichte diploma’s nodig. Alle register accountants zijn bevoegd tot het uitvoeren van bij de wet verplichte controles. Voor accountant administratieconsulenten is dit afhankelijk van de opleiding. Sommige mogen het wel, en anderen weer niet. De titel ‘accountant’ is beschermd.

Database accountants

Zowel de NOVAA als de NIVRA hebben een database waarin naspeuring kan worden gedaan naar alle accountants. Daar staan hun contactgegevens in. Het is ook mogelijk om per gemeente of regio te zoeken zodat u een accountant vindt die dichtbij woont. Ook kunt u nazoeken wanneer de situatie ietwat schimmig is of iemand die zich uitgeeft als accountant dat ook daadwerkelijk is, en over een bevoegdheid daarvoor beschikt.

Soorten accountant

In Nederland zijn er eigenlijk vier verschillende soorten accountants. De eerste soort is de openbaar accountant. Deze werkt bij een kantoor of als zelfstandige. De tweede soort is de overheidsaccountant. Deze werkt bij de overheid, meestal als belastingcontroleur bij de belastingdienst. De derde soort is een accountant in business en is eigenlijk geen echte accountant, maar werkt in een andere functie bij een organisatie, bijvoorbeeld als administrateur of controleur. De vierde soort is de interne accountant. Deze werkt bij de administratie-afdeling van een organisatie of bedrijf.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Accountant inhuren"

Reactie

Rosendal (infoteur), 17-01-2010 17:16 #1
Ten allen tijden is de ondernemer verantwoordelijk voor de administratieve werkzaamheden, nooit de accountant. De accountant stelt de jaarrekening samen, of de accountant controleert de jaarrekening. De ondernemer is in beide gevallen verantwoordelijk voor de administratieve werkzaamheden.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 1
Schrijf mee!